Eind april heeft Google de Penguin Update uitgebracht, waarmee zij de strijd aangaan met websites die SEO misbruiken. Websites met onnatuurlijke links of waarbij zoekwoorden overdreven veel worden (keyword-stuffing) gebruikt krijgen een lagere ranking. Als je gemerkt hebt dat je bezoekersaantallen zijn teruggelopen is de kans groot dat jij ook bent getroffen door de Penguin Update of een van de andere updates van Google.

Niets nieuws

De update past volkomen in de richtlijnen van Google, waarin al jaren erop wordt gewezen om je niet bezig te houden met onder meer keyword-stuffing en andere Black hat SEO praktijken. Hierbij richt je je op technieken waarmee je de concurrentie aanvalt in plaats van dat je je eigen website promoot. Hiermee borduurt Google voort op de Panda Update.

Als eerste worden websites met veel onnatuurlijke links afgestraft. Vaak kochten bedrijven links in om een hogere ranking te krijgen, maar dit lijkt met de nieuwe update niet langer te werken. Daarnaast worden website aangepakt die aan kyeword stuffing doen. Dit houdt in dat je op een bepaalde pagina overdreven vaak een bepaald zoekwoord gebruikt.

Tot slot let de Penguin Update op dubbele content, die nu extra wordt afgestraft. Dit lijkt op het eerste gezicht prima als je zoals ik veel unieke content schrijft, maar concurrenten kunnen ook proberen je content te stelen en dit te publiceren voordat Google deze indexeert. Wanneer Google eerder bij je concurrent langskomt dan bij jou kunnen zij gaan denken dat de content door je concurrent is gemaakt.

Pas op voor negatieve SEO

De Penguin Update kan natuurlijk ook tegen je worden gebruikt. Je concurrent kan bijvoorbeeld links kopen voor een concurrent waardoor deze mogelijk een penalty kan krijgen. Op het internet gonzen er al verhalen met test op het vlak van negatieve SEO door middel van betaalde links, waarna websites hun ranking zagen dalen.

Om een penalty van Google te vermijden is het verstandig om een sterk linkprofiel op te bouwen. Dus hoe meer natuurlijke en kwaliteitsvolle links je hebt, des te lager de kans is dat je door Google zal worden afgestraft voor betaalde links met een lage autoriteit.

Oplossingen

Sebastiaan Hendriks van IMG biedt een aantal handige tips. René Greve schreef recent al een artikel met een aantal oplossingen. Mocht je het ‘slachtoffer’ zijn geworden van de Penguin Update, kijk dan eerst eens of je zoekwoord te vaak op de pagina of op je website staat. Vervolgens kijk je hoe je linkprofiel is.

Voor kwalitatieve links is het allereerst belangrijk dat je zelf beschikt over kwalitatieve content, omdat mensen dan eerder geneigd zijn om hiernaar te verwijzen of te linken. Zoals je ziet in dit artikel heb ik een aantal verwijzingen gemaakt naar bronnen die ik waardevol vindt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een artikel of gastblog schrijven voor een relevante website, zoals ik recent heb gedaan met mijn artikel met 10 tips om je blog te verbeteren. Lees ook dit artikel over linkbuilding.

Wat betreft dubbele content is het zaak om ervoor te zorgen dat Google jouw content snel kan vinden en indexeren. Zorg daarom voor een dynamische sitemap en creëer een tekst die waardevol en uniek is voor jouw website en waar Google makkelijk doorheen kan ‘scannen’.

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.