Slagter Media

Interview met internet ondernemer Tom de Haan

Tom is een internet ondernemer die ik al geruime tijd volg. Na de recente lancering van zijn nieuwe product Vidishare leek het mij interessant om een interview met hem te houden.

Wie is Tom de Haan?

Laat ik mijzelf even kort voorstellen. Ik ben Tom de Haan, internet marketing expert en al jaren zelfstandig ondernemer. Ik ben begonnen toen ik 14 was met het verkopen van gameservers. Op mijn 18de officieel ingeschreven en sindsdien fulltime internet ondernemer. Daarnaast houd ik van voetbal , games, lekker relaxen en probeer ik een paar keer per jaar op vakantie te gaan naar mijn favoriete vakantieplek Turkije.

Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?

Wij woonden vroeger vlak bij een metrostation. Ik weet nog goed dat ik als 10 jarige voor het eerst in aanraking kwam met het verkopen. Mijn zusje en ik kwamen op het idee om frisdrank te verkopen. Natuurlijk met de vele mensen die om de 5 minuten van het metrostation kwamen hadden we een grote groep mensen waaraan we het konden verkopen.

4 a 5 jaar later ben ik echt een fanatiek online gamer geworden en speelde online shooters (schiet spellen) met mijn vrienden, neefje en nog wat bekenden. Het leek ons leuk om ook een eigen gameserver te hebben. Dat is een platform waar je je eigen maps, instellingen en dergelijke kunt gebruiken tijdens het spelen van het spel. Nadat ik mijn computer hiervoor beschikbaar had gesteld ging ik een marktonderzoek doen om te kijken of er misschien nog meer mensen hier geïnteresseerd in waren. Dat bleek zo te zijn en zo is het groter en groter gegroeid. Zo heb ik mijn diensten toen der tijd uitgebreid met hosting en dergelijke gerelateerde diensten.

Zo is het eigenlijk allemaal begonnen. Het hostingbedrijf heb ik trouwens al weer een aantal jaren geleden verkocht omdat het mijn passie echt is om internet ondernemers te ondersteunen bij meer bezoekers en hogere conversies. Dat doe ik onder meer met mijn nieuwe project Vidishare.

Kun je misschien wat meer vertellen over Vidishare?

Zeker! Veel mensen weten dat YouTube een van de grootste zoekmachines is na Google etc. Maar wat veel ondernemers nog niet weten is dat er nog veel meer grote videosites zijn die ook miljoenen bezoekers naar hun website trekken en dat je daarmee nog beter de zoekmachines kunt domineren.

Hieronder een voorbeeld (Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Je ziet hierboven een afbeelding met 4 resultaten van verschillende videokanalen. Normaal gezien zou je slechts 1 resultaat in Google hebben van je video op YouTube. Maar nu kun je echt de zoekmachines of in dit geval Google beter domineren.

Naast dit grote voordeel dat het je tijd bespaard om je video te verspreiden naar meer dan 10 mediakanalen, heb je op 1 centrale plek alle statistieken en kun je webtemplates aanmaken.

Hieronder een video wat je allemaal kunt doen met Vidishare:



Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Zoals we weten gaat Google veel  meer kijken hoe waardevol je content is in plaats van dat je alleen standaard informatie op je website of pagina zet. Je hebt het al gezien aan de verschillende updates die Google heeft doorgevoerd de afgelopen tijd. Zorg dat je altijd waardevolle content schrijft voor de bezoeker en je zult winnen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel is dat je veel mensen kunt bereiken op een leuke en relatief laagdrempelige manier. Daarnaast zorgt het voor een boost in de zoekmachines en kost het eigenlijk niets, behalve je eigen tijd. Veel ondernemers beginnen wel met bloggen, maar stoppen na een paar artikelen omdat het niet ultiem werkt.

Dat is ook wel zo in het begin. Je hebt met content marketing of artikelen niet direct grootse resultaten (of je moet een super artikel hebben geschreven). Maar als je door blijft gaan zul je zien dat er artikelen uitspringen in de zoekmachines en waar je regelmatig reacties op krijgt.

Neem mijn artikel om de Facebook like button te plaatsen als voorbeeld. De instructievideo heeft inmiddels meer dan 10.000 views op Youtube en er zijn op dat artikel al bijna 300 reacties binnen. Er is altijd een begin maar als je vol blijft houden weet ik zeker dat je er resultaat mee zult boeken.

 Hoe zet jij social media effectief in?

Door een goede balans te hebben tussen wat je weggeeft aan (exclusieve) content tegenover links naar je betaalde product. Sociale media is niet alleen het promoten van je producten maar ook om het geven van waardevolle informatie of adviezen. Daarnaast, als klanten je vragen stellen via de sociale media is het ook belangrijk dat je snel reageert.

Maak vooral een goede balans tussen wat je weggeeft vergeleken met wat je doet qua reclame. Je wilt natuurlijk niet als verkoper gezien worden, want dan heb je het echt verknald. Je ziet veel te veel dat er op een fanpage of profiel elke dag alleen maar wordt gepromoot. Zulke praktijken werken echt niet op de lange termijn.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

Er is niet echt een ”grootste succes” maar wel meerdere successen. Er zijn meerdere successen geweest waar ik op een goede manier op terug kijk. Dit kan zijn een promotie, deals, samenwerkingen, verkoop van producten of diensten en lanceringen zijn.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Poee, lastige vraag. Ik denk dat de grootste uitdaging was om mijn hostingbedrijf te verkopen. Het is toch je eerste bedrijf die je hebt opgezet en waar je je hart en ziel in hebt gestopt. En om die dan te verkopen is toch een uitdaging. Maar als ik erop te terug kijk is dat een van de beste beslissingen geweest die ik heb gemaakt en kijk ik er dan ook met een goed gevoel op terug.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Er is eigenlijk niet één advies dat het beste is. Er zijn meerdere adviezen die ik de afgelopen jaren heb gekregen of heb gezien in producten of bij seminars waar ik aanwezig was.

Wat is je gouden tip?

De juiste strategie en focus hanteren in je business. Dit kun je op verschillende manieren interpreteren en zien. Laten we beginnen met de strategie.

Het is niet zo dat je even een domeinnaam registreert, WordPress erop zet en wat informatie op je website plaatst. Het is heel erg belangrijk om een goede (internet marketing) strategie te hanteren.

Net zoals de focus is planning ook essentieel. Zorg dat je altijd werkt met een planning wat je elke dag moet doen om jouw doel te bereiken, wat deze ook moge zijn.

Tom de Haan
Tomdehaan.nl
Vidishare

 Andere recente interviews:

Mobiele versie afsluiten