Afgelopen week kreeg ik een e-mail met een interessante infographic die ik graag met je wil delen. Ik werd namelijk benaderd door Stanislav, project coördinator bij PlagSpotter. Ik had nog nooit van deze website gehoord en de e-mail was in gebrekkig Engels, dus ik dacht eerst dat het om spam ging.

Nadat ik snel even in mijn netwerk had nagevraagd (onder andere aan Pieter Borremans) kwam ik erachter dat het juist om een erg bruikbare website gaat. Bij PlagSpotter kun je namelijk controleren of jouw content ook ergens anders online staat.

Maar de infographic die ik kreeg toegestuurd door Stanislav is wellicht nog interessanter. PlagSpotter heeft namelijk onderzocht wat de gevolgen zijn geweest van de Google Panda update. Deze update richtte zich onder meer op duplicate/dubbele content.

Duplicate content uncovered in inforgraphic

Uit de infographic komt naar voren dat het eerste bewijs van de gevolgen van de Google Panda update te zien waren bij About.com op 29 april 2011. Tijdens de presentatie van zijn eerstekwartaalcijfers over 2011 meldde About.com dat het geraakt zou zijn door de Panda.

Verder zijn er tot dusver 20 Google Panda updates geweest, waarbij 14,4% van alle websites ook daadwerkelijk is geraakt.

Ook blijkt uit de infographic dat naar aanleiding van de update de interesse in dubbele content exponentieel is toegenomen. Zo schreef SEOmoz inmiddels 287 artikelen over Panda updates.

Ook heeft de Panda update ervoor gezorgd dat er inmiddels bijna 3.000 online hulpmiddelen zijn om te controleren of er dubbele content is, waar PlagSpotter er dus een van is.

Het effect van content marketing

Dit laat nog maar eens zien dat content marketing werkt. Door het schrijven van unieke, waardevolle content wordt je niet gestraft door Google. Integendeel zelfs, de kans is groot dat je een betere positie in de zoekresultaten krijgt.

Daarnaast laat het bericht van Stanislav richting mij toe zien dat het behandelen van een bepaald onderwerp, in dit geval infographics, zijn vruchten afwerpt. Hij heeft mij namelijk gevonden doordat ik iedere vrijdag op Slagter Media een infographic plaats.

Heb jij ook een interessante infographic? Stuur hem dan toe!

Wil je een infographic maken maar weet je niet hoe? Neem dan eens contact op.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Hoe dubbele content wordt afgestraft door Google

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.