Wanneer je start met je blog, ben je vol enthousiasme en boordevol ideeën over wat je allemaal wilt vertellen.

Je schrijft bijna iedere dag en plaatst geregeld een artikel op je blog, maakt video’s, audio en geniet van elk moment dat je bezig bent met je blog. Je vertelt iedereen op Twitter en Facebook over de artikelen die je hebt geschreven.

Overal waar je komt zie je nieuwe foto’s of onderwerpen die je kunt gebruiken voor je blog. Je barst van de inspiratie.

Dan, op een dag, kom je stil te staan. Je denkt dat je ergens naartoe gaat, maar eigenlijk kom je nergens en ontbreekt het je aan energie om jezelf verder te duwen met je blog.

Misschien dat je dit al eens hebt meegemaakt, of wellicht dat je net bent gestart met je blog en wil je voorkomen dat dit jou ook overkomt. Hoe dan ook, dit artikel is dan interessant voor jou!

Ken je niche

Het is belangrijk dat je alles weet over je niche, omdat je anders overtroffen wordt door iemand anders. Zorg ervoor dat je er bovenop zit. Doe ten minste geregeld onderzoek over je niche om zo genoeg informatie te hebben om over te schrijven, of huur iemand in die dit voor je kan doen.

Op Slagter Media schrijf ik bijvoorbeeld over content marketing en geef ik tips over hoe je het beste kunt bloggen. Mede hierdoor krijg ik steeds meer vragen van mensen over deze twee onderwerpen en uiteindelijk komen er ook steeds meer opdrachten binnen.

Als je niet goed op de hoogte bent van je niche loop je al snel achter de feiten aan en merk je dat concurrenten je overtreffen met veel betere content.

Voorkomen is beter dan genezen. Je niche tot in de details kennen betekent dat je weet wanneer je de grens van je niche bereikt of deze overschrijdt met je artikelen, blogs en onderwerpen. Het zorgt er ook voor dat je gefocust blijft met je content en binnen de lijnen die je zelf hebt getrokken.

Ken je doelgroep

Weten hoe je niche eruit ziet is niet hetzelfde als weten wie je doelgroep is.

Je doelgroep is onderdeel van je niche, maar je gaat niet content schrijven voor ieder individu die geïnteresseerd is in je niche. Ik heb bijvoorbeeld een bovengemiddelde interesse voor katten.

Dit betekent echter niet dat ik geïnteresseerd ben in halsbandjes of hoe je een kat kunt trainen. Maar als je jouw niche toespitst en vertelt hoe je vlooien en hoe je deze het beste kunt bestrijden, dan ben ik wellicht genoeg geïnteresseerd om geregeld op je website terug te keren.

Een brede niche is te groot en zorgt ervoor dat je content niet meer aansluit op de behoefte van je doelgroep. Schrijf daarom voor een kleinere doelgroep. Het is goed om te weten wat de leeftijd is van je doelgroep en met welke problemen zij zitten.

Je moet daarnaast weten wat hun aanspoort om actie te ondernemen en hoe jee dit het beste kunt doen.

Maak een blogkalender

Je kunt je kalender baseren op producten die je gaat lanceren en onder de aandacht wil brengen gedurende een periode, zoals bepaalde feestdagen, of tijdens evenementen of speciale gelegenheden.

Schrijf alles op in je blogkalender zodat je kunt plannen welke type content je op je blog gaat plaatsen, welke zoekwoorden je wilt gebruiken en over welke onderwerpen je gaat schrijven. Ik heb plaats bijvoorbeeld met regelmaat interviews met een inspirerende online ondernemer of marketeer. Deze interviews plan ik in op mijn blogkalender om zo in kaart te hebben welk interview er binnenkort online komt. Ik breng het vervolgens via social media onder de aandacht op geplande tijden, om zo een maximaal effect te bereiken.

Plan je tijd

Maak elke dag ruimte in je schema om te werken aan je blog. Zoek een plek op waar je in alle rust kunt nadenken over de volgende stappen.

Als je net als ik alleen werkt, maak dan tijd vrij om te werken aan het creëren van content, tijd om te werken aan de technologie van je website, en tijd om de uitstraling van je blog te perfectioneren. Als je geen tijd vrij maakt voor elk aspect kom je er vanzelf achter dat je je focust op improductieve taken en dat je een luie blogger bent. Dan kun je beter deze 10 redenen lezen waarom je geen blog zou moeten starten.

Door je tijd efficiënt in te delen stel je jezelf in staat om gefocust te blijven op wat belangrijk is voor je blog. Dit is het creëren van waardevolle content voor je blog, die interessant is voor je doelgroep. Zonder deze content kom je zeker weten in de problemen!

Omkoping

Als dit er niet in slaagt om je te motiveren, ga dan over tot omkoping en beloon je activiteiten. Ik ga altijd even lekker een ommetje maken nadat ik een blog heb geschreven, om zo weer even lekker even de gedachten te verzetten. Je kunt jezelf ook belonen met een stuk chocolade (al zou ik dan natuurlijk niet zoveel artikelen schrijven ;)).

Heb jij nog tips om discipline te houden met je blog? Laat hieronder een reactie achter!

Image: FreeDigitalPhotos.net