Hoe content marketing zorgt voor meer omzet

Christian Slagter-Koster

On 9 juli 2012

Steeds vaker krijg ik van mensen, zowel online als uit mijn directe omgeving, de vraag wat content marketing nou precies inhoudt en hoe ik daar mijn geld mee kan verdienen.

Sowieso is het goed om even het begrip content marketing uit te leggen. De afgelopen maanden is daar een hype rond ontstaan, ondanks dat ik al eens heb uitgelegd waarom content marketing als term een rage is. Content marketing is het creëren van unieke en waardevolle content, waarmee lezers worden aangezet tot een handeling.

Waar veel mensen het echter niet over hebben is hoe je met content marketing ook daadwerkelijk geld kunt verdienen. Als je omzet wilt realiseren is het belangrijk om te begrijpen hoe informatie over het internet wordt verspreid. Uit onderzoek blijkt dat content die populair is (of viraal gaat) in een korte tijd veel gedeeld werd onder een kleine groep vrienden in plaats van dat deze door een paar mensen wordt verspreid in een groot netwerk.

Maar hoe kun jij nu van deze informatie profiteren? Uit ander onderzoek blijkt dat e-mail nog altijd een van de meest gebruikte medium is voor het delen van informatie in kleine groepen.

Maar hoe verdien je hier nou geld mee? Jeff Bullas geeft hier een aantal handige tips voor.

1. Behandel je e-mails als een landingspagina

Elke e-mail moet duidelijk een thema hebben en een sterke call to action hebben, oftewel dat mensen worden aangezet tot een handeling.

  • Wil je meer producten verkopen?
  • Meer ‘likes’ krijgen op Facebook of ‘retweets’ op Twitter?
  • Adverteren voor een product?
  • Een donatie krijgen?

Wat het ook is, je moet je lezers bij de hand nemen en hun tot de eindstreep begeleiden. Maak het extreem duidelijk wat je wilt dat je publiek gaat doen. Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen zich inschrijven voor een webinar, zorg er dan voor dat er een duidelijke inschrijfknop voor aanwezig is.

2. Verkoop je eigen producten en diensten

Als je een product of dienst hebt die online kan worden aangeschaft, is e-mail de beste manier om te adverteren. Dit komt omdat er geen afleidingen zijn en je zelf controle hebt over de conversatie. Als je een blogger bent met een grote lijst aan abonnees, denkt dan eens na over een lidmaatschap waarmee zij als eerste de mogelijkheid krijgen jouw producten aan te schaffen. Of dat je als betalend lid toegang krijgt tot unieke informatie.

Als je doel is om meer aandacht te krijgen dan om geld te verdienen, denk dan eens na over een sociale betaling. Bijvoorbeeld dat mensen betalen in de vorm van een tweet of een like op Facebook, om toegang te krijgen tot waardevolle content. Dit geeft je de mogelijkheid om een product of dienst te ‘verkopen’ in ruil voor promotie.

Outdoor-Stereo Facebook

Dit kan ontzettend goed werken. Zelf ga ik op 28 juli naar Outdoor Stereo, een festival in Hoorn. Zij gaven op Facebook gratis e-tickets weg, nou wie wil dat nou niet! Het enige wat je moest doen om kans te maken was een like geven aan hun bericht of deze te delen op je prikbord. Dit heb ik natuurlijk direct gedaan maar ik was niet de enige. Er kwamen 886 likes en 314 keer werd het bericht gedeeld! Maar het toffe was dat ik aan het einde van de dag een bericht via Facebook ontving dat ik een van de twee gelukkige winnaars was! Maar je ziet maar weer wat voor effect een dergelijke actie kan hebben.

3. Verkoop andermans producten

Als je een loyale schare aan publiek hebt opgebouwd kun je advertenties in je e-mails gaan gebruiken. Bij mijn oude werkgever Analist.nl doen ze dit bijvoorbeeld erg goed. Maar je kunt ook affiliateproducten onder de aandacht brengen van je lezers. Wel vind ik het zo netjes als je daarbij zegt dat je daar een commissie over ontvangt, zoals Mtichel van Duuren van Internetmiljonair doet. Wanneer hij een product behandelt waar hij laaiend enthousiast over is, meldt hij ook altijd even expliciet en duidelijk dat het een affiliatielink is.

Tot slot

Bij content marketing draait het erom om waarde te leveren aan je lezers. Door op regelmatige basis waardevolle en unieke content te bieden blijven je lezers blij en zullen zij eerder geneigd zijn jouw content bij anderen onder de aandacht te brengen.

E-mail is ondanks de opkomst van social media nog altijd een van de meest krachtigste kanalen om je boodschap te verspreiden. Wil je van je content marketing strategie echt een succes maken is e-mail dus een absolute noodzaak.

Wil je meer weten over content marketing of wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de gratis nieuwsbrief!

Afbeelding: FreeDigitalPhotos.net

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *