Wie is Jeroen Bertrams?
Jeroen Bertrams is sinds 1998 actief in de online wereld, eerst als strategisch marketingadviseur bij VODW Marketing en daarna als oprichter van diverse financiële websites. Vanaf 2005 is hij fulltime (interim) online marketeer en adviseert hij bedrijven als Randstad, Essent, KLM en SNS Bank over online marketing.
Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?
Ik kwam in 2000 in de Verenigde Staten een financiële website tegen en kreeg meteen het gevoel dat het concept ook in Nederland zou aanslaan. Vrij snel nam ik ontslag en begon zelf met de ontwikkeling van de site welke uiteindelijk uitmondde in beursgorilla.nl, nog altijd één van de grootste financiële sites van Nederland.
Kun je wat meer vertellen over je laatste boek Social media expert in een week?
Ik merkte een toenemende interesse van mensen in een boek over social media waarin heel puntsgewijs de belangrijkste zaken staan. Daarbij gaat het niet zozeer om alleen maar een opsomming van netwerken en de werkwijze ervan, maar juist om de wijze waarop de diverse netwerken kunnen bijdragen aan het bereiken van (zakelijke en persoonlijke) doelen. Ik heb voor Social Media Expert in een Week een 7-stappen plan ontwikkeld dat de basis is voor het boek en iedereen in staat stelt om op verstandige wijze social media in te zetten. Het concept slaat goed aan. Het boek was op BOL.com begin dit jaar het best verkopende businessboek.
Hoe denk je dat online marketing er over een jaar uit ziet?
Social media zal een grotere rol gaan spelen. Daarbij zal het vooral gaan om relevante content die past bij het merk. Aantrekkelijke content is essentieel om echt een band met mensen op te bouwen en ze terug te doen keren. Ze moeten het idee hebben dat ze iets missen als ze jou niet volgen. Leuke content werkt nu eenmaal beter dan een eenmalige actie teneinde een “like” te verkrijgen. Bovendien reageren mensen op leuke content waardoor updates in de timeline op Facebook aanzienlijk beter scoort.
Overige vormen van online marketing zullen eveneens verder groeien, waarbij steeds meer zal worden gekeken naar ROI: wat levert het nu eigenlijk precies op? Er wordt nog altijd teveel geld uitgegeven aan allerlei zaken die gewoon niet meer (voldoende) werken.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
Content marketing behoort een belangrijk onderdeel te zijn van online marketing. Zonder content heb je ook niks om mensen mee te binden of mee te verrassen. Content stelt je in staat om in contact te treden met je (potentiële) klanten en ze over jouw bedrijf en producten te vertellen.
Hoe zet jij social media effectief in?
Start met je doelen. Stel die vast en bepaald daarna welke sociale netwerken eraan kunnen bijdragen en op welke wijze. Kies je voor een Facebook pagina, of zet je alleen Facebook Ads in? Of beiden? Of ga je voor Twitter of Pinterest? Elk netwerk heeft zijn eigen eigenschappen en kansen. Die moet je kennen om social media effectief en doelgericht in te kunnen zetten.
Van welke beslissing heb je het meeste spijt?
Het is nog altijd jammer dat ik in 1998, toen ik al diverse domeinnamen heb vastgelegd, niet een hele reeks algemene domeinnamen heb vastgelegd. Ik vond dat toen te prijzig (destijds 150 gulden per stuk), maar tegenwoordig zijn ze goud waard.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Dat is een lastige. Misschien wel het advies ooit om een boek te gaan schrijven. Daarmee word je gedwongen om je eigen kennis te structureren en op een logische wijze te presenteren. Het helpt bovendien mee bij je “personal branding”, al ben ik daar eigenlijk nauwelijks mee bezig.
Wat is je gouden tip?
Het is beter om 10 mensen in je winkel te hebben waarvan er 2 iets kopen, dan 100 mensen die niks kopen. Zo is het ook met Facebook likes. Liever 10 likes van mensen die authentiek in je geïnteresseerd zijn, dan 100 likes van mensen die je na het geven van de like alweer vergeten zijn.
Jeroen Bertrams