Interview met Johannes Heinen van StyleLounge
Laatste update: 3 februari 2016

Hoe belangrijk is online marketing voor organisaties en hoe zetten zij dit succesvol in? In dit interview vertelt Johannes Heinen van StyleLounge hoe content marketing hen helpt om grote merken als Zara aan zich te binden en wanneer online campagnes succesvol zijn.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en over StyleLounge? Hoe is het allemaal begonnen?

Interview Met Johannes Heinen van StyleLoungeMijn naam is Johannes Heinen en ik ben de algemeen directeur van StyleLounge. StyleLounge is een platform, waar producten gerelateerd aan mode en lifestyle uit meer dan 300 webshops vergeleken worden met elkaar. Het bedrijfsconcept is gebaseerd op, de consument eenvoudig en overzichtelijk toegang geven tot het gehele aanbod omtrent mode en lifestyle gerelateerde producten op het internet.

Het is begonnen door mijn werk bij Dreamlines, een platform voor het boeken van cruisetochten. Hier heb ik gewerkt voor Business Development en heb ik veel geleerd over hoe een metazoekmachine werkt. Ik zag tijdens mijn werk bij Dreamlines al kansen om dit toe te passen in de modesector van de e-commerce branche.

Omdat de modebranche zeer gefragmenteerd is en klanten op internet al snel het overzicht verliezen, wilden wij er voor zorgen dat elke consument altijd het overzicht kan behouden en altijd het gewenste product voor de beste prijs kan vinden. Wij willen er voor zorgen dat ons modeplatform dat mogelijk maakt voor de consument.

Wat onderscheidt StyleLounge ten opzichte van andere websites in jullie branche?

Wij hebben een unieke technologie ontwikkelt waardoor de bezoeker van ons platform producten kan vergelijken van verschillende aanbieders zodat de consument aan de hand van een aantal criteria altijd het gewenst product kan vinden.

Kortom, wij zijn het enige platform dat overzichtelijk voor de gebruiker de producten van verschillende aanbieders vergelijkt.

Wie is de doelgroep?

Iedereen die online winkelt en mode gerelateerde producten koopt, is onze doelgroep. En de kern van onze doelgroep is mensen die niet echt weten wat ze willen kopen en overzicht willen in de online shoppingwereld.

Wie kan deelnemen aan jullie platform? Zijn er criteria die jullie stellen?

Ten eerste is een goed uitziende website belangrijk zodat de bezoeker de kans heeft altijd het gewenste product te vinden.

Daarnaast de bereidheid om te werken op Cost per Click basis vanwege de budgettering. Een ander belangrijk punt is dat de partner een product feed moet leveren die altijd geüpdatet wordt zodat ons assortiment altijd up-to-date is.

Met welke (grote) bedrijven hebben jullie al een samenwerking?

De meest bijzondere samenwerking van StyleLounge is op het moment de samenwerking met Zara, wij zijn namelijk het enige modeplatform ter wereld dat een samenwerking heeft met een merk van Inditex.

We werken ook samen met grote retailers zoals Amazon, OTTO, Wehkamp, Bon Prix en Zalando en nog veel meer. Verder zijn grote merken zoals Adidas, Nike, en Under Armour ook partners van StyleLounge.

Werken jullie ook samen met fashion bloggers/vloggers en hoe gaat dit process in zijn werk?

We hebben een samenwerking met een vlogger en hebben ook een eigen youtube kanaal waar veel over ons door haar wordt gepubliceerd.

Verder contacteren we bloggers om ze te overtuigen van ons concept en ze over te halen iets over ons te schrijven omdat bloggers veel invloed uit oefenen op hun volgers.

Met wat voor marketing activiteiten bereik je je doelgroep?

Met ons bedrijfsmodel is het belangrijkst om te concentreren op online marketing, onze doelgroep moet namelijk actief zijn op het internet, en online winkelen. De belangrijkste marketing activiteiten zijn SEM, we passen dit toe op verschillende zoekmachines, en social media marketing.

Bij social media marketing concentreren we ons momenteel voornamelijk op facebook en Instagram op de Duitse markt. Dit zal in te toekomst nog uitgebreid worden. Wel passen we in alle landen PR toe om complete media coverage te verwezenlijken.

Hoe belangrijk is mobiele marketing en/of social media?

Onze doelgroep is iedereen die online winkelt, smartphonegebruikers en social media gebruikers zijn vaak actieve internet gebruikers en daarom is een app en social media marketing zeer belangrijk om onze doelgroep te bereiken en ze ook de complete StyleLounge ervaring te bieden.

Hoe ondersteunt (content) marketing je zakelijke doelstellingen?

Met content marketing en marketing in het algemeen genereren we traffic richting onze website en dat is essentieel om een bedrijfsmodel als dit te laten werken omdat wij dan traffic kunnen bieden aan onze partners.

Hoe bepalen jullie of de online campagnes succesvol zijn?

We hebben een Business Intelligence team, die alle statistieken bijhoudt en hier een (dagelijks) KPI rapport van maakt. Onze belangrijkste KPI’s zijn:

  • Marketing Recovery
  • Clickout Conversion Rate
  • Effective Cost per Click

Met behulp van het KPI rapport kan ons marketing team dan analyseren of een campagne succesvol is geweest of niet.

Wat zijn jullie plannen/doelstellingen voor 2016 en verder in de toekomst?

We zullen verder gaan met het ontwerpen van frontend en backend systemen met ons IT team om de gebruiksvriendelijkheid en winstgevendheid van onze websites toe te laten nemen.

Momenteel hebben we een website in Duitsland, Nederland, Frankrijk en India, en we willen in 2016 hier nog een aantal landen aan toevoegen. Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Brazilië en Australië zullen de eerste landen zijn.

Interview met Johannes Heinen van StyleLoungeJohannes Heinen

StyleLounge

1 Reactie

  1. Stijn

    Leuk initiatief, ik vraag me wel af wat het voordeel is ten opzichte van Google shopping. Een groot nadeel wat ik persoonlijk bij shopping ervaar is het merk gedreven karakter, als je een eigen merk hebt kun je er niet echt terecht. Hoe zit dat bij Stylelounge en welke info moet er in de feed staan?

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *