In 5 stappen naar inbound marketing succes (infographic)
Laatste update: 1 maart 2013

Inbound marketing is steeds meer in opkomst en lijkt op content marketing. Er zijn echter zeker verschillen. Inbound marketing gaat over online gevonden worden, middels zoekmachines en website als Facebook, YouTube en Twitter. Content marketing focust zich met name op het bieden van waardevolle en unieke content, om zo leads te genereren.

Infographic inbound marketing

Inbound marketing is een belangrijk onderdeel binnen de nieuwe regels van marketing. Het creëren van relevante en waardevolle content en deze te verspreiden via diverse online kanalen, alsook de interactie aan te gaan met je doelgroep, is naar mijn mening zeer belangrijk.

Via Bianca van Ketterij werd ik gewezen op een interessante infographic over inbound marketing. Impact Branding & Design wil met deze infographic laten zien hoe je met behulp van inbound marketing meer leads met je website kunt realiseren.

In 5 stappen vertellen zij hoe het inbound marketing proces in zijn werk gaat. Bianca geeft echter nog een tip die voor deze stappen van belang is, namelijk het ontwikkelen van een strategie. Denk hierbij aan:

  • Wie is je doelgroep?
  • Welke doelstellingen wil je realiseren?
  • Hoe wil je dit bereiken?

Na het ontwikkelen van een strategie is het tijd om het inbound marketing proces te starten.

#1 Bouw een krachtige website

De allereerste stap is het creëren van een sterke website. Dit is de basis van je online aanwezigheid en is tegenwoordig meer dan een visitekaartje. Het is dan ook de spil in het inbound marketing web.

Kies daarom voor een cms (content management systeem) dat voor jou fijn werkt. Zelf ben ik een voorstander van het gebruik van WordPress. Mijn website is er op gebouwd en ik adviseer klanten er ook altijd naar te kijken. Ik laat mensen echter wel vrij in hun keuze.

Zorg in ieder geval dat je website aan de volgende punten voldoet:

  • Gemakkelijk om doorheen te navigeren
  • Professionele verschijning
  • Zoekmachine vriendelijk

WordPress voldoet aan al deze punten en daarom ben ik er fan van. Mocht je moeite hebben om een WordPress website te starten, neem dan even contact op. Wij helpen je graag!

#2 Genereer meer verkeer

Nu je website staat is het vervolgens zaak om hier meer verkeer naartoe te genereren. Meer bezoekers vergroot namelijk de kans dat deze converteren in leads. Impact Branding & Design heeft een aantal diensten die naar eigen zeggen hun succes hebben bewezen:

Bloggen

Creëer artikelen voor je blog die interessant zijn voor je doelgroep. Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat je meer pagina’s op je website hebt die zoekmachines kunnen indexeren, waardoor je vindbaarheid (indien je het goed toepast) vergroot.

Een blog krijgt volgens de infographic 55% meer bezoek, terwijl het aantal geïndexeerde pagina’s door bloggen met 400% toeneemt. Heb je zelf geen tijd om te bloggen? Besteed het dan uit!

Social media

De waardevolle content die je hebt gecreëerd op je blog kun je delen via social media. Via deze kanalen kun je vervolgens de interactie aangaan met je volgers. De infographic laat zien dat bedrijven een stijging van 63% zien in de marketingeffectiviteit wanneer social media wordt ingezet.

SEO

Bij Impact Branding & Design worden er zoekwoorden geïdentificeerd, waarna vervolgens de website wordt geoptimaliseerd op deze zoekwoorden. Als daarbij ook nog content wordt gecreëerd die deze zoekwoorden bevat (maar daarbij wel waardevol blijft voor de bezoekers), kan er aan linkbuilding worden gewerkt. Bij ons valt dit onder zoekmachine marketing.

De infographic wijst er nog maar eens op dat 46% van de dagelijkse zoekopdrachten gericht zijn op het vinden van informatie over producten en diensten. Daarbij zijn 20% van de maandelijkse zoekopdrachten bij Google gericht op locale bedrijven.

PPC

Tot slot kun je er als bedrijf ook voor kiezen om advertentiecampagnes op te zetten middels het zogenoemde pay-per-click model. Dit kan leiden tot meer bezoekers naar je website en zorgt sowieso voor de nodige naamsbekendheid.

#3 Converteer bezoekers in leads

Nu je meer bezoekers naar je website krijgt is het zaak om hier leads uit te realiseren. Biedt daarom aantrekkelijke aanbiedingen aan en plaats goede call to actions, om zodoende je bezoekers te bewegen om een actie te ondernemen.

Om dit te realiseren kun je landingspagina’s opzetten die volledig gericht zijn op je aanbieding, met onderaan een formulier om informatie te verzamelen. Maar ook buttons waarin mensen worden aangemoedigd om zich voor iets aan te melden of te downloaden is aan te raden.

#4 Converteer leads in klanten

Als je leads binnenkrijgt is het zaak deze te converteren naar omzet. Zorg er daarom voor dat je weet welke pagina’s je potentiële leads bekijken. Ook het regelmatig versturen van e-mails zorgt ervoor dat mensen die zich voor jouw nieuwsbrief hebben ingeschreven worden gewezen op je kwaliteiten.

#5 Meten is weten

De laatste step in het inbound marketing proces is om alles te meten. De infographic noemt 4 belangrijke waarden:

  • Verkeer naar leads
  • Leads naar klanten
  • Kosten per lead
  • Kosten per klant

Dit kan onderverdeeld worden in statistieken die exact aangeven waar je jezelf nog kunt verbeteren. Door het proces te optimaliseren haal je het maximale resultaat uit je inbound marketing inspanningen. Bekijk hieronder de gehele infographic.

in 5 stappen naar meer leads

2 Reacties

  1. Jung Media

    goede infographic over inbound marketing, zeer overzichtelijk!

  2. Gideon

    duidelijk ding. Dank voor het delen.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *