Slagter Media

Interview met Maarten Debrouwer van Siteoptimalisatie

Te koop: website zonder zorgen. Dit is het eerste wat je ziet als je de website van Siteoptimalisatie.be bezoekt en wees nu eens eerlijk, wie wil dit nu niet?! Dit vraagt natuurlijk om een interview met oprichter Maarten Debrouwer.

Wie is Maarten Debrouwer?

Ik ben een 31-jarige familieman, een gelukkig gezin is mijn prioriteit nr.1. Er huist een potentiëel wereldreiziger in me, het is mijn droom om ooit elk continent aangedaan te hebben. Verder ben ik voetbalfan en kan ik enorm genieten van een goede, gezellige maaltijd, in prettig gezelschap.

Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?

Het klinkt cliché, maar de lokroep van een inkomen te maken via het internet heeft me altijd aangesproken. Gelukkig heb ik snel begrepen dat dit ook met hard werken samen gaat.
Ik heb ondernemersbloed en ben afkomstig uit een grote familie met heel wat zelfstandigen. Het kriebelde al een tijdje en uiteindelijk heeft een gesprek met een oom over “de potentie in Seo” me de eerste stap doen zetten, naar wat uiteindelijk siteoptimalisatie.be is geworden.

Waarin onderscheidt Siteoptimalisatie.be zich?

Klantentevredenheid! Ik ben absoluut geen fan van: “klanten doen geloven dat jouw product is wat ze nodig hebben, waarna ze achterblijven met een lege doos”.

Ik ga daar zelfs redelijk ver in: de klantentevredenheid wordt weerspiegelt in de prijs die ze me betalen, die mogen ze namelijk zelf bepalen!

Hoe denk je dat online marketing er binnen 5 jaar uitziet?

Ik denk dat online en offline een overbodige nuance wordt. Iedereen zal continu online zijn. Ik denk ook dat marketing steeds interactiever en daardoor gepersonaliseerder zal worden. The sky is the limit!

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Ik krijg van klanten veel de vraag: “Is dat niet gevaarlijk, dat je zo veel informatie weggeeft op het internet?” Het is inderdaad een klassieke drempel waar veel mensen nog steeds mee worstelen: “de concurentie moest maar eens met al die informatie gaan lopen!”

Er zijn nochtans zo veel voordelen aan verbonden: Je profileert je als iemand met kennis van zaken, dit verlaagt de drempel voor de leek die nergens anders info krijgt en toch een aankoopsbeslissing moet maken. Je houdt de bezoekers langer op je website, is een bezoeker een concurent, dan weet je dat je goed bezig bent. Hoe meer kennis er te vinden is op het internet, hoe meer echt specialisme, kwaliteit,en het omgaan met klanten een verschil gaan maken. In mijn ogen een gezonde ontwikkeling.

Content marketing vormt ook steeds meer de basis voor stabiele toprankings in Google. Mensen moeten de klik proberen te maken dat Google een relevant resultaat wilt voorschotelen aan alle zoekers voor een bepaalde zoekterm. Dus niet alleen aan de potentiële klanten voor hun onderneming.

Hoe zet jij social media effectief in?

Vooral twitter gebruik ik business related: het is het nieuwskanaal bij uitstek om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes binnen je niche. Alsook een handig medium om te netwerken.

Met Facebook heb ik een haat-liefde verhouding: Je wordt als onderneming nogal gepusht om te adverteren, wil je “gezien” worden.Toch blijft het te populair om volledig te negeren.

LinkedIn verdient meer aandacht, dat is een werkpunt dit jaar.

De andere “Sociale Media” volg ik op de voet, maar verdienen voorlopig geen volle focus.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Zelfs als iets volledig fout loopt, zou ik er achteraf geen spijt van hebben dat ik er volledig voor gegaan ben.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Als er zaken zijn waar je onnodig veel tijd in steekt, of waar je minder goed in bent, besteedt het uit. Zelfs al draai je op een laag budget.

Wat is je gouden tip?

Think out of the box! Een goed voorbeeld van wat ik bedoel is CoolBlue. De mannen erachter hebben goed begrepen waar het in de toekomst steeds meer om zal draaien: Uniek zijn en de klant meer geven dan ze verwachten.

Maarten Debrouwer

Siteoptimalisatie.be

 Eerdere interviews in 2013

Klik hier voor alle interviews.

Mobiele versie afsluiten