Bedrijven begonnen 2011 met de hoop dat een economisch herstel op handen was en hadden daarom al plannen gemaakt voor broodnodige nieuwe projecten, waarmee een terugkeer naar groei en innovatie gerealiseerd zou worden.

Zoals we inmiddels weten kan 2011 het beste worden omschreven als het jaar waarin het verwachte herstel nooit kwam. De Griekse crisis en de problemen in Europa, de verslechtering van de schulden in de VS en budgetconflicten drukten dit jaar allemaal hun stempel en hebben pessimistische vooruitzichten geschetst voor 2012. Daardoor worden ondernemers geconfronteerd met koopjesjagers die dezelfde producten willen voor een lagere prijs. Nieuwe content marketing strategieën en tactieken kunnen je helpen om (potentiële) klanten te begeleiden richting jouw producten en diensten, ondanks de moeilijke economische omstandigheden. Tom Pisello heeft 4 voorspellingen gedaan over hoe bedrijven de economische uitdagingen voor 2012 kunnen overwinnen met behulp van content marketing.

Uitdaging 1 – Budgetonzekerheid neemt toe

Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van het budget aan het begin van het jaar wordt vastgelegd, waardoor een groot deel van het budget nog beschikbaar is . Verwacht wordt dat in 2012 bedrijven en consumenten nog voorzichtiger zijn met hun budgetten vanwege de economische onzekerheden.

Advies: Wees Aanwezig! Omdat een groot deel van het budget nog  voor het grijpen ligt is er een unieke kans aanwezig om problemen bij je klanten op te lossen. Overtuig potentiële klanten dat stilzitten geen oplossing is en dat er kosten ontstaan wanneer er niets wordt gedaan. Doordat een groot deel van het budget niet is gebruikt kun je aan klanten grote kansen laten zien die zorgen voor meer omzet.

Uitdaging 2 – De vraag naar korting neemt toe

Prijs is een belangrijke factor in het beslissingsproces van zowel bedrijven als consumenten. Dit biedt bedrijven die een korting geven op hun producten en of diensten een voorsprong. Veel bedrijven houden hier echter nog niet rekening mee. Maar probeer in je communicatie wel ook te wijzen op de meerwaarde van je producten.

Advies: Ga in de discussie met je klant verder dan prijs alleen. In een op prijs gerichte omgeving krijgen kortingen veel aandacht en kunnen vaak leiden tot koopjesjagers, maar probeer niet alleen deze groep te bereiken. Maak content die de koper helpt bij zijn aankoopbeslissingen. Deze content kan in de vorm van vergelijkingsmodules, white papers, eBooks, infographics, webinars, en case studies.

Uitdaging 3 – Meer scepsis

Klanten nemen steeds meer de tijd om een beslissing te nemen en maken gebruik van een breed scala aan bronnen om hen te helpen in hun beslissing. Terwijl de content van de verkoper een van de belangrijkste bronnen is die wordt geraadpleegd voor het nemen van een beslissing, is de kans drie keer zo groot dat klanten de content vertrouwen van populaire en gerespecteerde mensen binnen de sector.

Advies: Het is een kwestie van vertrouwen. Diverse samenhangende concernstrategieën zijn ervoor nodig om de klant aan je te binden en hen over te halen om iets van je af te nemen.

Uitdaging 4 – Meer overbelasting

Klanten moeten steeds meer doen in minder tijd, waardoor zij ook minder tijd hebben om onderzoek te doen naar nieuwe kansen en oplossingen. Tegelijkertijd worden klanten meer dan ooit overladen met informatie. Doordat klanten ook social media gebruiken bij het maken van aankoopbeslissingen wordt de informatie overbelasting alleen maar groter. Voor hen wordt het daardoor moeilijker om een keuze te maken en voor jou lastiger om jezelf kenbaar te maken.

Advies: De tijd van klanten is kostbaar en kost uiteindelijk geld. Bedenk daarom goed of je voor de koper van toegevoegde waarde bent en betrokkenheid toont. Maak je content waardevol en zorg ervoor dat deze kort en bondig is, met duidelijke koppen.

Conclusie

De zo gehoopte economische hulp in 2011 is nooit aangekomen, wat een basis heeft gelegd voor een beperkt en zuinig 2012. Klanten zijn onzeker over hun budget en zijn meer prijsgericht. Succesvolle bedrijven herkennen de continue zorgen bij potentiële klanten. Voer nieuwe en verbeterde content marketing strategieën in die klanten helpen bij hun aankoopbeslissing. Door het creëren van content die de aandacht trekt van klanten, kortingen onderbouwt en aanvult, scepsis wegneemt en goed gevonden kan worden, zorg je ervoor dat je 2012 gaat overleven!

Wil je meer weten wat content marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op!