Iedereen wil natuurlijk bezoekers naar zijn website trekken, maar hoe val je op tussen al dat (online) mediageweld en hoe verandert een bezoeker in een klant?

Het antwoord is CONTENT – interessante en waardevolle informatie die helpt bij het oplossen van de problemen die spelen bij je klanten. Dit is de essentie van content marketing. Social Media Examiner geeft mede op basis van het nieuwe boek Managing Content Marketing  (van Joe Pulizzi en Robert Rose) aan waar het om draait bij content marketing.

Waarom content?

Interessante content zorgt ervoor dat mensen deze willen delen of tegen zichzelf zeggen, “Wow! Dit is een goed artikel! Ik denk dat ik mij ga inschrijven voor de nieuwsbrief of rss feed.

Denk hier eens over na: Als een grote investeerder je zou uitnodigen om je bedrijfsidee te ‘pitchen’, hoeveel moeite zou je dan doen om hem te overtuigen?

Ik ben er zeker van dat je de pitch niet zou doen zonder een overtuigend idee en een goed doordachte strategie. Maar toch gaan veel bedrijven hier de mist in wanneer het gaat om social media en content marketing. Wanneer deze bedrijven de kans krijgen om een online publiek of potentiële klanten te overtuigen, komen zij namelijk zonder een overtuigende boodschap. Geen wonder dat zij geen resultaten zien met hun online media campagnes!

Content leidt tot conversie

Social media beloont interessante ideeën. Stel jezelf daarom eens de volgende vraag: “Waar is mijn doelgroep in geïnteresseerd?” Zoek vervolgens uit wat dit is en creëer boeiende artikelen voor je doegroep om zo een potentiële achterban/volgers te generen. Joe Pulizzi en Robert Rose sommen dit in hun boek als volgt op: “Content is what converts customers”, oftewel content is hetgeen wat leidt tot conversie.

Zorg er dus voor dat je boeiende en waardevolle content hebt om te delen met je doelgroep via social media, en bereidt je voor op de conversie die daarna kan gaan plaatsvinden.

Boeiende content

Maar laten we eerlijk zijn; het creëren van boeiende content, dag in dag uit, zonder de benodigde kennis is praktisch onmogelijk. Toch kun je dit realiseren wanneer de volgende drie fundamentele aspecten van jezelf en je markt weet:

•    Wie ben jij – wat is je verhaal?
•    Wie zijn zij – wie zijn je klanten en waarom zouden zij geïnteresseerd zijn in jou?
•    Welke content kun je gebruiken om klanten aan je te binden?

Vervolgens ga je een content marketing strategie ontwikkelen die je helpt bij:

•    Het creëren van loyale klanten voor je merk/bedrijf
•    Continue met hen het gesprek aangaan met behulp van goede content

Hoe gebruik jij content?

Ik ben benieuwd hoe jij content gebruikt om je bezoekers te veranderen in klanten. Deel je ideeën hieronder, ik ben benieuwd!