De geschiedenis van content marketing (infographic)

Christian Slagter-Koster

On 8 juni 2012

Al honderden jaren vertellen merken verhalen om klanten aan te trekken en te behouden. Het verschil met vandaag de dag is dat barrières om mee te doen (content acceptatie, talent en technologie) niet langer meer bestaan voor merken om zelf uitgever te worden.

Van John Deere tot Coca-Cola is de kracht van het vertellen van een verhaal nog nooit zo sterk of belangrijk voor een merk en zijn klanten geweest.

De onderstaande graphic is afkomstig van Content Marketing Institute en gebaseerd op de Content Marketing World Timeline Video.

In de infographic is onder meer te zien dat tractorenfabrikant John Deere in 1895 het eerste bedrijf was dat een magazine voor zijn klanten lanceerde. In 2005 komt video pas echt op wanneer LiveVault’s video met John Clees viraal gaat met meer dan 250.000 downloads in slechts een paar maanden tijd (en dit in een periode waarin YouTube nog geen eens bestond).

Zelf vind ik dat Blendtec in 2007 ook een mijlpaal neerzet met de start van zijn serie Will It Blend? Hierin testen zij bijvoorbeeld of een iPad hun blender overleeft of niet. Erg grappig natuurlijk, maar het bedrijf heeft door deze video’s wel de omzet zien toenemen met maar liefst 700%!

Het meest recent in het oog springende voorbeeld van het succes van content marketing is dat van Coca-Cola, een van de grootste en meest invloedrijke merken ter wereld. Zij leggen in hun nieuwe marketingplan de focus op storytelling. Oftewel, Coca-Cola gaat zich toeleggen op het creëren van waardevolle content voor zijn klanten in de vorm van verhalen.

Content marketing kent dus al een lange geschiedenis en ik verwacht dat deze zich in de komende jaren alleen maar verder gaat uitbreiden.


 History of Content Marketing Infographic

Like this infographic? Get more
content marketing
information from the
Content Marketing Institute.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *