Enige tijd geleden werd ik gewezen op de Zoekmachine Marketing Klopjacht van Mark van Tuel. Hierin zijn een aantal artikelen verzameld over verschillende onderwerpen, waaronder mijn artikel over waarom content marketing beter is dan linkbuilding. Natuurlijk erg tof dat hij dit deed en mede daarom leek het mij leuk om Mark eens te interviewen.
Wie is Mark van Tuel?
Een 26-jarige internet ondernemer uit ´s-Hertogenbosch, die zeer geïnteresseerd in zoekmachine optimalisatie. Sinds 2013 deel ik mijn zoekmachine optimalisatie kennis via mijn blog Ompro.nl.
Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?
In 2006 besloot ik om naast mijn studie me te gaan verdiepen in online marketing. Mijn eerste project was de webwinkel sdkaarten.nl, destijds een opkomende markt met hoge marges. Ik kocht SD kaarten in Duitsland en verkocht ze hier. Destijds zonder enig betaalsysteem, gewoon een eenvoudige homepage, zelf in elkaar geknutseld met een email adres, producten en een rekeningnummer. Het werkte super!
Om meer bezoekers naar mijn webwinkel te krijgen ging ik me meer verdiepen in zoekmachine optimalisatie en merkte al snel ik het bijzonder interessant vond. Op den duur gingen de bezoekersaantallen van enkele per dag naar enkele honderden per dag.
Dat was mijn eerste aanraking met online ondernemerschap.
Kun je wat meer vertellen Ompro?
Ompro.nl is een blog waar ik mijn kennis, inzichten en experimenten over zoekmachine optimalisatie deel. Het doel van dit blog is om bezoekers vooral te voorzien van praktische informatie die zij zelf kunnen toepassen op hun website of webwinkel.
Daarnaast adviseert en ondersteunt Ompro, MKB bedrijven bij een betere online positionering. De komende tijd zullen de werkzaamheden van Ompro zich meer gaan richten op het coachen van werknemers binnen bedrijven.
Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komend 12 maanden?
Als ik kijk naar het SEO vak dan denk ik dat met name de invloed van social media op zoekmachine optimalisatie sterker zal worden. Met name de waarde van Likes, Plusjes en Tweets in de zoekmachines zal toenemen.
Google werkt ontzettend hard aan hun social media platform Google+. In Nederland wordt G+ in beperkte mate gebruikt en met name op bedrijfsniveau. Persoonlijk denk ik dat Google Plus, het sociale netwerk zal gaan worden met de meeste invloed op de rankings van websites.
Wat is volgens jou het grootse voordeel van content marketing?
Het grootste voordeel van content marketing is wat mij betreft het vertrouwen en de expertstatus die je verwerft wanneer je jouw doelgroep voorziet van gewenste informatie.
Hoe zet jij social media effectief in?
Eigenlijk houd ik me niet echt actief bezig met social media. Het enige wat ik doe is wekelijks een interessant artikel delen via diverse social media kanalen.
Ik richt me liever op het creëren van waardevolle artikelen en video’s voor mijn doelgroep. Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je content creëert waar de doelgroep echt wat aan heeft de Likes, Tweets en Plusjes van zelf komen!
Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?
Om de juiste focus te houden! Mijn concentratie is bijzonder slecht en wanneer je werkt via een PC, laptop of smartphone zijn er duizenden factoren waardoor je afgeleid kunt worden.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Ga ervoor als je ergens van overtuigd bent! Twijfel niet en doe het gewoon.
Wat is je gouden tip?
Dit is niet echt een tip maar het is een quote. Wanneer je deze quote ter harte neemt zul je grotere stappen maken en is falen niet meer erg.
“Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars”
Les Brown
Mark van Tuel