Albert heb ik leren kennen via zijn gastblogs op Karel Geenen, waarin hij naast goed geschreven artikelen ook actief reageerde op vragen die naar aanleiding daarvan gesteld werden. Het leek mij daarom dan ook interessant om eens meer te weten te komen over hoe hij ooit in de online marketing is beland.

Wie is Albert Foekema?

Een 31 jarige actieveling op het gebied van Online Marketing. Oorspronkelijk ben ik geboren in Workum en ook al woon ik alweer ruim een jaar in Hilversum, ik keer met regelmaat terug om vrienden en familie op te zoeken en te genieten van de Friese meren.

Ik ben op jonge leeftijd gestart als freelancer. Na 6 jaar besloot ik daarmee te stoppen en ging als werknemer aan de slag voor enkele bureau’s. Ik werk nu in het hartje van Amsterdam aan grote uitdagingen en diverse leuke projecten. Natuurlijk houd ik mij bezig met SEO, maar op het moment zet ik voornamelijk strategieën uit op alle SEO aspecten. Zo werk ik momenteel voor Overstappen.nl.

Waarin onderscheidt Overstappen.nl zich?Overstappen.nl

Het bedrijf Overstappen.nl is een online onderneming, waar je online verzekeringen kunt vergelijken. Het scheelt je echt al snel behoorlijk wat euro’s in het jaar als je via hen een verzekering afsluit!

Ze zijn daarbij echt transparant en niet gebonden aan 1 bepaalde verzekeraar!

Kun je wat meer vertellen SEOminded?

Als freelancer schreef ik over alles wat mij interessant leek en dan met name vak gerelateerde zaken. Dit op een (bedrijfsmatig) domein welke ik later heb verkocht. Na verloop van tijd begon ik het bloggen enorm te missen en begon te zoeken naar ‘iets’ nieuws.

Waar ik over wilde bloggen was wel duidelijk, maar een goed domeinnaam dat vrij was voor registratie, dat was pittig. Op de fiets naar huis zat het woord SEOminded in mijn hoofd. Bij thuiskomst snel SIDN geraadpleegd en het domein was vrij – dus die was rap geclaimd!

Na een paar maanden heb ik het WordPress platform er opgezet. Ik blog nu ruim een jaar op SEOminded over van alles wat met online marketing te maken heeft en soms over design.

Het bloggen deed ik met eerste insteek puur voor mijzelf. Door te schrijven onthoud ik al die materie veel beter en leg op die manier mijn eigen kennisbank aan. Toen ik merkte dat dit wel aansloeg begon ik content meer af te stemmen voor zowel mijzelf als de bezoekers.

Dat werkte, de website trok meer traffic aan en dat blogt natuurlijk een stuk leuker.

SEOminded groeit op eigen kracht snel uit (organisch) en ik heb allemaal nieuwe ideeën gekregen. Deze ben ik op het moment aan het uitwerken en hoop ik relatief snel uit te kunnen voeren.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Ik denk dat het een bestaande trend is dat zich voortzet en uitbreidt in 2014. Dat heeft met name te maken met Google+ en social media factoren welke invloed spelen op de zichtbaarheid van websites.

Ook denk ik dat met name de unieke content of relevante content een meer centralere  plek in zal gaan nemen binnen websites. Oftewel, het besef dat unieke content scoort en beter geïntegreerd zal gaan worden binnen een website. Bedrijven hoor ik nog te vaak zeggen ‘onze SEO pagina’s dit en dat’, maar het gaat om vraag/informatie behoefte. Als je daar aan kan voldoen, doe je het deels al erg goed naar mijn idee.

Wat is volgens jou het grootse voordeel van content marketing?

Ik zie het als een uniek bericht waarmee je niet enkel je doelgroep informeert maar ook je zoekmachine zichtbaarheid mee vergroot.

Het draagt bij aan je social signalen, linkearning, content on-site an sich en zo dus ook jouw autoriteit. Het is dan ook naar mijn idee de autoriteit welke je wilt vergroten. Autoriteiten ranken namelijk simpelweg beter in zoekmachines.

Oftewel het grootste deel van goede content marketing draagt bij aan een betere online zichtbaarheid in zoekmachines. Dat is natuurlijk wat ik bereiken wil.

Hoe zet jij social media effectief in?

Voor SEOminded heb ik geen strategie. Ik gebruik persoonlijke kanalen, een Facebook- en Google+ pagina. Ik zet er enkel iets op als ik een blog heb en dat wisselt soms qua frequentie. Ik merk wel dat Google+ steeds meer op begint te komen voor mij. Dat is wel fijn sinds die op nr 1 staat in de ranking factoren van 2013 (al gaat dat niet zo om die plusjes, maar dat terzijde). Tweets gooi ik er ook uit bij nieuwe artikelen, maar consistent ben ik niet.

Voor Overstappen.nl werk ik nog zeer recent. Hier ben ik op het moment een strategie voor aan het uitwerken dus hier kan ik helaas niet al teveel over melden.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Als webdeveloper/designer bij een marketing bureau gaan werken en erachter komen dat er geen structuur of rapportage was. Ik heb voor het bureau de complete SEO strategie op poten mogen en moeten zetten. Hoe rapporteer je, hoe vertaal je alles van bureauzijde naar een klant en welke gegevens zijn belangrijk.

Ik heb voor het bureau dus toch wel alles op poten mogen zetten, veel werk en spannend naar klantzijde toe. Het was een leerzaam proces waarmee ik toch wel mijn SEO instincten en kennis mee heb uitgebreid.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

SEOminded is best wel een succes, met bijvoorbeeld termen als ‘seo training’ of ‘seo cursus’. Ik was er zelf verbaasd over dat ik juist met deze termen zulk hoge posities zou kunnen behalen binnen het marketing wereldje zelf.

Mijn platform is dan ook veelal een kennisbank annex ‘leerdomein’ waar ik los kan met technieken en content om alles maar uit te proberen.

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat je toch beter geen fake reviews neer kan zetten. Kost je zo 10 posities :).

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Die gaat wel ver terug, ik werkte rond mijn 18e met een vriend van mij samen voor een reclamebureau. Hij als programmeur en ik als designer werkten we websites uit. Ik spreek ‘m nog heel weinig maar denk altijd aan één uitspraak van hem terug.

“Websites bouw je niet voor zoekmachines.”

In een tijd waar blackhat nog makkelijk was, of een SEO paginaatje hier en daar, zorgde hij ervoor dat we gewoon mooie en gebruikersvriendelijke websites bouwden. Wat denk je dat de lang termijn resultaten opleverden? Juist ;).

Wat is je gouden tip?Albert Foekema SEOMinded

Doorzettingsvermogen.

Zonder dat denk je al snel ‘waar doe ik het voor’. Maak relevante content en je zult merken dat je snel wordt gevonden ;).

Albert Foekema

SEOminded