Interview met Nathan Veenstra van Letterzaken

Als content marketeer kom je regelmatig collega’s tegen die opvallen door hun kunde en kwaliteit. Zo werd ik door Roderick van Heers gewezen op Nathan Veenstra, een SEO copywriter die naar mijn mening weet waar hij over praat. In dit interview lees je meer over hem en zijn bedrijf Letterzaken.

Wie is Nathan Veenstra?

Ik ben een volbloed Fries, opgegroeid in Apeldoorn. Muziekliefhebber in hart en nieren (popmuziek in vele vormen, van sixties tot eighties pop, soul, funk, disco en R&B tot hiphop en rock) en super nieuwsgierig.

Vandaar ook dat Google al vele jaren mijn bijzondere interesse heeft. Wil ik wat weten, dan vindt die zoekmachine het wel. Die nieuwsgierige aard komt ook wel van pas als je -zoals ik- teksten schrijft voor anderen, omdat ik ze het hemd van het lijf vraag om zo het naadje van de kous te weten te komen.

Ik ben getrouwd met Yvette, met wie ik sinds mijn 19e samen ben en we hebben twee kinderen. Onze dochter heeft de zeldzame stofwisselingsziekte cystinose, waardoor we veel naar therapeuten en artsen moeten.

Dit is een van de drijfveren voor mijn zelfstandig ondernemerschap. Als ondernemer kan ik veel makkelijker zelf mijn agenda bepalen, waardoor ik flexibeler ben om thuis meer te ondersteunen. Als account manager was ik altijd maar op pad en moest mijn vrouw echt bijna alles doen.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Na zo’n 20 jaar voor werkgevers te hebben gewerkt (van V&D via Free Record Shop naar EMI Music en ECI), werd de drang om zelfstandig ondernemer te zijn steeds groter. Bij mijn laatste werkgevers was ik als account manager vaak al verantwoordelijk voor een deel van de online marketing, met name op het gebied van teksten. Mijn taalgevoeligheid was daarbij wel een van de speerpunten.

Toen ik bij mijn laatste werkgever, een distributeur in DJ-apparatuur, onder andere voor Wehkamp productomschrijvingen moest schrijven, kreeg ik door dat ik daar wel plezier en voldoening uit haalde. Ik keek naar de pagina’s op de website van Wehkamp om de ruimte die ik ter beschikking had zo effectief mogelijk te benutten.

In 2011 was mij al duidelijk dat mijn baan bij mijn laatste werkgever geen lang leven beschoren zou zijn, waarop ik me ging beraden wat ik zou doen als ik deze baan zou verliezen. Op basis van de kennis en ervaring die ik had opgedaan en het enthousiasme over online marketing, werd het mij duidelijk dat ik me als commerciële tekstschrijver met marketingkennis zou profileren.

Ik heb NIMA Generieke Marketing A en B op zak, dus qua marketingkennis zit het ook wel goed. Als bonus zou ik mijn liefde voor online marketing gebruiken om dan ook teksten voor het web te schrijven.

Kun je wat meer vertellen over Letterzaken?Letterzaken Nathan Veenstra

In oktober 2012 ben ik met Letterzaken begonnen, toen dus nog met het idee om mezelf voornamelijk als tekstschrijver neer te zetten. Vandaar dus ook de naam Letterzaken.

Gaandeweg ontdekte ik dat mijn echte drijfveer de online marketing was en ben ik me volledig op online gaan storten. Als eerste op webteksten, maar gaandeweg steeds meer op het contentvlak van online marketing, plus SEO.

De naam Letterzaken dekt dus letterlijk niet meer echt de lading, hoewel content nog wel de belangrijkste pijler is waarop Letterzaken drijft. En wel met een sterke insteek op conversie: bezoekers aanzetten tot actie.

Waarom ben jij de beste tekstschrijver in Apeldoorn?

Vooropgesteld: ik vind mezelf niet de beste tekstschrijver van Apeldoorn. Wel durf ik te stellen dat ik op het gebied van teksten voor het web (nog) geen meerdere ken in de wijde omtrek.

Al snel na de start van Letterzaken werd me duidelijk dat de concurrentie op het oorspronkelijke tekstschrijven te groot was en er veel tekstschrijvers met meer geschikte opleidingen en ervaring waren. Dus ben ik me daarna helemaal gaan storten op het web, wat zonder meer een unieke tak van sport is als het teksten betreft.

En juist door die focus heb ik mezelf ontwikkeld tot “de beste webtekstenschrijver van Apeldoorn en omgeving”, voor zover je zoiets over jezelf kunt stellen.

“Dankzij regelmatig te bloggen heb ik in anderhalf jaar tijd 2 tot 3 keer zoveel bezoekers naar mijn website heb gekregen.”

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Eigenlijk is dat voornamelijk met mijn blogs. Een enkele uitzondering daargelaten, staat er wekelijks een vers blog op mijn website. Dat doet veel voor mijn vindbaarheid, en heeft ervoor gezorgd dat ik in anderhalf jaar tijd 2 tot 3 keer zoveel bezoekers naar mijn website heb gekregen.

Daarnaast zijn uiteraard sociale media een -vooral leuke- wijze om mijn kennis (vooral weer de blogs) onder de aandacht te brengen. Leukste onderdeel van sociale media: mijn wekelijkse ‘Test je SEO-kennis‘ op de Facebookpagina van Letterzaken.

Heb je online tools die je graag gebruikt en zo ja welke zijn dat?

Voor het inplannen van socialemediaberichten gebruik ik Hootsuite. Verder Google Docs voor het schrijven van mijn teksten. Alle wijzigingen worden realtime opgeslagen, dus ik raak nooit meer iets kwijt als er überhaupt iets misgaat.

En uiteraard Google Analytics en Google Search Console (het vroegere Webmaster Tools) voor het monitoren van de prestaties van mijn website.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Voor mij persoonlijk betekent content marketing “jezelf zijn”. Ik schrijf blogs helemaal vanuit mezelf, waarbij uiteraard wel het idee is dat mijn doelgroep er wat aan heeft. Ik heb twee doelen online: informeren en vermaken. En beide vind ik leuk om te doen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Laten zien wat ik kan in de wereld van online marketing.

Ik kom natuurlijk uit een totaal ander vakgebied, dus ik heb me echt moeten bewijzen. Je kunt je voorstellen dat mensen gedacht hebben “Hij weet toch niks van die materie?” Het kost de nodige tijd en moeite om je reputatie op te bouwen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes was het winnen van mijn tot nu toe grootste opdracht. De opdrachtgever had 3 partijen uitgenodigd voor het (her)schrijven van de webteksten. We moesten alle drie 2 pagina’s proeftekst schrijven, plus een plan van aanpak en uiteraard een offerte. Mijn teksten hebben de doorslag gegeven dat ik de opdracht kreeg.

Naast een goede omzet, is het vooral ook heel mooi voor mijn portfolio en verdere klantenkring. Maar mooier nog: het is een heel prettige samenwerking, die ook nog doorgaat na oplevering.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over vijf jaar wil ik zelf minder bezig zijn met schrijven voor anderen, en vooral bloggen en een team om me heen hebben met wie ik samenwerk.

Ik zie mezelf dan als degene die wel de eindverantwoordelijkheid draagt, relaties onderhoudt en kennis overdraagt naar het team waarmee ik samenwerk, maar dus wat minder uitvoerend werk doet. De eerste stappen op dat pad zijn al gezet.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Blog, en blog regelmatig. Hoewel ik me daar niet 100% aan houd, is dat wel mijn streven.

En aan onderwerpen geen gebrek, ik heb op het moment van schrijven zo’n 50 blogs in concept staan. Dat varieert van enkel de kop tot bijna volledige artikelen. Het heeft mij zakelijk in ieder geval heel ver gebracht.

Wat is je gouden tip?

Doe het niet voor de zoekmachines, doe het voor je bezoekers. Te veel mensen denken aan het optimaliseren van hun website en content voor de zoekmachines. Maar als dat echt het enige is wat je doet, heeft je bezoeker er niks aan en heb je geen handel.

Nathan Veenstra

Letterzaken

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.