Mijn serie interviews met inspirerende online ondernemers en marketeers gaat onverminderd door en trekt inmiddels de nodige aandacht. Zo werd ik recent benaderd door iemand van Spektor Storytelling met de vraag of Slagter Media aandacht zou willen schenken aan het bedrijf. Hartstikke gaaf natuurlijk en het leek mij goed om een interview met een van de oprichters, Joris Hoebe, te houden.

Waarschijnlijk komt de naam Spektor je niet bekend voor, maar zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de populaire BNN-serie Feuten. Lees hier hun verhaal!

Wie zijn Joris Hoebe & Tim Murck?

Joris Hoebe en Tim Murck zijn geboren en opgeleide verhalenvertellers. Joris was als klein kind al gefascineerd door film en ging studeren aan de filmacademie. Daar ontmoette hij tijdens een gezamenlijk project met de toneelschool Arnhem, Tim Murck.

Het bracht hen samen. Net als bekende filmkoppels zoals Rutger Hauer en Paul Verhoeven en Martin Scorsese en Robert deNiro vonden ze elkaar in de liefde voor verhalen, film, theater en acteren.

Na een aantal mislukte pogingen om samen te werken bedachten zij samen de dierenverhalen van Toon Tellegen te gaan verfilmen. Dit groeide uit tot een bedrijf dat ze twee jaar geleden samen oprichtten: Spektor Storytelling.

Kun je wat meer vertellen over Spektor?

Interview Spektor Storytelling

Waar we achter kwamen bij het ontwikkelen van onze nieuwe projecten was dat er steeds meer mogelijkheden kwamen om je verhaal te vertellen. Praktisch werd het mogelijk gemaakt door de opkomst van social media, mobiel, YouTube, maar ook door het goedkoper worden van apparatuur.

Daarnaast werd de vraag van de consument heel anders, de consument wordt steeds meer een actieve gebruiker en producent. Wij zijn toevallig allebei makers die uitgaan van het publiek, van oudsher wilden wij de theater- of filmbezoeker een inspirerende ervaring laten meemaken.

Ten derde werden de vraag vanuit de markt opeens heel anders. Bedrijven en organisaties worstelen heel erg met nieuwe media en de macht die de consument nu grijpt. Dit zie je in de film- en muziekindustrie, maar ook natuurlijk op het gebied van merken en goede doelen. Elke organisatie, product of merk schreeuwt op dit moment om betrokken fans of volgers.

Wij hebben een manier gevonden om dat wat we echt goed kunnen en waar we van houden, namelijk het ambacht  verhalen vertellen, kunnen inzetten om communities actief en betrokken te maken. Dit doen we voor partijen die maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen hoog in het vaandel hebben zitten. Zomaar koekjes verkopen vinden wij niet interessant, een koekje met een verhaal wel.

We hebben ook nog een videoproductielabel genaamd Suitcase Cinema en een jeugdlabel, Moondoggietv dat geleidt wordt door Sebastian Wulff.

Wat was jullie inbreng bij de BNN-serie Feuten?

Wij hebben in samenwerking met, maar zonder financiële steun van BNN en de producent, een eigen immersieve en interactieve ervaring gecreëerd die H.S.C. Mercurius heet. We hebben concreet de fictionele studentenvereniging uit de serie echt opgericht.

Via een Facebook applicatie kun je lid worden als je een ontgroening doorstaat. Door feesten en borrels te organiseren waarbij de personages uit de serie aanwezig waren, ontstond er een schijnwereld tussen fictie en werkelijkheid.

We hadden na acht weken – zonder grote media aandacht – 600 leden die actief waren in commissies en op de borrels en feesten. Er zijn dependances opgericht door het hele land en op het eindfeest waren 500 leden aanwezig. We gaan de aankomende twee jaar door met steun van de omroep en rekenen op een vertienvoudiging.

[vimeo]http://vimeo.com/49673147[/vimeo]

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Wat ons betreft doen wij niet aan marketing. Ons doel is om een verdiepende ervaring te creëren waarbij de consument onderdeel wordt van het verhaal. Met andere woorden wordt hij een soort ambassadeur voor je product, verhaal of organisatie. Hij mag meedenken, mee praten, mee doen. Hierdoor voelt hij of zij zich verbonden en verantwoordelijk.

Dit is veel waardevoller dan de oude marketingtechnieken en wij zien dit dan ook als de toekomst. We zien wel dat bedrijven en grote merken steeds meer opschuiven naar branded content, maar er zijn te veel angsthazen die het risico niet aandurven. Dan moet je niet bij ons zijn, wij willen vooruit, de grenzen opzoeken en mensen verbinden en inspireren.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Dat is lastig te zeggen in één zin, er zijn zoveel verschillende vormen van social media. Elk platform heeft zijn eigen regels en wetten. Hetgeen dat wat ons betreft het allerbelangrijkste is, is dat mensen alleen maar goede content delen. Mensen willen pronken met grappige, mooie, inspirerende content die ze hebben gemaakt of gevonden.

Daarnaast is het belangrijk om altijd de conversatie aan te gaan en te blijven communiceren met je fans of volgers. Dit moet je ook nog eens op de goede toon doen trouwens. Voor elk project nemen wij specialisten aan en verdiepen wij ons in het jargon en de toon waarin gecommuniceerd moet worden. Mensen zijn intelligent en prikken makkelijk door onkunde en onwetendheid heen.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Wij hebben absoluut nergens spijt van. Elke keuze die je maakt heeft uiteindelijk waarde. Er zijn geen slechte of goede keuzes. Er kan eens iets anders lopen dan je dacht of hoopte, taak is het dan om een oplossing te vinden.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Leer delegeren. Wij worden er steeds beter in, we zijn in deze crisis gegroeid naar een team van ongeveer tien man dus we moeten wel.

Wat is je gouden tip?

We gaan in de komende jaren toe naar een wereld waarbij we gaan spreken over een mediaconcept en niet meer praten over de losse platformen een film, een televisieprogramma, een theaterstuk. Mensen verwachten dat het verhaal nu eenmaal doorloopt op de andere platformen en dat het verhaal daar op de een of andere manier deel van uit kan maken.

Spektor Storytelling interview BNN-serie Feuten

Wij merken dat dit voor heel veel bedrijven en ‘oude’ media best eng is. Wij proberen met hartstocht verschillende partijen bij elkaar te brengen en te overtuigen dat we over elkaars grenzen moeten kijken en de sprong moeten wagen. Het water is hier namelijk fantastisch!!

Joris Hoebe & Tim Murck

Spektor Storytelling

Eerdere interviews