Ik schrijf regelmatig over het voordeel van gastbloggen, maar een infographic daarover had ik nog niet gevonden. Gelukkig kwam ik recent een handige infographic van GuestBlogPoster tegen waarin de basis van gastbloggen wordt uitgelegd.

Ik zie gastbloggen als een van de manieren om jezelf bij je (potentiële) doelgroep onder de aandacht te brengen. Dat gastbloggen werkt hoef ik volgens mij niet meer uit te leggen. Mede daarom schrijf ik inmiddels regelmatig gastblogs voor onder meer Karel Geenen en Ikgastarten.

Wat is gastbloggen?

Gastbloggen is een van de content marketing strategieën waarmee je jezelf, je bedrijf of je merk beter onder de aandacht kunt brengen. Met een gastblog kun je laten zien over welke kennis je beschikt en uitleggen wie je bent en wat je doet.

Daarnaast draagt gastbloggen op een ‘natuurlijke’ wijze bij aan linkbuilding. Door waardevolle content aan te bieden op andere websites kun je daarvoor in ruil een link naar je eigen website, publiciteit of beide krijgen. Hierdoor stijg je in de organische zoekresultaten.

In de infographic van GuestBlogPoster is een handig stappenplan te vinden.

Stap 1 – Doe onderzoek

Voordat je start met het schrijven (of laten schrijven) van een gastblog is het aan te raden om eerst eens Google te raadplegen. Zoek op zinnen als ‘gastbloggen’, ‘schrijf voor ons’, ‘gastbloggers gezocht’ etc.

Zoek daarnaast naar experts binnen dit vakgebied. Er zijn inmiddels genoeg websites die tips hebben voor het schrijven van een gastblog.

Stap 2 – Bereid je voor

Zorg ervoor dat je werk representatief is. Probeer zoveel mogelijk spelfouten te voorkomen en neem links op die van toegevoegde waarde zijn voor je artikel. Probeer mee te denken met de partij waarvoor je schrijft en hun doelgroep. Zoek ook eens naar interne links, aangezien dit ook laat zien dat je hun blog hebt gelezen.

Daarnaast is het aan te raden om je artikel vooraf al op te maken, dus met koppen en relevante afbeeldingen. Als je geen eigen afbeeldingen hebt, kijk dan eens bijvoorbeeld op Flickr of vraag iemand op Facebook of je zijn foto mag gebruiken voor je artikel met vermelding. Vaak vinden mensen dit een eer.

Probeer vooraf al duidelijk te hebben aan welke voorwaarden een artikel moet voldoen. Zorg er sowieso voor dat je artikel niet een ‘promopraatje’ wordt.  Kijk ook eens naar deze blauwdruk voor een perfect artikel.

Stap 3 – Verspreiden van je boodschap

Wanneer je artikel klaar is om te verzenden is het aan te raden om je e-mail zo persoonlijk mogelijk te maken. Wees geen robot en personaliseer je bericht.

Uit de infographic komt daarnaast naar voren dat vrouwen eerder reageren dan mannen. Verder is het aan te raden om jezelf ook zo persoonlijk mogelijk te presenteren, dus niet als een algemeen marketing communicatie bureau.

Stap 4 – Houdt controle over je projecten

Wanneer je het voor elkaar hebt gekregen om voor websites te mogen gastbloggen kun je al snel het overzicht kwijtraken. Gebruik bijvoorbeeld Excel of Google Docs om een overzicht te hebben voor welke partijen je content mag schrijven. Probeer daarbij de kolommen een kleur te geven waarmee je de status aangeeft van een bepaald project.

Hieronder tref je de infographic aan.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.