De opkomst van het internet heeft de marketingwereld flink veranderd. De manier hoe consumenten aankopen doen, budgets  die onder druk staan, nieuwe sociale media kanalen en content (zoals een infographic), hebben er samen voor gezorgd dat marketeers met minder meer moeten doen.

Zelf zie ik dit juist als een kans, aangezien je via diverse online kanalen juist meer uit je inspanningen kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan mijn case studie  over de Gouden Gids tegenover internet marketing.

Wat betekent dit voor marketing bureaus

Voor marketing bureaus zorgt dit dat zij zich snel moeten aanpassen aan de nieuwe omgeving. De focus moet gericht worden op de online kanalen en laten zien dat er ook hier een goede ROI (Return On Investment) is te behalen.

Daarnaast moeten marketing bureaus hun klanten helpen om een consistente aanwezigheid te hebben op de kanalen waar hun doelgroep aanwezig is. Deze aanwezigheid creëer je onder meer met behulp van content marketing.

Het marketing bureau van de toekomst

Marketo heeft naar aanleiding van het veranderende marketinglandschap onderstaande infographic gemaakt, om te laten zien hoe het marketing bureau van de toekomst eruit gaat zien.

Marketing bureau van de toekomst infographic

In de afgelopen jaren zijn marketing software zoals die van Marketo en HubSpot door veel marketeers omarmt. Met behulp van deze software kunnen zij de resultaten leveren die klanten willen zien.

Doordat de behoefte van klanten verandert, bijvoorbeeld om een sterke online positie te realiseren, moeten marketing bureaus zelf ook veranderen. De infographic geeft hiervoor 3 tips:

#1 Positionering

Steeds meer marketeers hebben de beschikking over marketing software, maar hebben daarbij wel vaak behoefte aan externe hulp. Probeer daarom zelf uit te zoeken welke marketing software voor jou het beste werkt en word hierin een expert.

Klanten zullen daarnaast een marketing bureau kiezen dat hen de service biedt waarnaar zij op zoek zijn.

#2 Diensten

Om je marketing tot een succes te maken is het creëren van waardevolle en unieke content van belang. Vaak hebben bedrijven hier geen tijd voor, waardoor zij dit maar wat graag willen uitbesteden. Dit biedt kansen voor marketing bureaus.

Andere groeigebieden waar marketing bureaus van kunnen profiteren zijn content planning en management. Oftewel wanneer en waar wordt welke content geplaatst.

Vervolgens is het zaak om te meten wat de resultaten van de ze marketing inspanningen zijn. Hoeveel keer is een artikel bijvoorbeeld gelezen en gedeeld via social media. Het monitoren is dus ook een belangrijk onderdeel voor het marketing bureau van de toekomst.

#3 Vaardigheden

De nieuwe marketing bureaus zullen zich moeten bekwamen in bepaalde online vakgebieden. Niet alleen moeten zij weten hoe zij klanten online onder de aandacht brengen, maar ook hoe zij nieuwe technologieën en data kunnen toevoegen aan de online marketing strategie. Wil jij bijvoorbeeld meer weten over WordPress en SEO? Neem dan eens contact met ons op, want wij bieden hier cursussen en workshops voor aan.

Ook je eigen infographic?

Zoals je ziet ben ik fan van infographics. Ze bieden de mogelijkheid om op een complexe data op een visueel aantrekkelijke wijze te presenteren Wil jij ook je eigen infographic (laten) maken? Wij helpen je graag.