Eerder schreef ik al over het jaaroverzicht van Slagter Media, waaruit wel naar voren kwam dat 2012 een erg bewogen jaar is geweest. Maar ik denk dat 2013 nog uitdagender gaat worden. Maar eerst even een korte terugblik op 2012.
Doelen voor 2012
Een jaar geleden schreef ik een artikel waarin ik mijn doelen voor 2012 neerzette. Destijds wist ik niet wat het jaar mij allemaal zou brengen, ondanks dat in het jaaroverzicht over 2011 al liet zien hoe boeiend een jaar kan verlopen. Eens kijken in hoeverre ik mijn eigen doelstellingen heb weten te halen.
3 artikelen per week
Een van de belangrijkste doelen voor 2012 was om meer te gaan bloggen. Ik had mij ten doel gesteld om elke week 3 artikelen te publiceren. Dit ging uitstekend, totdat ik in de tweede helft van het jaar besloot om een huis te kopen. Mede daardoor heb ik de afgelopen periode minder kunnen bloggen.
In 2012 heb ik in totaal 141 artikelen geschreven. Als je dat deelt door 52 (weken) kom je op 2,7 artikelen per week. Dus ik heb niet mijn target gehaald, maar echt ver er vandaan zit ik ook niet. Omdat ik weet wat de redenen zijn is er daarnaast geen man over boord.
Het aantal views en bezoekers laten stijgen met 20%
Aan het begin van 2012 waren de bezoekersaantallen nog niet hoog, mede omdat ik destijds nog niet zoveel aan content marketing deed. Over heel 2011 had ik bijvoorbeeld 4400 bezoekers.
Door meer te gaan bloggen voor mijn eigen website, maar ook te gaan gastbloggen voor Karel Geenen en Ikgastarten, zijn mijn bezoekersaantallen sterk gestegen. Wat daarbij ook helpt is dat ik actiever ben geworden met social media, waardoor mijn zichtbaarheid aanzienlijk is toegenomen. Maar ook doordat ik door steeds meer websites wordt genoemd, bijvoorbeeld laatst nog in de Blogkermis van Onlinebizz.
Door al deze ontwikkelingen heb ik het afgelopen jaar ruim 17.000 bezoekers mogen verwelkomen, een stijging van maar liefst 292%! Het aantal paginaweergaves steeg in dezelfde periode van bijna 12.000 naar ruim 33.000, ofwel een stijging van 182%. Ik mag dus wel zeggen dat ik deze doelstelling ruim gehaald heb.
Beter gevonden worden op woorden als content marketing, pagina 2
Mede doordat ik in 2012 meer ben gaan bloggen is mijn ranking op bepaalde zoekwoorden ook flink verbeterd. Zoals in het jaaroverzicht over 2012 al naar voren kwam rankt Slagter Media ook goed op een aantal wat minder voor de hand liggende zoekwoorden, maar ook op zoekwoorden die wel relevant zijn scoort de website inmiddels goed.
Maar heb ik mijn doelstelling om in 2012 op pagina 2 terecht te komen voor woorden als content marketing ook bereikt? Voor het bijhouden van rankings gebruik ik Market Samurai. Hieruit blijkt dat ik op het zoekwoord ‘content marketing’ op 1 januari 2013 de 11e positie te pakken had. Oftewel, ook deze doelstelling heb ik gehaald.
Het aantal relaties verdubbelen
Mijn netwerk is het afgelopen jaar ook ontzettend uitgebreid. Dat is mede het gevolg van de serie interviews met inspirerende online ondernemers en marketeers die ik heb opgezet. Hierdoor heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en mede daardoor ook de nodige nieuwe opdrachten binnengehaald. Maar bovenal heb ik nu nog meer mensen om mij heen die mij weten te boeien en inspireren. Ik kan daarom wel zeggen dat het aantal relaties ruim is verdubbeld.
Een omzettoename van 10%
Zoals gezegd heb ik naast mijn bestaande opdrachtgevers ook een aantal nieuwe relaties weten binnen te slepen. Ik ga hier niet in details treden over de mijn omzet, maar gezien de economische crisis die nog altijd voortduurt, mag ik niet klagen.
Door de al eerder genoemde verbouwing van ons huis heb ik echter in de laatste maanden van 2012 minder tijd aan acquisitie en opdrachten kunnen spenderen, waardoor de doelstelling net niet is gehaald.
Het lanceren van een aantal nieuwe producten/diensten
De laatste doelstelling voor 2012 was het op de markt brengen van een aantal nieuwe producten. Ook dit is gelukt, aangezien ik samen met mijn vriendin in april onze webshop Make-up Your Stash online zette. Een ontzettend gaaf project dat sindsdien exponentieel is gegroeid en wat we in 2013 natuurlijk verder willen uitbouwen.
Conclusie doelstellingen 2012
Al met al mag ik gezien de ontwikkelingen over 2012 zeker niet klagen. Het aantal bezoekers en paginaweergaves is fors toegenomen, Slagter Media is beter vindbaar geworden en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen.
Het is natuurlijk jammer dat ik een aantal doelstellingen niet heb weten te halen, maar ik weet ook waar dit aan ligt. Dat zijn de risico’s die je hebt als je een ondernemer bent. En 4 uit 6 is zeker geen slechte score.
Doelen voor 2013
Na zo’n succesvol 2012 is het natuurlijk zaak om dit ten minste in 2013 weten vast te houden. Maar ik vind ook dat je jezelf altijd weer nieuwe doelstellingen moet opleggen. Het zorgt namelijk voor structuur binnen je bedrijf en focus waar je naartoe wilt gaan.
Hieronder volgen daarom een aantal doelen voor 2013:
- Elke week ten minste 2 nieuwe artikelen op Slagter Media
- Per maand 4 gastblogs schrijven
- Het aantal views en bezoekers laten stijgen met 20%
- De rankings van belangrijke zoekwoorden ten minste op hetzelfde niveau houden als eind 2012
- Een omzet dat minimaal op het niveau van 2012 ligt
- Meer gaan doen met online publishing door ten minste 1 nieuwe website te lanceren
Zoals je ziet verschillen de doelen niet zoveel ten opzichte van 2012, maar wil ik dit jaar vooral verder groeien.
Jouw doelen?
Hoe is 2012 voor jou verlopen en welke doelen heb jij jezelf voor 2013 gesteld?