Inspirerend interview met Dennis Woudt van Xicero

Christian Slagter-Koster

On 23 mei 2012

Een tijdje geleden kwam ik in contact met Dennis Woudt van Xicero communicatie. Bij het internet marketing bureau uit Castricum is Dennis verantwoordelijk voor zowel operationele zaken als met name ook online strategie. Voor klanten kijken waar de kansen liggen om op internet zo goed mogelijk te presteren. Hieronder volgt een deel van een gesprek dat ik onlangs met hem hield.

Veranderend landschap

Het online marketing landschap is volgens Dennis behoorlijk aan het veranderen. Er is zoveel keuze aan middelen om in te zetten. Wat voor het ene bedrijf werkt, is voor een ander bedrijf minder relevant. Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk meespelen bij een keuze. Budget, tijd, concurrentie, interne capaciteit, groeiverwachtingen, trends. Wat is de juiste mix om het beste resultaat te behalen? En heb ik daarbij de garantie dat het mij daadwerkelijk iets oplevert? Er wordt steeds vaker gestuurd op rendement. En terecht, aldus Dennis. Aan het einde van de dag worden we volgens hem immers allemaal afgerekend op het resultaat. Als een (online marketing bureau) niet zorgt voor een aanwijsbaar beter resultaat, dan heeft het zijn werk niet goed gedaan. Hoe mooi de plannen ook waren.

Content marketing en social media

Dennis vervolgt door erop te wijzen dat er de laatste jaren veel nieuwe termen zijn bijgekomen. Voorbeelden zijn inbound marketing en meer recent content marketing. Joe Pulizzi is daarvan de bekendste exponent. Joe is de verpersoonlijking van content marketing, aldus Dennis. Door content te maken, te optimaliseren en te promoten leidt dit tot een sterker merk en het aantrekken van nieuwe klanten en opdrachten.

Dennis vindt dat veel zaken van de verschillende nieuwe termen uiteindelijk overeenkomen. Bedrijven en merken zijn niet maar in de lead, maar de consument, de mensen zelf. Bedrijven leggen niet meer op wat we moeten doen of kopen. Dat maken we zelf wel uit. Alle informatie die we nodig hebben om een besluit te nemen en daarvoor de verschillende afwegingen te maken, is online te vinden. Als bedrijf zul je volgens Dennis moeten inspelen op die trend. Aanwezig zijn op die plekken waar de doelgroep zich bevindt. Dat vereist onderzoek, inlevingsvermogen en vooral een luisterend oor. Praten doen we al voldoende, het wordt tijd om meer en beter te luisteren.

Dennis vindt hiervoor social media een uitstekend middel. Op Twitter, LinkedIn en Facebook liggen volgens hem volop kansen om te leren wat er omgaat bij klanten en kandidaat kopers. Daar liggen dus kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden van haar concurrenten.

Meten van social media en online prestaties

Bij Xicero wordt momenteel gewerkt aan een product om alle online marketing onderdelen in kaart te brengen,  de social media marketing scan. De resultaten van deze scan worden afgezet tegen die van de belangrijkste concurrenten. Een klant vergelijkt immers ook. Wat heeft de markt te bieden? Waar kan ik het beste mijn product of dient vandaan halen? Wie heeft het beste, meest relevante en best betaalbare aanbod?

Weten hoe je als bedrijf presteert is daarom belangrijk om verbeteringen door te voeren. De scan die Xicero maakt geeft op vier onderdelen aan waar de snelste kansen op succes liggen, zo legt Dennis uit. De onderdelen die worden doorgemeten zijn social, mobile, website en Google.

Wat zijn jouw verwachtingen voor de komende jaren?

Dennis stelt dat de enige zekerheid die we hebben is dat alles continu aan het veranderen is. Marketing zelf en het gedrag van mensen. Als (online) marketeer moet je volgens hem daarop inspelen. Iedereen is straks continu online. Op zoek naar het laatste nieuws en informatie. We zoeken, vinden en delen met vrienden en bekenden. We geven onze ongezouten mening, willen alles nu en eigenlijk willen we er niets voor betalen. Hoewel dat bijna onmogelijk lijkt, zullen bedrijven en merken daarop in moeten gaan spelen. Leren en ervaren wat de beste manier is om klanten te boeien en te binden. Er dienen zich steeds weer nieuwe mogelijkheden aan om zichtbaar of vindbaar te zijn. Van een marketeer verwacht men daarover advies.

Verder verwacht Dennis dat prijzen verder gaan vervlakken. Je zult je als bureau, en ook als internet marketeer, constant moeten onderscheiden ten opzichte van je directe concurrenten. Dat zal nog sterker gaan spelen de komende jaren. Dat vereist een goede monitoring en creatief denkwerk.

Wat is je gouden tip?

Er liggen altijd kansen. Je zult ze natuurlijk wel moeten zien én benutten. Dat blijft een leuk proces, iedere keer weer.

Dennis Woudt

Xicero

Eerdere interviews

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *