Het belang en de meerwaarde van een blog binnen je marketing strategie begint bij steeds meer (kleine) bedrijven door te dringen. Maar dit betekent niet dat bloggen altijd een meerwaarde is voor je bedrijf!

Uit een vorig jaar gehouden onderzoek door Social Media Examiner onder meer dan 3000 Amerikaanse marketeers blijkt dat 68% van het midden- en kleinbedrijf (mkb) een blog gebruikt als onderdeel van hun social media strategie. Als je actief bent op Twitter en andere social media is het natuurlijk handig wanneer je jouw netwerk kunt wijzen op interessante content op je eigen website.

Maar dit betekent niet dat bloggen goed is voor ieder bedrijf, iets dat het blog Reputation Capital recent aantoonde.
Hieronder volgen 10 redenen waarom je nog eens na zou moeten denken voordat je begint met bloggen voor je bedrijf.

1.    Niemand heeft tijd.

Wees eerlijk tegen jezelf of je twee a drie uur per week de tijd hebt om artikelen te schrijven. Als niemand binnen je bedrijf hier tijd voor heeft, denk er dan eens over na om een professionele tekstschrijver in te huren. Uit het onderzoek van Social Media Examiner blijkt dat 10 procent van het mkb iemand inhuurt voor het verzorgen van de content op hun blog. Wanneer je geen aandacht besteedt aan je blog zal deze stoffig worden en het laatste artikel dateren uit 2011. Dit zorgt voor een slechte impressie/ervaring bij je bezoekers. In dat geval zou je dus beter helemaal niet moeten bloggen.

2.    Je weet niet wat je moet zeggen.

Ontwikkel een kalender waarop je iedere maand een aantal ideeën voor artikelen op plaatst – en het moeten geen artikelen zijn over productlanceringen.

3.    Je hebt geen realistisch doel.

Wat wil je met je blog bereiken? Je omzet zal er waarschijnlijk niet direct door stijgen, aangezien iets minder dan de helft van de bedrijfsbloggers in het onderzoek aangaf dit doel bereikt te hebben. Daartegenover staat dan 88% van de ondervraagden zei dat zijn blog zorgde voor een geweldige naamsbekendheid voor hun bedrijf/merk.

4.    Je bent niet voorzichtig.

Niets zorgt sneller voor negatieve publiciteit dan een slordig, met typefouten volgestouwd artikel op je blog. Neem er de tijd voor en laat het artikel voordat je het plaatst nog eens nalezen door iemand anders.

5.    Je hebt nog geen stijl aangebracht.

Succesvolle blogs van bedrijven hebben een bepaalde schrijfstijl dat consistent is en bezoekers aanspreekt. Als je er daarnaast voor zorgt dat de schrijfstijl binnen je gehele bedrijf wordt toegepast, kunnen meerdere personen artikelen voor je blog schrijven.

6.    Je maakt geen gebruik van social media.

Veel mensen denken dat zij een artikel schrijven en vervolgens duizenden mensen hun website gaan bezoeken. Zo werkt bloggen echter niet. Nadat je je artikel hebt geplaatst op je blog is het belangrijk dat je deze gaat promoten via de verschillende social media kanalen.

7.    Je denkt dat het om jou draait.

Blogs zijn een effectief communicatiemiddel om in contact te komen met je (potentiële) klanten en relaties met hen op te bouwen.

8.    Je vertrouwt bloggers niet.

Als je het schrijven van artikelen uitbesteedt, moet je die persoon het vertrouwen geven om jouw merk en bedrijf online onder de aandacht te brengen. Anders worden de artikelen continu aangepast door verschillende personen en gaat daarmee de kracht ervan verloren.

9.    Je wilt geen commentaar.

Veel bedrijven zijn bang voor de reacties van klanten en relaties die kunnen volgen naar aanleiding van een artikel op hun blog. Maar blogs zijn juist gebaat bij interactie, dus je moet jezelf openstellen om de discussie met bezoekers aan te gaan.

10.    Je wilt niet investeren in design.

Je bedrijfsblog moet er opgeruimd en uitnodigend uit zien, zodat lezers blijven hangen en het voor hen duidelijk is welke stap zij vervolgens moeten nemen (normaal gesproken zich inschrijven voor je nieuwsbrief, rss feed, etc.).

Tips?

Heb jij nog tips waarom iemand NIET zou moeten starten met een blog? Laat hieronder een reactie achter!