3 blogregels die je zou moeten breken
Laatste update: 21 maart 2012

Heb jij ook wel eens het gevoel dat je tijdens het schrijven van een artikel niet de juiste ‘toon’ weet aan te slaan en je daarbij je eigen stijl overboord gooit? Wat was bij jou het eindresultaat? Bij mij dat ik uren bezig was om het artikel af te ronden en alsnog ontevreden was over het resultaat.

Vaak hebben mensen het over schrijfregels voor blogartikelen, waarbij deze regels worden hergebruikt in een net iets andere vorm. Voorbeelden als ‘zorg ervoor dat de stukken kort blijven’, ‘gebruik bullet points’, ‘link naar andere artikelen’, en zo kan ik nog wel even door gaan. Natuurlijk zijn dit handige tips wanneer je net start met het schrijven van blogartikelen, maar probeer altijd authentiek te blijven.

Helpen de regels die jij aanhoudt je in het schrijven van blogartikelen of werken ze juist tegen je? Hier vindt je drie van de belangrijkste blogregels die Anish Majumdar van DashAmerican.com heeft gebroken en wat dit hem heeft opgeleverd.

Maak artikelen scanbaar

Veel mensen geven aan dat bij het schrijven van artikelen het belangrijk is dat stukken kort worden gehouden, waarbij ze gevuld worden met typografische trucs zoals dikgedrukte woorden en bullet points. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde lezer last heeft om zijn aandacht vast te houden. Als je niet in staat blijkt te zijn om op een simpele manier je punt te maken in een artikel, zal de bezoeker je website snel verlaten.

Probeer voor de verandering eens om gewoon een artikel te schrijven zonder rekening te houden met deze regels. Schrijf vanuit je hart, want soms past het niet in een artikel om bullet points toe te passen. Verspil geen tijd aan trucjes die iedereen al duizend keer gezien heeft. Publiceer het artikel en wacht de reacties van je lezers af. Als je niet van de gebaande paden afwijkt weet je ook niet of dat wellicht beter bij jou en je publiek past.

Blijf bij het onderwerp

Een blog dat vastzit in een sleur zoals een relatie, waarbij je niets anders doet dan dag in dag uit dezelfde route volgen, zal uiteindelijk uit elkaar vallen. Ik suggereer niet dat je niet zou moeten vasthouden aan het onderliggende thema van je blog. Op Slagter Media schrijf ik over alles dat met content marketing te maken heeft en een leidraad volgen raad ik zeker aan. Maar het is ook goed om je lezers eens te verrassen met een interessant stuk in plaats van continu dezelfde soort artikelen te plaatsen onder het mom van ‘dat willen mij lezers’.

Natuurlijk ontvang je momenteel een gestage stroom van bezoekers, maar blijven ze ook op je website? Zijn ze betrokken op een bevredigende manier? Experimenteren en consistentie zijn de levensaders voor succes met je blog en kunnen nieuwe bezoekers aantrekken.

Tip: Ik schrijf drie keer in de week een artikel voor op mijn blog. Dat is best veel, maar iedere vrijdag probeer ik een artikel te plaatsen met daarin een interessante infograpfic. Recent plaatste ik bijvoorbeeld nog een artikel met een mooie infographic over hoe de Google Panda update er een jaar later voor staat. Probeer dus om de zoveel artikelen een ander soort artikel te plaatsen dat afwijkt van het vaste patroon van onderwerpen. Ik ben bijvoorbeeld recent ook begonnen met het afnemen van interviews met mensen binnen mijn sector en het werkt erg verfrissend.

Wees een autoriteit

De afgelopen anderhalf jaar heb ik mijn geld verdiend met het schrijven van artikelen voor met name de financiële en agrarische sector. Maar Ik heb ook wel eens opdrachten gedaan waarbij ik mij wel eens onzeker voelde, zeker bij nieuwe klanten. Ik heb artikelen geschreven die ik terug kreeg om grondig te verbeteren, iets wat natuurlijk demotiverend is. Desondanks ga ik door en vertel ik mijn verhalen aan vrienden, ik ben daar open over. Toch proberen mensen vaak hun zwakke punten te verbergen om maar niet kwetsbaar te zijn, alsof hun lezers zouden vluchten als zij hier achter zouden komen.

Door juist authentiek te zijn val je op en lezers waarderen dit. Een stukje persoonlijkheid in je blog brengt de lezer dichter naar je toe. Mitchel van Duuren van Internetmiljonair.nl doet dit bijvoorbeeld uitstekend. Je laat hiermee zien dat je iemand van vlees en bloed bent en dat spreekt mensen aan!

Welke blogregels heb jij gebroken? Laat een reactie achter!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *