Het laatste artikel in het drieluik over het belang van teksten op websites is gericht op zoekmachines. In mijn vorige artikel heb ik uitgelegd hoe mensen het internet scannen naar relevante berichten. Voordat mensen gaan scannen of een bericht voor hen relevant is zullen zij echter eerst zoeken naar dergelijke berichten door middel van het raadplegen van zoekmachines, waardoor het van belang is goed in deze resultaten naar voren te komen.

Gebruik zoekmachines

Uit onderzoek blijkt dat 98% van de internetters (dit jaar zullen dat er meer dan twee miljard wereldwijd zijn is de verwachting) gebruik maakt van zoekmachines om de gewenste informatie te vinden. Hiervan beschouwt 85% een merk dat bovenaan de zoekresultaten verschijnt als een relevant resultaat.

Verder kijkt maar liefst 90% nooit verder dan de eerste resultatenpagina. Dit geldt voor alle zoekmachines. In Nederland heeft Google een marktaandeel van maar liefst 94,5%, tegen 3% voor Startpagina en 1,5% voor Bing, de zoekmachine van Microsoft. Zelf gebruik ik ook vooral Google omdat de resultaten die in deze zoekmachine naar voren komen voor mij het meest relevant zijn.

OptimalisatieGoogle vergrootglas

Wat zorgt er nou voor dat een website hoog in de zoekresultaten van Google komt en valt dit te optimaliseren? Google analyseert onder meer de actualiteit van een website. Daarom is het van belang dat een website up to date is en daarnaast beschikt over voldoende inhoud. Door goede tekstuele inhoud oftewel content wordt ervoor gezorgd dat een bezoeker blijft hangen. Google adviseert dan ook dat content vooral duidelijk en correct is.

Net als bij de scanbaarheid van de tekst voor de bezoeker aan een website is het ook van belang dat een artikel goed scanbaar is voor zoekmachines, waardoor er gebruik gemaakt dient te worden van relevante woorden oftewel normale tekst. Hoe beter het aansluit bij de website des te beter het gevonden zal worden door zoekmachines.

Actualiteit

Daarnaast geldt hoe actueler de content op de website des te beter deze gevonden wordt. Ik maak hierbij meestal de vergelijking met een krant. Mensen willen altijd nieuw nieuws, dus als zij op een website actuele informatie vinden die voor hen relevant is zullen zij eerder geneigd zijn terug te komen op die website.

Als zij terug komen willen zij echter in de meeste gevallen nieuwe informatie tot zich nemen. De bezoekers hebben namelijk de oude informatie al verteerd en vinden dat niet langer interessant. Als zij bij meerdere terugkerende bezoeken aan de website geen nieuwe informatie vinden zullen zij niet snel terug komen, aangezien de verwachting bij de bezoekers dan is dat het toch weer oude informatie zal vinden waarvan zij al op de hoogte zijn. Dit is net als bij een krant, aangezien de krant van gisteren voor velen niet meer interessant is.

Voor zoekmachines geldt hetzelfde. Een zoekmachine scant als het ware het internet naar berichten die gekoppeld kunnen worden aan zoekwoorden. Een zoekmachine keert eerder terug naar een website waarop actuele informatie staat dan waar gedurende een periode dezelfde informatie wordt getoond en er geen enkele vernieuwing plaatsvindt. Daardoor zakt de website ook in de resultatenpagina.

Daarom is het van belang een website actueel te houden voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. Door geregeld nieuwe informatie op de website te plaatsten wordt de gewekte interesse bij de bezoeker behouden en zal deze terugkeren naar de website en eerder aanbevelen in de kennissenkring.