Google search een Plus voor jouw wereld? Niet in mijn wereld!
Laatste update: 25 januari 2012

Vorige week kondigde Google ‘Search Plus Your World’  aan en sindsdien is de gehele internet marketing industrie in rep en roer. Althans daar lijkt het op. Rene Greve maakte er bijvoorbeeld al een mooi overzicht van.

We wisten dat Google+ belangrijk zou worden in de strategie van Google aangezien zij dit zelf al hadden aangekondigd en dus komt het niet als een verrassing dat Google+ nu is geïntegreerd met de zoekresultaten. De grootste verrassing is wellicht het moment dat dit alles bekend is gemaakt, aangezien Google+ nog altijd niet het grote sociale medianetwerk is. Maar is Google+ mosterd na de maaltijd?

Niet in mijn wereld!Google+ content marketing

Velen die mijn blog bezoeken kennen mij als iemand die zich bezighoudt met content marketing en webteksten. Ik zit op social media als Twitter, Facebook, Linkedin en Google+. Bij Twitter is het voornamelijk om mijn bedrijf Slagter Media onder de aandacht te brengen, maar mijn Facebook-account is puur persoonlijk en plaats ik maar zeer weinig op dat gerelateerd is aan Slagter Media. Je moet werk en privé vind ik toch deels gescheiden houden. Veel van mijn vrienden zitten daarnaast nog geen eens op Twitter of Google+.

Google+ experiment

Mede daarom ben ik nog niet helemaal enthousiast over Google+. Het is nog niet een factor van belang, maar dit kan veranderen. Zo heeft Arnie Kuenn van Vertical Measures recent een klein experiment gedaan om zijn mening te staven.
Hij plaatste op Google+ een artikel over Google+ om daarmee een discussie te starten. Kuenn heeft ongeveer 1300 mensen in zijn cirkels en circa 1600 mensen die hem in een cirkel hebben zitten. Na het plaatsen van zijn bericht wachtte Kuenn 18 uur, waarna bleek dat geen één persoon had gereageerd danwel een +1 gegeven aan zijn artikel.

Omdat het doodstil bleef op Google+ was de volgende stap van Kuenn dan ook om een twitterbericht te versturen, om zo enige interactie op Google+ te krijgen. Als een reactie op deze enkele tweet kwamen er dan toch eindelijk wat commentaren en interactie op zijn Google+ bericht.

Maar omdat dit nog altijd weinig was besloot Kuenn om dezelfde tekst op Facebook te zetten. Kuenn heeft ongeveer 470 vrienden op Facebook, wat daarmee ongeveer een derde is van de mensen in zijn Google+ cirkels. Ook bij hem geldt dat de meeste vrienden van hem op Facebook ‘echte’ vrienden zijn en niet internet marketeers. Toen hij echter hetzelfde artikel op Facebook plaatste ontstond er vrijwel direct interactie.

Geconcludeerd mag worden dat zonder de hulp van Twitter en Facebook Kuenn zeer weinig reacties had gehad op zijn Google+ bericht.

Search Plus Your World – Niet vandaag, maar uiteindelijk

Ondanks dit experiment betekent dit niet dat Google+ onzinnig is en geen enkele invloed gaat hebben. Dat gaat het namelijk uiteindelijk wel doen. Google wil niet falen met Google+ en zal er dus alles aan doen om dit te voorkomen. Ondanks dat het platform momenteel 100 miljoen gebruikers heeft weten we allemaal dat een groot deel van deze menigte Google+ niet actief gebruikt. Wanneer je namelijk een Gmail-account wilt (omdat je Hotmail bijvoorbeeld zat bent) ben je verplicht om je aan te melden bij Google+. Maar Google+ heeft het potentieel als een social media platform en op zijn minst is het een goed platform om stemmen weg te geven. Mede daarom heeft het weldegelijk invloed op zoekresultaten

Invloed op zoekresultaten

Google+ maakt deel uit van Google’s inspanningen om de manier te veranderen hoe mensen zoeken, waarbij signalen vanuit zijn eigen sociale netwerk steeds belangrijker worden. Zoals uit het onderzoek van Kuenn wel blijkt is er momenteel veel meer activiteit op Twitter, Facebook en Linkedin en verwacht mag worden dat Google+ hier voorlopig niet aan gaat tippen. Er gaat echter wel een onbalans plaatsvinden in de weging van Google+ in het algoritme. Daarom vind ik dat het tijd is voor jou en jouw bedrijf om een netwerk op te bouwen in Google+. Ga ermee aan de slag en kom erachter hoe het werkt (of vraag mij hoe je een Google+ profiel moet bouwen voor jouw bedrijf). Het eerste wat je kunt doen is mij toevoegen op Google+.

Linkbuilding nog altijd belangrijk!

Sinds de start van Google zijn links van invloed geweest op de zoekresultaten. Er bestaat geen twijfel over dat social media van invloed gaat zijn op de zoekresultaten, waarbij Google een lichte voorkeur geeft aan Google+.

Op termijn gaan links daarom wellicht een minder grote rol spelen voor je positie in de zoekresultaten. Hierover is onlangs al een discussie gaande geweest op de website van Karel Geenen, waar beweert werd dat Links veranderen in Likes.  Maar volgens mij blijven backlinks een van de belangrijkste signalen voor de kwaliteit en relevantie van een website. Vergeet daarbij niet dat links naar sociale content en profielen ook een positieve invloed hebben op je positie. Ik adviseer daarom om je te blijven bezighouden met linkbuilding, waarbij je ervoor zorgt dat je content wordt verspreidt via Twitter, Facebook en Google+.

Maar content blijft het belangrijkste!

Het is nu wel duidelijk (of je moet je kop nog altijd in het zand steken) dat waardevolle en boeiende content, die op een regelmatige basis wordt geplaatst, de winnende strategie is. Google+ heeft dit niet veranderd en maakt deze strategie eigenlijk zelfs nog belangrijker. Ik schreef al eerder waarom Google+ een onvermijdelijk onderdeel van je content marketing strategie is.

Als je kijkt naar type content die het meest populair zijn op sociale netwerken (inclusief blogs), zijn dat degene die de grootste kans hebben op interactie. Boeiende content bevat vaak foto’s, video’s, links en meestal meer tekst.

Conclusie

Als je begrijpt hoe content marketing werkt (je mag altijd vragen stellen) en je dit implementeert, zal je altijd aan de goede kant zitten welke veranderingen er ook optreden in de zoekmachines. Consumenten zijn per slot van rekening op zoek naar waardevolle informatie. Als je deze weet te bieden en je concurrenten dit nalaten staat niets je in de weg om hen te verslaan!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *