Interview met bloggende bio-boerin Nicky Corts

Christian Slagter-Koster

On 5 november 2014

Nicky en ik delen een aantal passies met elkaar, namelijk het boerenleven en tekstschrijven. Zij kwam mij op het spoor na een zoektocht op Google waarom je misschien soms beter maar niet kunt bloggen en ik volg haar nu regelmatig, ook omdat zij Ruben Bunskoeke helpt om type- en schrijffouten uit zijn supercreatieve content te halen, waar hij door zijn dyslectie overheen leest. Mede daarom leek het mij ook leuk om haar te interviewen en te vertellen over de combinatie van het boerenleven met online ondernemerschap.

Wie is Nicky Corts?

Ik ben een bloggende bio-boerin uit Havelte (Drenthe). Ik heb een blog over allerlei manieren waarop je gratis publiciteit kunt krijgen voor je bedrijf, je vereniging of gewoon voor jezelf.

Ik ben jaren broodschrijfster geweest. Heel veel kranten en tijdschriften heb ik gevuld, waaronder het Drontens Nieuwsblad, de Barneveldse Krant en het landbouwweekblad Oogst.

Ik leerde schrijven met een pen. Later, in mijn tijd bij de krant, ontdekte ik noodgedwongen het schrijven op computers. Hoewel ik inmiddels handig ben met computers, blijf ik stiekem een papier-o-saurus. Ik houd van de geur van papier en inkt en het gevoel van woorden die op papier vloeien.

Kun je wat meer vertellen over Nickypent.nl?Interview met Nicky Corts van Nickypent

Nickypent.nl is mijn persoonlijke online-media training. Het is ook het internetverslag van een online avontuur. Op mijn blog beschrijf mijn reis van het pre-internettijdperk naar een post-papier periode. Onderweg vertel ik alles wat ik weet over papieren media en deel ik met mijn lezers wat ik heb geleerd over online publiciteit. Ik probeer alle adviezen die ik lees over online promotie zelf uit. Aan het eind van mijn reis weet ik dan precies welke strategieën wel en welke niet werken. Het kost veel tijd, maar ik leer er in korte tijd heel veel van.

Toen ik net begon met Nickypent.nl  was ik echt een dinosaurus op de digitale snelweg. Ik heb ook best wat brokken gemaakt. Dat is niet erg. Mijn lezers profiteren van mijn fouten. Die vergissingen hoeven zij niet meer te maken. Inmiddels heb ik veel geleerd over websites maken, WordPress, bloggen, online persberichten, content marketing en SEO.

Wat doe je nog meer naast Nickypent.nl?

Samen met mijn man run ik een biologisch pluimveebedrijf (Egg-tivity) langs de A32 in Havelte. Ik raap eieren en zorg ervoor dat elke maand de cijfers kloppen. Daarnaast ben ik mijn eigen interieurverzorgster, kok en hovenier. Die laatste drie taken vervul ik overigens met wisselend succes.

Ik ben moeder van twee actieve jongens en doe ’s middags veel aan huiswerkbegeleiding. Ook rijd ik veel heen en weer naar sporten. Ik loop elke dag een uur met onze honden en ik heb paarden. O ja, in het weekeind jureer ik vaak dressuurwedstrijden.

Waarin onderscheid jij je?

In tegenstelling tot veel andere ondernemers hoef ik geen inkomen te halen uit Nickypent.nl. De boodschappen worden hier betaald door Egg-tivity. Ik zoek mijn eigen projecten uit. Ik beoordeel ze op de mogelijkheden om ervan te leren en contacten te leggen. Sommige dingen doe ik gewoon omdat ik ze heel erg leuk vind en ik denk dat anderen er iets van kunnen leren, zoals mijn interviews met ondernemers.

Tot nu toe lijkt mijn kennis van traditionele media een gat in de markt. De focus van marketeers komt steeds meer op online publiciteit te liggen. Ondernemers focussen op hun website en online presentatie.Daarmee missen zij een belangrijk extra kanaal waar bezoekers en klanten vandaan kunnen komen: traditionele media. Daar spring ik op in.

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Ik richt me op gratis publiciteit en webpromotie. Ik heb een Linkedin- en Twitteraccount. Ook heb ik een Facebookpagina. Mijn artikelen plaats ik automatisch door op deze drie kanalen. Verder probeer ik van mijn Facebookpagina geen advertentie-kanaal te maken, maar er af en toe ook andere wetenswaardigheden op te zetten. Hetzelfde geldt voor Twitter.

Op mijn website heb ik de SEO plug-in van Yoast geïnstalleerd om mijn pagina’s zo goed mogelijk te optimaliseren. Dat valt niet altijd mee, want een pakkende tekst schrijven die ook nog voldoet aan zoekmachine-optimalisatie is lastig.Als ik moet kiezen tussen optimalisatie en een pakkende tekst, dan ga ik voor het laatste.Ik heb niets aan zoekmachine-optimalisatie als lezers afhaken na de eerste regels.

Ik verwacht op termijn veel van mijn Twitteraccount.  Het leent zich uitstekend voor korte, gekke en onverwachte teksten en daar houd ik van.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Volgens mij zijn content marketing en SEO instrumenten om gratis bezoekers op je website te krijgen, geen doelen op zich. Je hebt er geduld en een lange adem voor nodig.

Ik pas mijn eigen marketing strategie toe. Ik maak gebruik van traditionele media: minder bezoekers maar meer klanten en snel resultaat.

Ondertussen bouw ik met mijn blog aan de content van mijn website. Voor de toekomst.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De stap om dit online-avontuur aan te gaan. Er kwam ineens zo veel op me af: een domeinnaam bedenken en registeren, hosting kiezen, WordPress leren, de basis leren over SEO en content-marketing, Facebook, Twitter en Linkedin. En dat was alleen nog maar de online-kant van het verhaal. Verder moest ik zorgen voor foto’s (ik fotografeer zelf), onderwerpen voor mijn blog, teksten en visitekaartjes.

Hoe meer ik me erin verdiepte, hoe moeilijker alles leek te worden. Op een gegeven moment besloot ik gewoon maar te beginnen.Als ik toen langer was blijven denken, had ik nooit de moed opgebracht om te starten.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Via een noodkreet op Facebook kwam ik in contact met Zilveren Camera winnares Ilvy Njiokiktjien. Zij zocht Drentse jarigen voor haar fotoboek ‘Slagroomtaart en slingers, Nederland in 100 verjaardagen’. De deadline was in zicht en nog steeds miste ze Drentse verjaardagen in haar boek. Via De Wereld Draait Door, Hart van Nederland, NRC, Q-music en Facebook plaatste ze oproepen, maar er meldde zich geen enkele Drent.

Ik interviewde haar voor mijn blog en besloot haar te helpen met mijn kennis over traditionele media. Binnen een paar dagen namen alle regionale kranten, huis-aan-huisbladen en regionale nieuwszenders mijn persbericht op. Ilvy vond zo veel jarige Drenten voor haar boek dat ze zelfs mensen moest teleurstellen.

Het leverde mij het inzicht op dat je moet doen waar je goed in bent en daar gebruik van moet maken. Dan kun je een hoop bereiken.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over 5 jaar wil ik net zo veel weten over online publiciteit als ik nu weet van traditionele media. Het lijkt me een perfecte combinatie om bezoekers naar je website te krijgen en klanten aan je te binden.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Ga geld verdienen met iets waar je plezier aan beleeft en doe nooit iets omdat iedereen het zo doet. Blijf vragen stellen.

Interview met Nicky Corts van NickypentWat is je gouden tip?

Ga niet zitten afwachten tot de dingen uit zichzelf gebeuren. Zorg ervoor dat goede dingen naar je toe komen. Sta open voor kansen of creëer ze zelf.

Nicky Corts

Nickypent.nl

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. dieneke smink

    goedemorgen Nicky Corts

    dat was lekker wakker worden vanmorgen toen ik mijn lijfblad het DvhN las.
    een positief en krachtig interview van een dorpsgenoot.
    fijn, mensen die weten wat ze willen en kunnen en daar
    verslag van doen.
    ik kan, jammer genoeg geen gebruik meer maken van je adviezen, maar had ze graag gekregen toen ik nog mijn huis-theatertje had in Uffelte.
    heel veel succes met alles en hartelijke groet dieneke smink

  2. Nicky Corts

    Hoi Dieneke, wat leuk dat je via dit interview en ook het interview in DvhN hebt gevonden. Jammer dat je dat huis-theatertje niet meer hebt, ik had je graag geholpen met publiciteitstips. Bedankt voor deze aardige reactie en succes met allse waar je nu mee bezig bent.

    Nicky Corts

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *