Slagter Media

5 social media fouten die je als startende ondernemer moet vermijden

Social media kan een uiterst effectieve manier zijn voor jou als startende ondernemer, maar pas op voor de valkuilen.

Op Enterpreneur.com las ik laatst een interessant artikel over welke valkuilen ondernemers moeten ontwijken. Hieronder volgen de vijf meest voorkomende social media fouten en hoe je ze kunt vermijden.

1.       Starten zonder plan

Zoals met zoveel dingen is een plan van cruciaal belang om iets te laten slagen. Zonder strategisch plan voor je bedrijf, waarin staat opgesteld wat je doelen zijn en hoe je deze gaat bereiken, kun je beter niet beginnen. Door een plan te ontwikkelen creëer je ook een fundament voor de rest van je social media activiteiten. Stel bij het maken van je plan jezelf de volgende vragen:

Weet je niet goed hoe je zo’n plan moet opstellen? Laat dat dan door iemand doen die daar ervaring mee heeft of laat je adviseren.

2.       Slechte timing

Een van de grootste fouten die startende ondernemers maken is dat zij niet weten wie hun potentiële klanten zijn en hoe zij zich gedragen op social media. Zoek daarom uit wanneer (dus op welke dagen en tijden) jouw doelgroep het meest actief is op social media.

3.       Overtreden van basisregels

Start geen social media campagne voordat je de basisbeginselen van de regels weet:

4.       Falen om successen te meten

Alhoewel het misschien niet makkelijk is om een waarde aan een bepaald gesprek te geven is het wel mogelijk om andere factoren te meten, zoals de grootte van je netwerk, het aantal keren dat je vermeldt wordt op social media kanalen en het verkeer dat richting je website gaat. Met BrandMention kun je bijvoorbeeld meldingen toegestuurd krijgen wanneer iemand iets online zegt over jou of je bedrijf. In mindere mate kan dit ook met Google Alerts.

5.       Niet kijken naar de concurrentie

Vaak beginnen (startende) ondernemers met social media omdat veel van hun ‘concullega’s’ dit ook doen. Ontwikkel echter wel een eigen stijl en ga niet klakkeloos alles van die andere bedrijven overnemen. Verlies hen echter ook niet uit het oog en hou ze in de gaten wat ze doen. Kijk geregeld op hun website, volg hen op Twitter en schrijf je in op de nieuwsbrief als ze die uitgeven. Zij doen dit namelijk andersom ook bij jou!

Een prettige bijkomstigheid is daarnaast dat je ziet wat hun klanten zeggen en daar kun je weer op inspringen.  Klagen zij over een missende dienst of product? Voeg dit toe aan jouw dienstverlening en je bent een stap dichterbij om nieuwe klanten aan te trekken. Of misschien prijzen deze klanten iets aan wat zowel je concurrent als jij aanbiedt, maar maak je dit niet kenbaar? Misschien is het dan tijd om dit wel te gaan doen.

Als je een strategisch plan hebt en de bovenstaande fouten weet te vermijden kan social media je als startende ondernemer een kostenefficiënte marketing stimulans geven. Het plan herinnert je er daarnaast aan waarom je tijd spendeert aan sociale netwerken en hoe je je inspanningen kunt verbeteren om vooruitgang te boeken.

Succes en reacties/suggesties zijn altijd welkom!