Interview met Freek Janssen van LEWIS PR

Christian Slagter-Koster

On 20 juni 2013

Freek ben ik op het spoor gekomen via zijn actie ‘Deel Je Blog Dag’ met Marketingfacts, het marketing platform waar hij ook regelmatig voor schrijft. Hij gelooft ni brand journalism en vindt dat elk bedrijf een mediabedrijf is. De hoogste tijd dus voor een interview.

Wie is Freek Janssen?

Daar probeer ik mijn leven lang al een antwoord op te vinden ;).

Als je bedoelt ‘wat doe je voor je werk’, dan zeg ik ‘content director bij LEWIS PR‘. Wat doet een content director? Ik zie mezelf als een content-evangelist, die bestaande en toekomstige klanten helpt om PR-campagnes naar deze tijd te tillen.

Van oudsher zijn we een bureau dat bedrijven helpt met mediarelaties. Dat is nog steeds belangrijk, maar door internet en social media kun je als bedrijf zelf te werk gaan als een uitgever: EC=MC, Every Company = a Media Company. Je blog of videokanaal is je platform, de social media-kanalen zijn de krantenjongens.

Waarin onderscheidt LEWIS PR zich?Freek Janssen Lewis PR

Luisteren!

Als je het antwoord op vraag 1 leest, dan zou je kunnen denken dat we geloven in zenden. En ja, veel bedrijven zouden ook veel kunnen winnen door de interessante verhalen uit de organisatie naar boven te halen en die te delen met de wereld. Maar als je content marketing écht goed wilt doen, dan moet je beginnen met lezen, luisteren en gesprekken aangaan. Het klinkt als een cliché, maar iedereen die ooit is begonnen met bloggen zonder te reageren op anderen zal weten wat ik bedoel. Dat is roepen in de woestijn. En natuurlijk werkt het zo ook niet: je bent niet alleen.

Bij LEWIS hebben we een traditie die we koesteren, en dat noemen we ‘rapid response’. Ook in de tijd dat social media en blogs nog niet zo belangrijk waren, geloofden we in reageren op de actualiteit. Een journalist zal eerder over je schrijven als je inspeelt op een onderwerp waar hij of zijn mee bezig is. Dat is niet anders in de online wereld; je kunt vanuit het niets je eigen verhaal gaan vertellen, maar het werkt nog veel beter als je luistert, leest en vervolgens je eigen kijk op een onderwerp deelt.

Zeker net zo belangrijk is onze journalistieke benadering. Veel collega’s (en ik zelf ook) hebben een achtergrond in de journalistiek of een opleiding in die richting gehad. Als je op een journalistieke manier denkt en schrijft, dan ben je in de eerste plaats bezig met jezelf verplaatsen in de lezer. Je schrijft niet om iets te verkopen. Misschien dat wel je uiteindelijke doel, maar dat nooit je uitgangspunt. Dat geldt in de media, maar ook op je eigen blog. Deel je visie, laat zien welke ontwikkelingen er zijn op je vakgebied, maar kijk uit met commerciële boodschappen.

Naast onze journalistieke ‘heritage’ is ons internationaal netwerk een voordeel. Veertig procent van onze campagnes zijn internationaal; het werken met teams in verschillende landen gaat vaak net iets gemakkelijker als de lijnen zo kort mogelijk zijn. Er zijn veel verschillen in de PR-aanpak tussen landen (zelfs België is een totaal andere wereld dan Nederland), het helpt dan wel als teams elkaar weten te vinden en nuttige ideeën en content kunnen uitwisselen.

Wat wordt de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Lastig. Als je me dat twaalf maanden geleden had gevraagd, dan had ik gezegd ‘Google Plus’, en ik neig nu naar hetzelfde antwoord. Ik denk dat Google alle troeven in handen heeft om een dominant sociaal netwerk neer te zetten. Email, filmpjes bekijken, zoeken: we doen alles met Google. Tel daarbij op dat je via Google Authorship je eigen profiel kunt koppelen aan je blog en er is genoeg reden om aan te nemen dat Google Plus nog hard kan groeien.

Aan de andere kant zijn juist de intiemere netwerken als Path en Instagram steeds populairder. Om eerlijk te zijn voel ik me bij deze vraag als een willekeurige voorbijganger die bij het RTL Nieuws wordt gevraagd naar zijn mening over de politieke situatie in Syrië: mijn eerlijke antwoord is dat ik geen idee heb. Ik kan ook trendlijnen doortrekken en voorspellen dat de groei van Facebook en Twitter afvlakt, maar een jaar geleden zou ik nooit hebben voorspeld dat Vine en Path zouden opkomen.

Het eerlijke antwoord is dus: geen idee.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Toen we bij LEWIS jaren geleden onze eerste stappen zetten op het gebied van social media (voor onze klanten en voor onszelf) beschouwden we dit nog als een verlengstuk van het persbericht. Je hebt iets te vertellen; waarom zou je je persbericht dan niet ook delen via Twitter?

Als ik terugkijk naar de blogposts waar ik achteraf het meest trots op zijn, dan zijn het de verhalen die iets teweeg hebben gebracht. Zoals de Deel Je Blog Dag (met Marketingfacts), waarop meer dan veertig bloggers hebben besloten om hun blog open te stellen voor een gastschrijver. Of de blogdiscussie die ik had met Alexander Pleijter over de vraag of brand journalism nu wel of niet zo mag heten – het ging er niet mals aan toe, maar ik heb er wel nieuwe inzichten door gekregen. Of de paneldiscussie die we laatst tijdens Social Media Club Den Bosch hebben opgezet over online muziekdistributie en auteursrechten.

Discussie is altijd (al-tijd) het leukste. Je wordt er zelf wijzer van én het is voor lezers ook veel interessanter dan een monoloog. Pas als je dat kunt en durft, ben je klaar voor content marketing.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Het zal je niet verbazen, maar dat heeft vooral te maken met luisteren naar wat er speelt en de discussie aangaan. Social media zijn een verlengstuk van je content-platform, een soort grote chatroom waarin je een vinger aan de pols kunt houden van de samenleving (en je doelgroep in het bijzonder).

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Ik heb nu in mijn Twitter-bio staan:

‘Op mijn grafsteen staat: Hier ligt Freek, hij draafde vaak door.’

Hiervoor stond er een fragment uit een liedje van de Red Hot Chili Peppers:

‘It’s better to regret something you did, than something you didn’t do.’

Dat gezegd hebbende: Een tijdje terug brandde ik mijn vingers aan de oven. Daar heb ik gruwelijk spijt van.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Als je kaarsvet in je kleren krijgt, kun je dat eruit krijgen door er een keukenpapiertje op te leggen en daar overheen te strijken. Het vet trekt dan in het keukenpapiertje.

Wat is je gouden tip?Freek Janssen Lewis PR

Je weet altijd meer dan een leek, dus je verhaal is sowieso relevant voor iemand. Maar er zijn altijd mensen die meer weten en het beter kunnen vertellen, dus blijf vooral luisteren en leren.

 

Freek Jansen

LEWIS PR

 

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *