Afgelopen donderdag maakte Google bekend dat het een grote verandering heeft doorgevoerd aan zijn algoritme van de zoekmachine. Vooralsnog zullen de wijzigingen alleen zichtbaar zijn voor mensen in de Verenigde Staten en details over de wijzigingen zijn achterwege gelaten, maar de wijzigingen leveren significant andere resultaten op.
Google optimaliseert het gehele jaar door zijn zoekmachine, maar vanwege de grote verandering die recent is doorgevoerd vonden ze het deze keer verstandig om er een officiële blog aan te wijden. Hierop valt te lezen dat de wijzigingen met betrekking tot het algoritme de zoekresultaten met bijna 12% (11,8%) beïnvloedt.
Door de verandering wil Google websites met een lagere kwaliteit veel minder hoog in de resultaten laten verschijnen. Dit zijn websites die weinig advertentiewaarde hebben voor gebruikers, content kopiëren van andere websites of websites waarvan het nut niet gezien wordt.
Tegelijkertijd zorgt het nieuwe algoritme ervoor dat websites met een hogere kwaliteit een betere ranking krijgen in de zoekresultaten. Dit zijn websites met eigen content en informatie die verkregen is middels onderzoek, diepgaande reportages, moeilijke analyses etc.
Nobel streven
Google benadrukt via de blog tevens dat de verandering in het algoritme als doel heeft om zijn gebruikers de beste informatie te bieden. Volgens eigen zeggen is Google afhankelijk van kwalitatieve content die wordt gegeneerd door derden waardoor het een verantwoordelijkheid heeft om een goed ecosysteem te creëren. Dit is natuurlijk een nobel streven, maar door betere zoekresultaten zullen mensen ook eerder klikken, wat Google vervolgens weer meer geld oplevert. Mede daarom is het ook voor hen van belang dat de resultaten goed zijn, ook omdat hierdoor weer meer adverteerders worden getrokken.
Afwachten
Afgewacht zal moeten worden in hoeverre de vernieuwingen in het algoritme het gewenste effect heeft. Vooralsnog zullen wij er niets van merken aangezien de wijziging pas later in andere landen na Amerika zal worden doorgevoerd, maar mocht daadwerkelijk 12% van de zoekresultaten anders zijn is dit natuurlijk een zeer grote vernieuwing.
Mede daarom ben ik van mening dat content nog steeds van groot belang is voor bedrijven. Je eigen informatie op een goede manier in de markt zetten is van wezenlijk belang om gevonden te worden, zeker omdat Google door verreweg de meeste mensen als startpunt wordt gebruikt voor hun zoektocht. Door eigen content wordt je beter gevonden en daarom is het in mijn ogen een cruciale factor voor iedere website.
Quote*: “Door de verandering wil Google websites met een lagere kwaliteit veel minder hoog in de resultaten laten verschijnen. Dit zijn websites die weinig advertentiewaarde hebben voor gebruikers, content kopiëren van andere websites of websites waarvan het nut niet gezien wordt.”
Investeren in Search Engine Optimization voor kleine organisaties en ondernemingen nu nog wel zinvol en haalbaar? De prijzen ervoor zullen wellicht gaan stijgen nu… Concurrentie wordt daar heftiger.
Dat wordt mijns inziens dus meer gebruik maken van bijvoorbeeld social media, weblogs en interactief gebruik maken van websites middels reacties (zoals deze). Zelf actief je naam verspreiden. (Zonder te spammen!)
En last-but-not-least: Anderen zorgen sowieso voor jouw naamverspreiding. Kwestie van kwaliteit leveren en zorgen voor goede en prettige klant-/opdrachtgever-/patiënt-/leverancier-/werknemerervaringen. Dat mensen positieve recensies geven en met waardering over je bloggen. Het alom bekende en geroemde mond-tot-mond-reclame, maar dan óók digitaal.
En content kopiëren: Gewoon niet aan beginnen of zeer beperkt houden. Behalve dat er altijd auteursrechten gelden en je buiten toestemming van de auteur niets màg kopiëren en daarmee een strafbaar feit pleegt, is het ook niet slim omdat je daarmee je eigen merk en concurrentie-/onderscheidingswaarde tekort doet en daarmee ook je klanten!
Quote*: “Mede daarom ben ik van mening dat content nog steeds van groot belang is voor bedrijven. Je eigen informatie op een goede manier in de markt zetten.”
Kortom: Voer voor de ondernemende (en) ondernemer! 🙂
Vriendelijke groet, Patrick de Vrij
_______
*De quotes zijn gekopiëerd 😉 uit bovenstaande blogpost.