Hoe goed en creatief de content van je bedrijf ook is, zonder een duidelijke content marketing strategie wordt het moeilijk om je doelstellingen te realiseren. Deze infographic kan je daarbij helpen.
Recent plaatste ik nog een infographic over waarom mensen ondernemer of freelancer worden. Mensen die deze sprong wagen weten vaak goed wat zij willen realiseren. Uit de infographic komt bijvoorbeeld naar voren dat ondernemers en freelancers vooral waarde hechten aan de vrijheid die ze krijgen om waar en wanneer te werken wanneer zij dat willen.
Met content is dat eigenlijk net zo. Dagelijks kom ik ontzettend veel goede en interessante onderwerpen tegen, maar ik moet voor Slagter Media de focus bewaren om waardevol te blijven voor jou, de bezoeker.
Content marketing levenscyclus infographic
Achter elk artikel, video en/of infographic zit een gedachte. Er is vooraf onderzoek gedaan naar de wensen van jullie, de bezoekers, maar ook een analyse van de concurrentie. Op deze manier werken wij aan onze unieke merkidentiteit. Niet alleen voor Slagter Media, maar bijvoorbeeld ook voor onze webshop Make-up Your Stash.
De onderstaande infographic van DigitalC4 en laat de levenscyclus van content zien. Ik ben het helemaal eens met zoals zij het in de infographic stellen: Content voor de online zichtbaarheid van merken moet goed geschreven, vloeiend, dynamisch en deelbaar zijn.
Verzamelen
De eerste stap in de content marketing levenscyclus is om content te verzamelen die je zelf interessant vindt, maar ook van meerwaarde is voor je bezoekers. Kijk naar onderwerpen op andere blogs binnen je branche die populair zijn op social media om inspiratie op te doen.
Maar kijk ook eens op een website als Topsy, waar je kunt zoeken naar onderwerpen. Je kunt zoeken naar bepaalde trends, thema’s, maar ook nieuws waar je op kunt inspringen.
Beoordelen
In de infographic is de volgende stap om alle content die je hebt verzameld te beoordelen en rangschikken rondom een bepaald thema. Voor mij is bijvoorbeeld ‘content marketing’ erg belangrijk, maar ook iets als ‘infographics’, ‘branded content’ of native advertising’. Door je content te ordenen heb je een goed overzicht waar je over kunt schrijven en kun je content die je niet nodig hebt in de prullenbak gooien.
Zelf gebruik ik Evernote om ideeën op te slaan en zo onderwerpen te vormen.
Schrijven
Vervolgens is het tijd om de content te gaan schrijven, volgens mij een van de meest interessante onderdelen binnen het content marketing proces. Doordat je al de content hebt verzameld en beoordeeld, wordt het veel gemakkelijker om je eigen unieke en waardevolle content te creëren.
Publiceren & delen
Als je meesterwerk afgerond is kun je wereldkundig maken. Maar alleen op de publiceren knop drukken is niet genoeg. Distribueer je content op zo’n manier dat je doelgroep deze gemakkelijk weet te vinden.
Social media platformen als Google+, Twitter, Facebook en Linkedin zijn uitstekende plekken om je content onder de aandacht te brengen. Zo plaats ik mijn artikelen in diverse Linkedin groepen, waardoor ik veel verkeer naar onze website krijg.
Recyclen
Doordat je content nu gepubliceerd is zal deze onder de aandacht komen van anderen, waardoor de kans aanwezig is dat zij jouw content weer zullen gebruiken. Ik ‘steel’ ook geregeld content van zowel mijzelf als anderen en hier lees je waarom jij dit ook zou moeten doen. En zo is de levenscyclus van je content marketing rond.
Dit artikel gaat bijvoorbeeld over de infographic van DigitalC4 en ik ben niet de enige die erover heeft geschreven. Dit zorgt ervoor dat DigitalC4 de nodige aandacht krijgt en daarnaast waardevolle links, wat hen helpt om zich als online marketingmerk beter online te profileren.
Helder verhaal Christian.
Zelf ben ik van mening dat een strategie (doelen stellen, meten en evalueren) belangrijk is. Maar ik houd niet zo van alles vooraf helemaal vastleggen, er moet ruimte blijven voor creativiteit, buiten de gebaande paden treden.
Hoeveel moet je in jouw ogen vastleggen als we het hebben over een strategie?
Bedankt voor je reactie Andreas. Ik denk dat je zoals je al zegt voldoende ruimte moet laten om waar nodig in het proces facetten aan te kunnen passen. Wel stel ik altijd een content kalender op met daarin welke content wanneer geplaatst wordt. Dus iedere week een artikel over een bepaald onderwerp met bepaalde zoekwoorden.
Het is ook een kwestie van doen en gaandeweg bijschaven.