Hoe Bavaria met content marketing van alcoholvrij bier een succes maakt
Laatste update: 23 april 2012

Op Molblog kwam ik recent een interessant artikel tegen van Tim Lammers over hoe content marketing kan zorgen voor een gedragsverandering. Het artikel is inmiddels bijna 20.000 keer gelezen, dus blijkbaar leeft het onderwerp content marketing. In het artikel laat Tim zien dat content marketing naast een uitstekend marketing instrument ook kan dienen als een middel om een gedragsverandering te realiseren.

Tim ziet content creatie als de online versie van public relations (PR), waarbij je de klant aan je wilt binden. Je dient relevante content te creëren om zo mensen in contact te laten komen met je bedrijf en merk. Deze content kan ook viraal gaan als het interessant genoeg is. En uit de statistieken is vervolgens goed op te maken wat aanslaat bij de bezoekers, welke artikelen, infographics, presentaties of video’s het meest zijn bekeken. Dit zorgt voor trots binnen de organisatie, wat natuurlijk erg prettig is.

Biertje?

Een bedrijf dat hier recent succes mee wist te boeken is Bavaria. De bierbrouwer wist Charlie Sheen te strikken voor zijn nieuwste commercial, zie hieronder.

[youtube]http://youtu.be/zhgCDLmMuqI[/youtube]

Wat het bijzondere hieraan is, is dat Bavaria er juist voor heeft gekozen om de commercial eerst online te zetten voordat deze op tv werd uitgezonden. Dit is bewust gedaan omdat Bavaria online als een steeds belangrijker kanaal ziet om zijn boodschap te verspreiden. Sinds begin dit jaar heeft het bedrijf een nieuwe online communicatiestrategie, met de focus op social media. Door de dialoog met de consument aan te gaan komen zij ook dichter bij hun gewenste doelgroep. De commercial helpt hierbij doordat het viraal is gegaan en veel mensen hebben het gedeeld. De video bereikt zodoende het gewenste publiek waarvoor het relevante content is. In mijn ogen een uitstekend voorbeeld hoe content marketing waardevol kan zijn voor een bedrijf.

Neveneffect content marketing

Een positief neveneffect van content marketing is volgens Tim dat er een gezicht ontstaat achter de boodschap. Door jezelf online onder de aandacht te brengen kun je gezien worden als een betrouwbare bron of autoriteit op een bepaald vakgebied. Social media is hiervoor een prima kanaal. Door succes te boeken met jouw relevante content gaan collega’s de waarde van content marketing inzien en zich ook inzetten voor het behalen van succes. Het delen van dit succes zorgt voor trots binnen de gehele organisatie en werkt positief door in de resultaten.

Ik ben blij dat Tim content marketing op deze manier onder de aandacht heeft gebracht en hoop dat meer bedrijven het nut van content marketing gaan inzien. Bavaria laat in ieder geval zien dat er door middel van content marketing een gedragsverandering kan ontstaan. Waar alcoholvrij bier een aantal jaren geleden totaal uit de gratie was, zorgt het merk er op een ludieke manier voor dat alcoholvrij bier net zo smaakvol kan zijn. En dat is ook wat waard.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *