Interview met Jan Sinot van BoekenBusiness
Laatste update: 29 oktober 2014

Op een dag ontving ik van BoekenBusiness een mail met daarin de vraag of wij met elkaar zouden kunnen samenwerken? Naar aanleiding daarvan leek het mij leuk om hen eens meer te laten vertellen over BoekenBusiness en waar zij over 5 jaar willen staan.

Wie is Jan Sinot?

Journalist en tekstschrijver voor lokaal dagblad en diverse tijdschriften. Dit is ondergebracht in www.sinot-tekst-pr.nl, het tekstbureau dat ik samen met mijn vrouw Janneke run. Onze journalistieke specialisatie is wellness en we hebben een informatieve website voor saunabezoekers (www.saunahoppen.nl). Met Janneke schreef ik diverse boeken, waaronder 20 x Wellness in Nederland, Genieten met je baby en IQ te koop!.  Dat laatste boek gaat over onze oudste, hoogbegaafde dochter en zij schreef er zelf ook aan mee. Met haar heb ik HBeter opgezet waar we proberen de kloof tussen hoogbegaafde kinderen en hun omgeving (ouders, leerkrachten) te verkleinen.

Als schrijfcoach bij BoekenBusiness begeleid ik aankomende auteurs bij de totstandkoming van hun boek.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Dat was puur toeval. We hadden tot 2002 een boek- en kantoorboekhandel (in totaal 15 jaar gehad). Toen we die verkochten hadden we opeens tijd om met onze 3 dochters een (school)jaar op wereldreis te gaan. Bij terugkomst in 2004 is mijn vrouw Janneke als freelance tekstschrijver en redacteur begonnen. Ik ben in een middelgrote boekwinkel in Geldrop gaan werken. Janneke had het op een gegeven moment zo druk dat ik – midden in de crisisperiode (2009) – mijn baan opgezegd heb om ook tekstschrijver te worden. En dan ben je opeens ondernemer.

Kun je wat meer vertellen over BoekenBusiness?BoekenBusiness Jan Sinot

BoekenBusiness is ontstaan nadat Janneke een marketingevenement had bezocht. Ze ontmoette daar onze huidige partner Suzanna van der Laan en na een keertje koffie drinken vonden we dat we iets samen moesten doen. We kwamen erachter dat we samen alle posities in het boekenvak hebben bekleed, van auteur, redacteur en uitgever tot promotiemanager en boekverkoper. We vullen elkaar perfect aan. Dit leidde tot drie eendaagse trainingen, eentje gericht op het schrijven, een gericht op het uitgeven en een gericht op de promotie.

We hebben gekozen voor een duidelijke doelgroep: de zakelijke professional die een boek over zijn expertise wil schrijven. Wat wij heel leuk vinden, is dat we hierdoor gedreven klanten krijgen met visie. Ze willen echt iets bereiken met hun boek.

Waarin onderscheiden jullie je?

Ons jaarprogramma is wel bijzonder. We hebben bewust gekozen voor een iets langere periode omdat we van mening zijn dat een goed boek tijd nodig heeft. Daar komt bij dat onze klanten vaak een druk bedrijf hebben, het moet wel realistisch blijven.

Uniek is ook onze uitgeefgarantie: we leren onze auteurs hoe ze binnen komen bij een traditionele kwaliteitsuitgever. Als ze daar niet voor kiezen (of het lukt uiteindelijk toch niet), zorgen wij voor vormgeving en correctie van het manuscript. Bovendien krijgen ze van ons dan de eerste 500 exemplaren van hun boek. Maar tot nu toe – we zijn anderhalf jaar bezig – hebben alle deelnemers aan ons jaarprogramma nog een echte uitgever gevonden.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Dat wisselt nogal, maar normaal gesproken ben ik ongeveer drie dagen per week bezig met BoekenBusiness, de overige tijd verdeel ik tussen tekstschrijven en de andere projecten.

Kun je wat meer vertellen over het schrijfcafé ‘van blog naar boek’?

We zijn een dag lang heel concreet aan de slag geweest met deelnemers om van hun blog een boek te maken. Een boek is voor ervaren bloggers veel makkelijker. Het materiaal hebben ze vaak al liggen, het moet alleen geordend worden en afgebakend. Bloggers hebben vaak ook al een groot lezerspubliek, wat ze interessant maak voor uitgevers.

De dag zelf bestaat uit stukjes theorie, oefeningen en onder begeleiding aan de slag gaan met je eigen materiaal. Als het goed is staat aan het eind van de dag het raamwerk overeind en hoeft het alleen nog maar ingevuld te worden. Grootste verschil met onze masterclasses is dat we bij het schrijfcafé nog veel meer persoonlijke aandacht aan de deelnemers kunnen schenken.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Je werkt met content marketing voortdurend aan je online visitekaartje. Naarmate je meer kennis deelt via blogs, zien mensen meer wat je in huis hebt. Bovendien scoor je steeds beter in de Google zoekresultaten. Je krijgt volgers die geïnteresseerd zijn om je inhoudelijke kwaliteiten en die kun je vervolgens heel effectief benaderen via e-mailmarketing. Met reclame maken kennen ze jou nog niet, daarom denk ik dat content marketing een efficiënte vorm van marketing is.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De grootste uitdaging is om snel te groeien met beperkte financiële middelen. We zitten nog steeds in de opbouwfase (zijn 1,5 jaar bezig nu) en content marketing is een tijdrovende bezigheid, ook als je het met z’n drieën kunt doen. De omzet dekt nog niet onze volledige tijdsinvestering.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Het grootste succes – en gevolg van de content marketing – is dat steeds meer interessante partijen ons benaderen om samen te werken. Voor mij is dat een bewijs dat we op de goede weg zijn. Afgelopen week kwam de grote bazen van managementboek.nl en mijnmanagementboek.nl bij ons langs om te kijken hoe we kunnen samenwerken. Het is nog te vroeg op te zeggen wat het oplevert, maar ik denk dat we veel voor elkaar kunnen betekenen.

Waar wil je over 5 jaar staan?

De trainingen zijn uitgebouwd en bovendien hebben we er ook een digitale variant van. Een deel van de coaching moeten we uitbesteden aan andere schrijfcoaches.

We hebben een digitaal aanbod van ondersteunende producten, voor auteurs die wat extra nodig hebben of juist veel zelf kunnen.

We hebben een redactiecomponent en een heel team van redacteuren die dat voor ons doen. We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van redactie, dus die mensen leiden we zelf op. Dat wordt de BoekenBusiness Academy.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het heeft geen nut om naar anderen te wijzen als dingen mislukken. Of om achterover te leunen en te wachten tot dingen gebeuren. Dat is een illusie. Je bent zélf verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Wat is je gouden tip?Jan Sinot BoekenBusiness

Problemen die er nog niet zijn hoef je nog niet op te lossen.

Om het bij het boekenvak te houden. Als je het plan hebt om een boek te gaan schrijven, dan hoef je nog niet te weten welk uitgeeftraject voor jou het best is. Of waar je je boek gaat promoten. Als je begint dan zul je zien dat veel dingen, waarvan je dacht dat ze problematisch waren, al opgelost zijn tegen de tijd dat je bij dat punt aankomt. Of ze worden nooit van toepassing, omdat je een andere richting insloeg.

Jan Sinot

BoekenBusiness

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *