Social Media zijn ideale platformen om een mening te delen met anderen, maar kunnen ze ook beurskoersen voorspellen?

Ook in de beleggingswereld raakt Social Media steeds meer geïntegreerd, al staat het in Nederland nog wel in de kinderschoenen. Uit recent onderzoek zou echter blijken dat Social Media een voorspellende waarde zouden hebben voor beurskoersen, waarmee deze in theorie de koersen zouden kunnen manipuleren.

Voorspellende waarde

PhD-studenten Timm Sprenger en Isabell Welpe van de technische universiteit van München hebben recent een scriptie gepubliceerd, waarin zij hebben onderzocht of het mogelijk zou zijn om door middel van het volgen van Twitter beurskoersen te kunnen voorspellen. De twee studenten hebben gedurende een halfjaar 250.000 berichten op Twitter geanalyseerd, waarbij zij filterden op de aandelensymbolen van onder meer Apple (AAPL) en Google (GOOG).

Uit het onderzoek wisten de studenten aan te tonen dat zij in staat waren om het sentiment op de beurs een dag van te voren te voorspellen. Sprenger en Welpe beweren in hun scriptie zelfs dat beleggers die gebruik zouden maken van hun algoritmes in staat zouden moeten zijn om een rendement te behalen op hun beleggingen van 15%.

TweetTrader

Naar aanleiding van hun bevindingen heeft Sprenger besloten om samen met een aantal medestudenten de website TweetTrader op te starten. Op de website voer je het symbool in van het aandeel waarvan je graag zou willen weten wat het huidige sentiment is. Als voorbeeld neem ik Apple (APPL). Voor de resultaten zie de afbeelding hieronder.

Uit de afbeelding komt naar voren dat het sentiment rond Apple erg goed lijkt te zijn. De meeste berichten op Twitter omtrent Apple gaan over de activiteiten van het bedrijf, oftewel de lancering van nieuwe producten of de werking van huidige producten/diensten. Feit is echter dat er op internet veel wordt gesproken over Apple omdat het een hip merk is.

Opvallend is verder dat binnen de eigen ‘Stock Game’ van TweetTrader er juist meer negatieve dan positieve berichten over het bedrijf zijn, zie afbeelding hierna. Er mag dan wel veel getwitterd worden over Apple, het is niet allemaal even positief. In het sentiment zie je dit echter niet terug.

Een factor die ook zwaar meeweegt is het feit dat berichten van twitteraars die veel volgers hebben ook veel vaker worden doorgestuurd, waardoor zij dus veel meer invloed hebben op de uiteindelijke voorspellingen binnen TweetTrader. In theorie zouden zodoende beurskoersen kunnen worden gemanipuleerd. Als namelijk een bekende beursgoeroe met veel volgers op Twitter een bericht verstuurd over bijvoorbeeld Apple, zal dit veelvuldig worden doorgestuurd door zijn volgers. Vervolgens zal het sentiment voor het aandeel veranderen en daarmee sommige beleggers doen besluiten op basis van het sentiment aandelen te kopen of te verkopen, afhankelijk van hun positie.

Het is jammer dat via de website alleen de twitterberichten van Amerikaanse aandelen te volgen zijn. Wellicht dat dit in de toekomst nog zal veranderen, maar voorlopig zullen beleggers die zich richten op Nederlandse aandelen geduld moeten hebben.

TweetTrader probeert beleggers inzicht te verschaffen van het sentiment op internet van een bepaald aandeel.  Op termijn zou het volgens mij een goede indicator kunnen zijn en het is zeker goed om de meningen van anderen mee te wegen in een beslissing, maar de weging van de opinies is momenteel nog oneerlijk verdeeld. Mensen die meer bekendheid genieten hebben meer invloed op het sentiment, terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat elke mening even zwaar meetelt.

Daarnaast is de voorspelling voor de volgende dag, dus niet voor de langere termijn. Mensen zouden dus bijna op dagbasis moeten gaan handelen, wat erg intensief en moeilijk is. Het aan- en verkopen van aandelen is vooral goed voor internetbrokers zoals Alex en BinckBank, omdat zij voor elke transactie inkomsten ontvangen. De transactiekosten gaan weer ten koste van het rendement van de belegger.