Vandaag werd bekend dat de meest recente campagne van het Nederlandse bedrijf Suit Supply verwijderd moet worden van Facebook in opdracht van de website zelf, omdat de campagne aanstootgevend zou zijn. De campagne zorgde vlak na de publicatie al voor veel reacties en ook mij is de reclame niet ontgaan. Is dit geoorloofde media of niet en zou jij naar aanleiding van de campagne een pak van Suit Supply kopen?

Nipplegate

Al meerdere malen kwam ik tijdens autoritten een billboard van Suit Supply tegen met daarop de poster van Suit Supply zoals hiernaast afgebeeld. Gekscherend wordt het op internet al ‘Nipplegate’ genoemd, in navolging van de ontboezeming van Janet Jackson tijdens de Superbowl in 2004. Zelf moest ik twee keer kijken voordat ik zag dat de tepel van de dame op de poster ontbloot was.

Verbanning door facebook

Facebook heeft echter vandaag besloten de campagne, genaamd Shameless, te weren van zijn website. Volgens Facebook heeft het Nederlandse bedrijf de titel van de campagne iets te letterlijk genomen.

Zelf omschrijft Suit Supply de foto’s als erotische taferelen en is het dan ook verbaasd over de beslissing van Facebook. “Het is een zorgvuldig, artistiek vormgegeven campagne, gemaakt door Carli Hermès, een van de beste fotografen ter wereld”, aldus Suit Supply middels een woordvoerder. “Ik vind het een oppervlakkige reactie van Facebook, dat geeft dan wel weer aan dat een sociaal platform als deze er niet is wanneer er echt iets interessants is om over te discussiëren”, aldus de woordvoerder.

Sex sells

Bij mij kwam direct de slogan ‘sex sells’ op, maar persoonlijk vind ik dat Suit Supply wat te ver is doorgeschoten hierin. Waar sommige foto’s op de website nog gezien kunnen worden als artistiek vormgegeven zoals Suit Supply het zelf noemt, zijn andere in mijn optiek te aanstootgevend. Beoordeel zelf de foto’s van de campagne.

Bij een pak denk ik zelf aan stijl en klasse. Ik vind de foto’s daar niet echt van getuigen, hoe artistiek vormgegeven ze ook mogen zijn. Een goed voorbeeld vind ik The Society Shop, die daarnaast veel aandacht heeft besteed aan zijn website wat betreft interactie. Hier staat het pak in de spotlight en niet alle randobjecten, zo kan het dus ook.

Toch heeft Suit Supply wellicht juist beoogde effect gerealiseerd, namelijk aandacht. Er wordt veel over de campagne gediscussieerd. Misschien dat er zelfs binnen afzienbare tijd Kamervragen gesteld zullen worden. Voorlopig hangen zijn de posters nog te ‘bewonderen’ en zullen de verkoopcijfers over het komende kwartaal antwoord op de vraag geven of de erotische taferelen goed zijn geweest voor de verkoopcijfers van Suit Supply.