De grote mythe dat je iedere dag een artikel moet plaatsen om succes te hebben

Christian Slagter-Koster

On 18 april 2012

Ik heb al meerdere artikelen geschreven over hoe waardevol het kan zijn om een blog te hebben. Bijvoorbeeld 20 manieren om leads te generen met je blog of mijn artikel over verse spam. Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat het belangrijk is om met enige regelmaat verse content te hebben op je website.

Succesvol bloggen

De discussie die recent echter is ontstaan, is hoeveel artikelen je per week moet schrijven om een succesvolle blog te hebben en een grote schare fans te krijgen. De een zal zeggen dat je elke dag moet bloggen, terwijl een ander een keer per week genoeg zal vinden. Verder zullen er mensen zijn die vinden dat je moet bloggen wanneer je iets te vertellen hebt, iets wat ik erg vaag vindt aangezien iedereen andere interesses heeft.

Eerlijk gezegd vind ik dat hier geen duidelijk antwoord op te geven is, althans geen juist of fout antwoord. Ik schrijf zelf consistent drie keer per week een artikel voor mijn blog en dat vind ik persoonlijk best veel. Ik merk wel dat mijn ‘fans’ het prettig vinden dat er een bepaalde lijn zit in het aantal artikelen dat op mijn blog wordt geplaatst. Het enige juiste antwoord is dat jij degene bent die bepaalt hoeveel artikelen je per week wilt schrijven.

Schrijf zoals je spreekt

Wanneer je begint met je blog probeer dan te schrijven zoals je spreekt. Een aantal zeer nuttige tips vindt je op de blog van René Greve, waar James Hardenberg van GetFoundOnline tevens uitlegt dat je niet al te veel moet letten op de zoekwoordendichtheid bij het schrijven van de tekst, omdat anders de tekst geen vloeiend geheel wordt. Lees ook eens deze 10 stappen om je eigen schrijfstijl te vinden.

Hoeveel keer per week schrijf jij een artikel voor je blog en heb je nog tips?

Heb je deze artikelen al gelezen?

3 Reacties

  1. Danny Verhoeven

    Elke dag bloggen omdat het moet is juist een killer voor je blog. Je gaat dan namelijk inboeken op kwaliteit en dat gaat juist ten kosten van je fans.

    Dan kan je nog beter 1 top artikel schrijven in plaats van 3 waarbij je de bezoeker van je blog toch tevreden stelt.

  2. Pieter Borremans

    Tjah,
    elke dag hoeft niet, maar vanuit een technisch aspect is het wel de backbone.
    het aantal hangt af van type blog en website. Content driven websites hebben nood aan fresh info,tot 10 artikels per dag (nieuwsportals of actualiteiten) terwijl een blog bij een bedrijf niet de core business is, maar eerder een leuke extra is en dan is drie meer dan genoeg denk ik. Zelf heb ik – naast mijn bedrijf- websites content driven gestuurd, die gaan over xbox, playstation, nintendo, apple, affiliation, en ga maar door ( 80 tal) en dan kom je er niet met 3 per week, puur omdat de compo groot is en omdat er meer te vertellen valt.

    Sommigen teren en leven van hun content driven sites en maken XXXXXK per maand door advertisement. Dan is dat normaal dat er meer wordt geschreven.

    Technisch en SEO minded gezien, is unieke content in groter volume werkbaarder voor linkbuilding, deeplinks en authoriteit op het web. De keuze dat je zelf moet / wil maken. Ik prefereer liever dat zij mijn websites vinden op een organisch resultaat dan via een kanaal als LinkedIn of Twitter.

    Zoals je zegt Christian, er is geen duidelijk antwoord, maar oplossing begint bij type website en blog die de persoon opzet.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *