Het vinden van de juiste SEO tekstschrijver of SEO specialist is voor veel ondernemers een zoektocht. Ik help ondernemers graag, maar vaak willen zij samenwerken met iemand uit de regio. Mede daarom dat ik via de interviews graag andere online ondernemers en marketeers in de schijnwerpers wil zetten. Deze keer online marketing specialist Erwin Verbeek van Online Ambition uit Eerbeek.

Wie is Erwin Verbeek?

Ik denk dat ik mijzelf kan omschrijven als nuchtere, assertieve, eigenwijze en vastberaden duizendpoot die altijd op zoek is om zichzelf beter te maken in zijn vak. Ik ben vaak met verschillende dingen tegelijkertijd bezig die mij interesseren. Of het nu gaat om designen, webshops starten of SEO strategieën schrijven voor bedrijven gaat, ik ben en blijf altijd bezig en oriënteer mij altijd zo breed mogelijk.

Daarnaast denk ik dat mensen mij ook omschrijven als iemand die direct is en precies weet wat hij wilt. Ik draai er niet omheen en ik ben altijd transparant, zowel zakelijk als privé.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?Interview met Erwin Verbeek van Online Ambition

Ik ben begonnen tijdens mijn studietijd op de HAN in Arnhem, waar ik toentertijd de opleiding Communicatie & Multimedia Design volgde. In 2010 ging ik samenwonen met mijn vriendin en ik wilde naast mijn vaste bijbaan wat extra verdienen.

Ik ben toen begonnen met het bouwen van WordPress websites en dit is nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn core-business. Een jaar later werd mijn passie voor zoekmachine optimalisatie getriggerd door een semester wat ik volgde op een andere school in Enschede. Later begonnen steeds meer klanten aan te geven dat ze beter gevonden wilde worden in Google en sindsdien is het bouwen van WordPress websites en zoekmachine optimalisatie mijn core-business.

Sinds april dit jaar ben ik echt volledig voor mijzelf verder gegaan. Nu een half jaar later heb ik mijn eigen kantoorpand en heb ik absoluut geen spijt dat ik de stap heb genomen om full time ondernemer te worden.

Waarin onderscheid jij je?

Online Ambition onderscheid zich vooral door intensief en exclusief te werken voor zijn klanten, maar ook mét zijn klanten. Samen werken we samen aan betere websites en aan het beter gevonden worden in de zoekmachines. De relatie die wij met onze klanten hebben vinden wij erg belangrijk. Dat is ook één van de redenen dat Online Ambition exclusief voor een aantal bedrijven werkt.

Dat doen we omdat we zo al onze volledige aandacht kunnen focussen op onze klanten. We werken bijvoorbeeld veel liever intensief voor 5 bedrijven met onze volledige aandacht, dan dat we voor 25 bedrijven werken en niet de aandacht kunnen geven die onze klanten verdienen.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Als ik het even specifiek op zoekmachine optimalisatie pin, dan voorspel ik dat veel SEO specialisten hun strategieën gaan aanpassen door de laatste Google update. Google is de laatste jaren geëvolueerd van een zoekmachine naar een vraagmachine.

Steeds meer mensen tikken vragen in de zoekmachine, dan daadwerkelijke termen. Wat ik nu vooral zie is dat SEO specialisten een vraag & aanbod plaatsen op de website. Je kunt het zien als een rijke FAQ. Zalando heeft daar een goed voorbeeld van: http://www.zalando.nl/faq/ .Google ziet het als een manier om de bezoeker van rijke informatie te voorzien als antwoord op een vraag. Het gaat eigenlijk allemaal om; ‚wat gaat erom in mijn bezoekers?’. Veel mensen vergeten vaak dat je websites bouwt voor mensen en niet voor zoekmachines.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content is één van de belangrijkste elementen van zoekmachine optimalisatie en is essentieel wanneer je goede posities wilt behalen op relevante zoekwoorden. Het grootste voordeel van content marketing is dat je jezelf kunt neerzetten als een autoriteit binnen je eigen niche. Met een sterke autoriteit wek je veel vertrouwen en kun je potentiële bezoekers overtuigen om klant bij je te worden. Je website is meer dan alleen je online visitekaartje, maar kan uitgroeien tot een klantenmagneet. Daarnaast brengt content marketing uiteraard ook gratis publiciteit met zich mee wat alleen maar meer de positie van een autoriteit kan versterken.

Hoe zet jij social media effectief in?

Voor een aantal klanten zetten wij effectief Facebook in. Facebook is bij uitstek het perfecte social media om een bepaalde doelgroep te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties plaatsen bij vrouwen boven de 50, uit de regio Arnhem die geïnteresseerd zijn in grote matenkleding. Zeer gespecificeerd kun je dus een potentiële doelgroep bereiken die aansluit op het aanbod wat je biedt. Social media zoals Facebook leent zich daar dus perfect voor.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De grootste uitdaging is tot nu toe het verhuizen naar het kantoorpand en te beginnen als full time ondernemer. Je begint toch een beetje vanaf nul en het is altijd maar de vraag of het wel succesvol wordt, zowel zakelijk als persoonlijk. Het kan bijvoorbeeld erg tegenvallen en iets zijn wat je totaal niet had gedacht.

Maar dit is niet het geval. Ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik de stap heb genomen. Ik heb meer vrijheid als ondernemer en wanneer ik de deur achter mij sluit, ben ik ook daadwerkelijk klaar met werken. Daarnaast is loslaten ook een grote uitdaging waar ik soms nog steeds mee worstel en dat heeft vooral te maken omdat ik mijn werk zo leuk vind.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business

Dat is moeilijk om te zeggen, omdat elke dag anders is. Toch probeer ik maximaal 9 uur per dag te werken en 5 dagen per week. Je zou dus kunnen zeggen dat ik 45 uur per week besteedt aan mijn online business, maar in je achterhoofd ben ik toch altijd bezig om mijzelf beter te positioneren als online marketing bureau en mijn bedrijf te laten groeien.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes tot nu toe was het binnenhalen van een grote klant met een groot budget voor zoekmachine optimalisatie. Vandaag de dag zijn er nog steeds veel ondernemers die of zoekmachine optimalisatie begrijpen of niet weten wat ze uit zoekmachine optimalisatie kunnen halen.

Voor veel ondernemers is zoekmachine optimalisatie iets wat niet tastbaar is, dat terwijl vrijwel alles te meten en te verantwoorden is. Het is dan ook moeilijk te ‚verkopen’ aan ondernemers en daarom was ik juist dubbel zo blij dat ik deze klant mocht verwelkomen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Onze klanten zijn ons bestaansrecht, heeft mijn oud-werkgever ooit verteld en daar ben ik het roerend mee eens. Veel bedrijven verliezen na een tijd de aandacht voor zijn klanten en daarmee wordt ook minder geïnvesteerd in de relatie de klanten. Ze vergeten ook dat deze klanten er mede voor gezorgd hebben waar je nu met jouw bedrijf staat.

Wat is je gouden tip?Interview met Erwin Verbeek van Online Ambition

Blijf jezelf en blijf jezelf verbeteren. Vooral in de wereld van SEO moet je continu op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Wanneer je in jezelf durft te investeren, investeer je ook in je eigen bedrijf. Dat is en blijft altijd onbetaalbaar.

Erwin Verbeek

Online Ambition