Het begin van het einde voor Google?
Laatste update: 16 januari 2012

Recent maakte Google bekend dat het de zoekresultaten van haar zoekmachine gaat personaliseren met behulp van Google+. Betekent dit het einde van Google?

Naar verwachting gaat deze verandering een grote impact hebben op de zoekresultaten, waarbij steeds meer zoekresultaten persoonlijke informatie gaan bevatten in plaats van links naar websites van derden. Google+ resultaten zullen zodoende steeds vaker op Google verschijnen.

Onderzoek naar Google+

Er is inmiddels sprake van een groeiend verzet tegen de personalisering van de zoekmachine. Belangenorganisatie Electronic Privacy Information Center overweegt een klacht in te dienen van de Amerikaanse toezichthouder FTC vanwege de koppeling tussen zoekresultaten van Google en persoonlijke data uit profielenwebsite Google+. De FTC schijnt (bron: Reuters) inmiddels Google+ toegevoegd te hebben aan het antitrustonderzoek dat loopt naar de praktijken van Google. Onder andere Twitter heeft bezwaar gemaakt en stelt dat er sprake is van voortrekkerei. De FTC is al enige tijd bezig met een onderzoek naar Google nadat onder meer Expedia, Yelp en Nextag een klacht hadden ingediend.

Het feit dat Google haar zoekresultaten personaliseert juich ik in eerste instantie toe. Sociale connecties (vrienden/kennissen) zijn in potentie een goede manier om relevantie aan te tonen. Voor advies ga je wendt je je meestal al snel tot bekenden? Bij Google is het echter zo dat het haar eigen diensten (Google+, Picasa, Youtube) voortrekt. Danny Sullivan van SearchEngineland heeft een aantal verbazingwekkende voorbeelden opgesteld waarin onder meer ook wordt aangetoond dat zelfs wanneer je bent uitgelogd bij Google+ deze nog altijd van invloed is op je zoekresultaten.

Maar moet ik dan overstappen op een andere zoekmachine?

De meeste mensen kozen om te zoeken via Google vanwege de goede resultaten. Bij de toonaangevende website Gizmodo zijn ze zelfs van mening dat Google nu Bing tot de beste zoekmachine heeft gemaakt.

Mark Appel, marketing directeur bij Exact, vroeg zich recent al eens af wie de waarheid spreekt, Twitter of Google?  Velen zien Google vooralsnog als de waarheid, maar bij Twitter is het mogelijk om ‘realtime’ te zoeken naar bepaalde onderwerpen. Nu Google socialer is geworden kunnen de zoekresultaten nog minder helder worden.

Zelf blijf ik vooralsnog Google gebruiken om te kijken wat de invloed van Google+ gaat zijn op de zoekresultaten. Content blijft in mijn ogen belangrijk en de content die gedeeld wordt via Google+ gaat waarschijnlijk hoger scoren in de zoekresultaten van Google, zeker wanneer veel mensen deze content een +1 geven. Hopelijk blijft Google zich focussen op waardevolle content. Als mensen Google gaan verlaten mag je verwachten dat ze terugschakelen naar het oude systeem. Maar als gebruikers het gaan waarderen dat zij ‘menselijke’ zoekresultaten te zien krijgen is Google op het juiste pad. Ik geef Google daarom vooralsnog het voordeel van de twijfel. Als het niet werkt kan ik altijd nog overstappen op Bing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *