Slagter Media

Interview met content marketing specialist Thomas Lapperre van Bloeise

Als West-Fries en Noord-Hollander ben ik altijd op zoek naar online marketeers in mijn regio. Zodoende stuitte ik op Thomas Lapperre van Bloeise, die zich net als mij richt op content marketing. Daarnaast blogt hij regelmatig over content marketing, tijd dus voor een interview.

Wie is Thomas Lapperre?

Ik ben 35 jaar en kom uit de prachtige stad aan de zee genaamd Den Helder. Ik woon samen met Snorri de kat en Lilly, de liefde van mijn leven. We hebben elkaar leren kennen in Bulgarije, waar ze vandaan komt, en wanneer ik mijn bedrijf Bloeise voldoende heb opgebouwd, gaan we naar Bulgarije verhuizen.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

De eerste credits gaan naar mijn vader, die me al op 5-jarige leeftijd achter een computer zette (MSX II). Ik ben nooit een echte wizzkid geweest, maar internet had direct mijn aandacht. Ik werkte in 2000 bij IBM in Dublin, waar ze met de campagne Marketplaces aandacht genereerden voor e-business. Later werkte ik een jaar bij een e-commerce softwarebedrijf (webMethods) maar het commerciële lag me niet zo, ik ben meer servicegericht.  Bij Groothandel Vegro werkte ik 7 jaar als e-business adviseur, en legde ik aan loodgieters en installatiebedrijven de mogelijkheden van e-business uit. Met als doel: zoveel mogelijk elektronische bestellingen. Toen ze bij VVV Texel vroegen om een hoofd Marketing & Communcatie met de focus op internet, voelde ik me direct geroepen.

Afgelopen oktober begon ik fulltime met Bloeise, en per 12 mei werk ik parttime bij Snelstart (boekhoudsoftware) als content marketeer.

Kun je wat meer vertellen over Bloei.se?

Als consument zijn we reclame wel een beetje zat. We zappen weg of lopen weg bij de tv-reclame, blokkeren ads in de browser, en vertrouwen maar weinig op advertenties. Als we iets willen, dan gaan we zelf zoeken. Googlen. Of vragen het vrienden en familie, vaak via social media. Bloeise helpt bedrijven met online bloeien op een manier die bij hun past.

Waarin onderscheid jij je?

Ik heb een brede achtergrond en bekijk online marketing vanuit de samenhang met andere middelen. Ik leg de focus op toegevoegde waarde en het zakelijk belang. Door te bloggen voor DutchCowboys en voor Emerce spreek ik een groot publiek aan.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Zo min mogelijk. Want het gaat mij in deze fase vooral om declareerbare uren. Mijn nieuwsbrief vind ik belangrijk, want zo onderhoud je het beste contact vind ik, social media zet ik vooral in voor zichtbaarheid. SEO ben ik met vlagen mee bezig, daar kan heel veel tijd in gaan zitten.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Voor bedrijven is het organisch bereik op Facebook teruggelopen, en de verwachting is dat dit door zal zetten. Facebook zegt hier vooral relevantie mee te stimuleren, maar Facebook ads inzetten helpt natuurlijk ook. Deze ontwikkeling, gepaard met de mogelijkheden van Google Plus voor SEO, zal zorgen dat veel bedrijven nu ook op Google Plus actief worden. Google Plus is echter een totaal ander platform. Ik verwacht dat partijen die kwalitatieve ondersteuning bieden op Facebook, Google Plus en contentmarketing, een mooi jaar tegemoet gaan.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Je blijft rendement trekken van je inspanningen. Maar voor sommige bedrijven ligt het voordeel van content marketing misschien nog wel dichterbij: Ze gaan zich beter focussen op de behoeften van hun klanten.

Hoe zet jij social media effectief in?

Dat verschilt per social media. Twitter zie ik vooral als kanaal voor nieuwtje en mezelf profileren. Google Plus is een belangrijke SEO  tool. En op communities zoals SEO Nederland en Google+ Marketing Community NL zitten veel specialisten die echt hele goeie tips geven. Daar haal ik momenteel de meeste informatie uit.   Facebook is mijn ‘privé-krant’, en de meest makkelijke tool om contact met mijn omgeving te onderhouden, maar echt zakelijk wordt het niet. Linkedin voor zakelijk verbinden en netwerken.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Focus aanbrengen. En dat is nog steeds een uitdaging. Waar sta je voor? Welke producten bied je aan? Wat zijn je trackrecords? Bij VVV Texel deed ik marketing, communicatie én online marketing. Ik ben heel blij dat ik nu als zelfstandige de focus heb kunnen leggen op online marketing, maar dat is nog te breed. Voor social media focus ik mij op Facebook en Google Plus. Voor online marketing focus ik mij op SEO en website onderhoud.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Dat ik al zo ver ben gekomen. En dat is het resultaat van meerdere kleinere successen. Dat ik kon bloggen voor Dutch Cowboys was een geweldige start. Dat gaf mensen al snel een vertrouwen. Dat ik zelf benadert wordt voor een klus. Dat is het gevolg van netwerken, bloggen en profileren via social media. En de vele tips en inzichten die ik heb mogen krijgen van mede-ondernemers.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat is er niet één. Ieder advies hangt weer van de situatie af. Ik heb er een paar:(ik hou ze netjes bij) : Begin op tijd, Begin met het allermoeilijkste van de dag, Netwerken doe je op je eigen manier, Focus op winstgevende activiteiten, Durf ook nee te zeggen, Creër urgentie, Creër noodzaak, Succes kweekt succes, Vraag je klanten om aanbevelingen, Focus op wat mogelijk is en niet op wat onmogelijk is. Eigenlijk is mijn advies: noteer goed advies.

Wat is je gouden tip?

Beschouw jezelf niet als werknemer maar als bedrijf. Zorg voor regelmatige communicatie met je klanten via een nieuwsbrief, social media, een telefoontje of een persoonlijk gesprek. Investeer in netwerken: maak duidelijk wie je bent, wat je doet en waar je behoefte aan hebt. En als je over jezelf praat: vertel niet wat je precies doet, maar waarom je het doet. Veel interessanter.

 

Thomas Lapperre

Bloei.se

Mobiele versie afsluiten