Op Frankwatching vroeg Jeanet Bathoorn zich recent af of social media inmiddels volwassen (het artikel is zeker het lezen waard) zouden zijn? Volgens haar zijn social media overduidelijk de hype voorbij en het steeds meer geïntegreerd raakt in ons dagelijks leven. Grote bedrijven als KLM en Deloitte hebben social media volgens Bathoorn al in hun hele bedrijf ingebouwd.

Het effect van social media

Maar waarom doen zij dit dan? Uit een social media marketing rapport over 2011 van Social Media Examiner blijkt dat 78% van de marketeers zijn verkeer zag stijgen wanneer zij slechts 6 uur per week besteedden aan social media. Bedrijven die social media marketing goed inzetten zullen naar verwachting in 2012 zelfs nog grotere winsten realiseren, aangezien het gat tussen de winnaars en de verliezers steeds groter wordt. Ook KLM en Deloitte hebben een aantal jaren nodig gehad om social media te integreren en volgens Bathoorn zijn hiervoor toewijding, interesse en mindset voor nodig.

Social media stappenplansocial media stappenplan

Maar hoe zet je effectief social media dan in? Je hoeft niet alles voor iedereen meer te zien. De kans is groot dat je strategie meer effectief zal zijn wanneer je deze simpel houdt. Zorg ervoor dat je je focust op je doelstellingen om resultaten te boeken. Amy Portfield heeft een drie stappenplan opgezet om bedrijven te helpen een effectief, gestroomlijnde strategie te ontwikkelingen richting social media succes.

Stap 1 – Beoordeling

Start met een simpele vraag: “Waarom social media?”. Het antwoord zal alles dicteren dat je in de eerste fase doet. De vraag zorgt ervoor dat je beoordeelt waar je nu staat, wat je wilt bereiken en welke doelstellingen je onderweg kunt realiseren.

Zet daarbij je publiek op de eerste plaats. Ga na waar hun interesses liggen en met welke problemen zij worden geconfronteerd. Werk vervolgens uit hoe je wilt gaan communiceren, oftewel welke social media ga je inzetten. Weliswaar is social media veelal gratis, als je niet nadenkt hoe je deze wilt gaan inzetten kun je er beter niet aan beginnen.

Stap 2 – Implementatie

De volgende stap is om alles uit te voeren. De implementatie komt erop neer dat je alles gaat uitvoeren. Zet bijvoorbeeld een content kalender op. Bedenk:

  • Welke thema’s je met je content wilt behandelen (ik richt mij bijvoorbeeld met name op content marketing, copywriting en social media),
  • Wat voor content je gaat leveren; ebooks, blogs, video, of allemaal?
  • Wie de content gaat schrijven (jij, iemand van je team of een tekstschrijver),
  • Hoeveel keer per week je content wilt publiceren en delen (ik schrijf 3x per week een blog).

Vervolgens werk je een stappenplan uit hoe je social media effectief gaat inzetten. Zet bijvoorbeeld een wedstrijd op, laat je expertise zien en promoot je social media constant.

Stap 3 – Monitoren, meten en het momentum pakken

Ga na 2 maanden nadat je je nieuwe social media strategie voor je bedrijf hebt uitgerold evalueren welke voortgang je hebt geboekt. Zorg ervoor dat je beschikt over de juiste data, aangezien deze je helpen om in te zien wat wel en niet werkt.

Uiteindelijk zal iedere social media strategie uniek zijn en zeer verschillende resultaten opleveren. Om effectief te zijn is het raadzaam om je sector te kennen en de statistieken die belangrijk voor je zijn.

Jos Veldwijk heeft recent ook nog een aantal voorbeelden en tips gegeven over hoe industriële ondernemingen social media succesvol kunnen inzetten. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!