Slagter Media

Interview met internet marketeer Gregor van Gaalen

Voor het eerst in deze interviewreeks heb ik een interview gedaan met een online ondernemer uit Duitsland. Gregor van Gaalen vertelt in dit interview waarom hij naar Berlijn is verhuisd en waarom hij spijt heeft van zijn besluit om als internet marketeer lang in de anonimiteit te opereren.

Wie is Gregor van Gaalen?

Gregor van Gaalen is: Een informatie-entrepeneur, copywriter, levensgenieter, non-conformist, ondernemer in hart en nieren, vorser van het consumentenbrein, glückliche Berliner en allround internet marketeer.

Ik ben zelfstandig internetondernemer sinds 2006. Was ik in den beginne nog een manusje van alles die alles zelf deed, inmiddels heb ik mij gespecialiseerd in conversie-copywriting voor internet.

Waarom?

Wanneer je (digitale) producten of diensten verkoopt op het web, zijn goede, overtuigende teksten,de backbone van je business. Aantrekkelijk webdesign en een goede usabillity zijn natuurlijk ook belangrijk maar als jij een potentiële klant niet weet te overtuigen van de waarde van je product en hoe het zijn leven positief gaat veranderen, zul je geen succes hebben met verkopen op internet.

Een andere reden waarom ik mij gespecialiseerd heb in conversie-copywriting is omdat technologie en media continu veranderen. Het geschreven woord blijft. Ook onze beweegredenen om een aankoop te doen zijn in duizenden jaren weinig veranderd. We willen gelukkiger worden en gezond blijven, aantrekkelijker zijn, succesvoller worden en natuurlijk meer geld verdienen. Je koopt producten of diensten om je leven leuker, beter en eenvoudiger te maken of om problemen te vermijden.

Mijn interesse in copywriting gaat daarom verder dan alleen het schrijven van teksten. Effectieve copywriting met als doel een conversie te realiseren, moet inspelen op oeroude psychologische drijfveren. Deze drijfveren motiveren ons sinds mensenheugenis om een actie uit te voeren – lees: een aankoop te doen of dienst af te nemen.

Ik ben in 2012 ‘uit de kast’ gekomen als copywriter en internet marketeer. De jaren hiervoor vond ik het prettiger om anoniem op internet te ondernemen. In 2007 ben ik begonnen met het marketen van informatieproducten, voornamelijk eBooks. Deze producten zette ik in de markt voor andere ondernemers. Omdat ik dit anoniem deed heb ik geen reputatie op kunnen bouwen als copywriter. Ik was een slechte netwerker – een doodzonde op internet – nu kom ik graag in contact met andere internetprofessionals.

Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?

Ik woon momenteel met veel plezier in Berlijn, mijn internetactiviteiten stellen mij in staat een goed leven te leiden in deze geweldige cultural capital van Duitsland. Berlijn is de startup hoofdstad van Europa en ik ontmoet regelmatig interessante mensen die actief zijn in de voorhoede van het ondernemen op internet.

Ik droomde altijd al van complete (financiële) onafhankelijkheid. Wanneer je een internetbedrijf hebt, kun je zelf precies bepalen hoe, wanneer en waar je werkt.

Wanneer je het slim aanpakt, kun je het grootste deel van je online business automatiseren. Dit heb ik dan ook met succes gedaan. Ik exploiteer goedlopende websites in Nederland en Duitsland waarop ik voornamelijk digitale informatieproducten verkoop.

Waarin onderscheid jij je?

Omdat ik, net als bijvoorbeeld Eelco de Boer, als één van de eerste internetondernemers in Nederland informatieproducten verkocht, heb ik een voorsprong opgedaan die niet eenvoudig is in te halen door andere informatieondernemers. Door jarenlang verkooppagina’s te testen op talloze websites, weet ik precies wat werkt en wat niet werkt in Nederland. Je ziet wel eens verkooppagina’s voorbijkomen die gekopieerd zijn van Amerikaanse websites, Nederlanders zijn nuchterder waardoor een Amerikaanse benadering niet altijd effectief is.

Een verkooppagina voor een product is altijd een één op één communicatie. Je hebt de tekst en de lezer. Veel copywriters maken de fout om hun lezer niet rechtstreeks aan te spreken. Iedereen weet dat de gemiddelde aandachtspanne van een internetter ultra-kort is. Je moet dus snel de aandacht weten te trekken én vast te houden. Dit doe je door een emotionele verbinding tot stand te brengen tussen de salestekst en de lezer. Je schrijft over zijn problemen, zijn dromen, alles wat voor hem op dat moment relevant is. Drijf je af en verlies je zijn aandacht, dan verlies je ook de sale.

Welke online marketing trends verwacht je voor de komende 12 maanden?

Christian, dit zal jou als (bekende) muziek in de oren klinken want content is niet langer koning maar wordt keizer. Consumenten worden steeds ongevoeliger voor reclameboodschappen en filteren deze boodschappen uit hun bewustzijn. Men is op zoek naar nuttige en bruikbare informatie.

Ik denk daarom dat content steeds meer ingezet zal gaan worden door traditionele bedrijven omdat ‘gewoon’ adverteren minder effectief wordt. Ik denk verder dat Google+ aan een onstuitbare opmars bezig is. Waar in het verleden de reputatie van een website erg belangrijk was, zie je nu dat de

reputatie van individuele ‘authors’ een grotere rol gaat spelen bij het bepalen van de waarde van content. Naar mijn mening zet deze trend zich door.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel van content marketing is dat je echte waarde biedt aan de consument. Door bruikbare informatie aan de consument te geven versterk je niet alleen de ‘beleving’ van je merk, je gaat ook een persoonlijke band met hem aan. Door hem nuttige informatie te geven in de vorm van

artikelen maar ook bijvoorbeeld video, kom je in de belevingswereld van je klanten en ga je een waardevolle interactie met hem aan.

En niet te vergeten: content marketing zorgt voor bezoekers op je website. Google stuurt graag traffic naar goede content!

Hoe zet jij social media actief in?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik social media vooral als persoonlijke netwerk tool inzet. Ik heb in het verleden veel met social media geëxperimenteerd als marketingtool maar ik vond de ROI te laag.

Mensen die aanwezig zijn op social media zijn… nou ja… social. Ze zijn dus niet op zoek naar je product. Ik weet dat het inzetten van social media bon ton is als ‘brand awareness‘ tool maar ik zie liever harde sales binnenkomen. Ik richt me daarom op contentmarketing, SEO en SEM als online marketing tools.

Ik gebruik sinds vorig jaar Google+ als tool voor het promoten van mijn eigen content op internetalchemie.nl en vind het ook interessant om daar de interactie aan te gaan met andere internetprofessionals. Zeker omdat Author rank van Google steeds belangrijker wordt zie ik het als een waardevolle investering van mijn tijd en energie. Facebook is meer voor vrienden en het bekijken van slechte vakantiefoto’s. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk heel wat social media experts over me heen krijg want je kunt Facebook effectief inzetten als marketingtool, maar ik besteed er niet veel tijd aan.

Van welke beslissing heb jij het meeste spijt?

Ik heb spijt van mijn beslissing om zo lang anoniem te ondernemen op internet zonder te netwerken. Ik heb er ook spijt van dat ik zo lang heb gewacht met het starten van een website onder mijn eigen naam. Ik denk dat ik hierdoor veel waardevolle kansen heb gemist.

Sinds mijn coming out heb ik veel interessante ondernemers leren kennen, ik geef en ontvang graag feedback want samen kun je meer succes behalen. We hebben elkaar nodig om verder te komen, zeker nu het internet steeds socialer wordt. Je kunt niet meer als eilandje blijven ondernemen.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Lees geen duizend boeken één keer, maar lees een aantal boeken duizend keer. Wellicht wat overdreven om één boek duizend keer te lezen maar waar het op neerkomt is dat het verstandiger is om informatie echt door te laten dringen en er je voordeel mee te doen dan je eeuwige informatiehonger te stillen met nog méér informatie. DOE wat met de informatie!

Wat is je gouden tip?

Lees eens een boek over neuromarketing. Duizend keer!

 

Gregor van Gaalen

Internetalchemie.nl

Andere recente interviews:

Mobiele versie afsluiten