Facebook is officieel naar de beurs. Voor iemand zoals ik die zich veel bezighoudt met de beurs ( ik schijf onder meer voor het beleggingsblad Beleggers Belangen) is dit natuurlijk superinteressant nieuws, maar ook als online ondernemer kijk ik met extra interesse naar de beursgang van Facebook.

De afgelopen maanden kwam Facebook al geregeld in het nieuws met aankomende de beursgang en er zijn al veel artikelen over geschreven, bijvoorbeeld wie de rijke boezemvrienden van topman Mark Zuckerberg zijn en wat de beursgang betekent voor andere startups.

Beste advertentienetwerk

Via QueroMedia kwam ik een interessante infographic van Wordstream tegen (klik op de afbeelding voor een vergroting). De vraag is natuurlijk of de beursgang van Facebook een succes of een flop gaat worden. Zelf verwacht ik dat Facebook zich staande gaat weten te houden, omdat het in vergelijking met andere social media platformen beschikt over een gigantisch netwerk. De achilleshiel is natuurlijk hoe Facebook in de komende jaren geld wil gaan verdienen en of het in staat is om Google te verslaan.

Omdat zowel Facebook als Google hun inkomsten voornamelijk generen via advertenties worden de twee internetgiganten in de infographic vergeleken op basis van hun advertentienetwerk. Dus Facebook en Google worden hier niet vergeleken op hoe zij presteren als bedrijf. Google is namelijk een zoekmachine, terwijl Facebook een sociaal netwerk is.

GM stop ermee

Dit is een specifieke vergelijking over wat de mogelijkheden zijn van beide advertentienetwerken. Google’s advertentienetwerk biedt gebruikers de mogelijkheid om advertenties te plaatsen op een netwerk van websites over het internet (inclusief onderdelen van Google zoals YouTube, Blogger en Gmail), exclusief de advertenties die getoond worden bij zoekresultaten.

De vraag is natuurlijk of Facebook’s advertentienetwerk krachtig genoeg is. Recent maakte autofabrikant General Motors (GM) namelijk nog bekend te stoppen met betaald adverteren op Facebook, omdat het niet effectief genoeg zou zijn. GM investeerde tot voor kort jaarlijks 40 miljoen dollar in het advertentienetwerk van Facebook, dus de vraag is of ook andere adverteerders hun advertentiebudget gaan weghalen en bijvoorbeeld gaan inzetten bij Google.

De conclusie van de infographic is in ieder geval dat Google voorlopig deze strijd heeft gewonnen.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.