Interview met Martijn van Tongeren – Internet Marketing Unie
Laatste update: 22 april 2020

De coronacrisis heeft er onder andere toe geleid dat we meer thuiswerken en daardoor ook vaker tijd over hebben om te besteden aan bijvoorbeeld een goed boek.

Toevallig of niet lanceerden Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren van IMU.nl recent hun nieuwe boek De Online Marketing Tornado. En niet zonder succes, want al na 2,5 week waren er meer dan 15.000 exemplaren van verkocht! Via deze link kun je het boek direct gratis bestellen.  En ja, dat is een affiliatelink waarover wij een vergoeding ontvangen. Maar… dat is niet zonder reden!

Wij hebben namelijk besloten om de opbrengsten volledig te doneren aan Doneer een mondkapje. Oftewel, via deze link ontvang jij niet alleen een gratis boek over online marketing, maar help je ook om het coronavirus in Nederland de kop in te drukken!

Het leek mij ook een mooi moment om eens een paar vragen te stellen aan Martijn.

Wie is Martijn van Tongeren?

“Ik ben ondernemer, een energiebom en een flinke brok aan positiviteit als je de mensen om mij heen mag geloven, haha ;-).

Interview Martijn van Tongeren IMU

Ik ben 27 jaar en eigenaar van 6 onlinemarketing- en softwarebedrijven die allemaal zijn voortgekomen uit de IMU, die ik samen met mijn compagnon Tonny Loorbach run.

Onze minidocumentaire geeft hier ook een goed beeld van.”

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

“Geen idee eigenlijk. Al zo lang als ik me kan herinneren ben ik ondernemend geweest en heb ik dingen “verhandelen” interessant gevonden.

Vanaf mijn 16e ben ik in aanraking gekomen met het maken van websites en online marketing en vond dat zo interessant, dat ik het eigenlijk nooit meer heb losgelaten.”

Hoe ben je ooit bij IMU terechtgekomen?

“Dat is een lang verhaal haha, voor de full story kan je dit blog lezen dat ik in 2017 plaatste, of naar de eerste aflevering van onze Podcast luisteren.

In het kort: In 2011 kwam ik de IMU op het spoor en begin 2012 werd ik klant door de voorloper van het Phoenix websitesysteem aan te schaffen. In plaats van een eigen businessidee uit te bouwen hielp ik vooral de klanten van de IMU met hun website en onlinemarketingstrategie. In plaats van dat als freelancer te blijven doen, solliciteerde ik bij de IMU. Na meerdere afwijzingen, maar flink doorzetten werd ik toch aangenomen. Waar Tonny de business groter maakte aan de voorkant, zorgde ik ervoor dat de klanten in een warm bad belandden en dat de backoffice van de business op orde was. Naarmate het team groeide, groeide dit uit tussen een samenwerking tussen ons twee, waarbij ik steeds meer van de dagelijkse verantwoordelijkheden overnam. In 2017 kocht ik me in en werd ik mede-eigenaar van de IMU.”

Wat is volgens jou de kracht van IMU?

“De kracht van de IMU is dat wij op een schaalbare manier duizenden ondernemers kunnen helpen. Ik merkte toen ik freelance webdesigner was hoe snel je aan je max zit. Nu kunnen we met een kleinschalig team een enorme impact maken. Een andere grote kracht is dat wij vrijwel al onze kennis gratis kunnen weggeven, omdat onze core business zit in de begeleiding en de software.”

Hoe is het idee voor een boek ontstaan?

“Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te helpen met onze kennis en hen te faciliteren via onze community en onze tools. Geen uurtje factuurtje, maar een schaalbare manier. Omdat wij voor onze omzet niet afhankelijk zijn van kennisdeling, maar vooral van onze coaching en onze softwaretools, kunnen we onze kennis gratis beschikbaar stellen.

We doen dit al jaren in de vorm van blogs, e-books en video’s, maar een fysiek boek raakt een hele andere snaar bij mensen dan wanneer het digitaal geconsumeerd wordt. We merkten dat toen Tonny zijn boek “Doelgerichte SEO” uitbracht. Hij werd daar ineens heel veel door benaderd, terwijl daar maar zo’n 3.500 van verkocht waren in het eerste jaar. Onze e-books zijn ondertussen meer dan 100.000 keer gedownload, maar een fysiek boek blijkt veel meer impact te maken.”

Kun je een korte samenvatting geven van De Online Marketing Tornado?

“Met dit boek kan iedereen, vanuit het niets, een succesvolle online business starten en een vrije ondernemer worden.

Het tornado model is ontworpen om als een magneet te werken voor het aantrekken van jouw ideale doelgroep. De tornado zal deze ‘opzuigen’ in een volautomatische marketingmachine waar ze worden omgezet in leads en klanten. Vervolgens neemt je tornado je klanten mee in een wervelende ervaring naar diehard fans en ambassadeurs van je merk. Van beneden naar boven. Het boek bestaat uit 6 delen die het model volledig uitlegt:

Deel 1: De bezoekersmagneet
Deel 2: De rode loper en volautomatische funnels
Deel 3: Salesboosters en omzetpieken
Deel 4: Opschalen met affiliate marketing
Deel 5: Wederkerende inkomsten uit memberships
Deel 6: Magie in je merk met community building”

De Online Marketing Tornado

Waarom zou iedereen De Online Marketing Tornado moeten lezen?

“De strategie in dit boek is de exacte strategie waarmee wij ieder jaar weer groeien en miljoenen euro’s omzet maken. We hebben niets achtergehouden. Dit boek is in onze ogen (en gelukkig hebben we dit ook teruggekregen van heel veel lezers) het meest complete onlinemarketingboek dat je kunt vinden op de markt.

Als je een business wil starten, dan is dit je stappenplan. Als je al een online business hebt, dan gaat dit boek je laten zien hoe je deze kunt optimaliseren om nog veel meer te bereiken.”

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou beheersen?

“De allerbelangrijkste: Inleven in de doelgroep van de klant en ervoor zorgen dat hetgeen je maakt (of dat nu een website, landingspagina, advertentie of een visual is) aansluit op de behoefte van die doelgroep.”

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools?

“Wij van WC-eend adviseren……. WC eend! Dus Phoenix, Huddle en Plug&Pay natuurlijk, haha ;).

Andere tools waar ik heel blij van word zijn:

  • Mailblue (e-mail marketing en funnels)
  • Asana (projectmanagement), Discord (chat-app),
  • Intercom (tool voor onze klantsupport) en Bonjoro (voor persoonlijke welkomstvideo’s naar klanten)”

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

“Hmm, dit vind ik oprecht een hele moeilijke vraag. We hebben hele lastige tijden gehad bij de IMU, maar daar zijn we altijd doorheen gekomen omdat we 100% voor onze klanten en onze missie staan. Daarom voelde het nooit als een uitdaging, maar iets wat moest en zou gebeuren.

Ik had verwacht dat het een grote uitdaging zou zijn om de eerste batch van ons boek (15.000 stuks) uit te verkopen, maar nu hebben we in anderhalve week al ruim 12.000 exemplaren verkocht.

Ik denk dat de grootste uitdagingen nog gaan komen. Eén van de grootste wordt om onze cultuur te behouden als we gaan opschalen. Die is nu enorm gebouwd op vrijheid en verantwoordelijkheid, maar als we de impact gaan maken die we van plan zijn, dan zal ons team mee moeten groeien. En om ervoor te zorgen dat de cultuur, de missie, de visie, de vrijheid en de verantwoordelijkheid overeind blijft als je team veel groter is lijkt me een enorme uitdaging.”

Heb je tips voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

“Hou het zo simpel mogelijk voor jezelf. Begin met één proces wat je zo snel mogelijk online kunt zetten. De fout die de meeste mensen maken is dat ze iets heel groot en ingewikkeld maken, waardoor het een project wordt wat veel te lang duurt. Het fijne aan online marketing is dat je alles continue kunt testen en kunt verbeteren. Release early, release often :-.”

 

1 Reactie

  1. Martijn

    Dank voor het interview Christian! En een supermooie bestemming voor de affiliatecommissie 🙂

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *