Slagter Media

Interview met online ondernemer Ferry Meerman van LEDworld

Er zijn altijd online ondernemers die het aandurven om de concurrentie aan te gaan op een zeer competitieve markt, bijvoorbeeld die van LED verlichting. Om dit eens nader te belichten heb ik daarom een interview gehouden met Ferry Meerman van LEDworld, wat uiteindelijk een zeer inspirerend verhaal is geworden.

Wie is LEDworld?

 Eigenlijk is LEDworld.nl een typisch familiebedrijf bestaande uit Kim Burghouts, Joey Gomes en mijzelf (Ferry Meerman). Kim en Joey zijn weer broer en zus en ik ben weer de neef van hen. Ieder van ons heeft weer zijn eigen specialiteit, dat elkaar perfect aanvult in onze dagelijkse werkzaamheden.

LEDworld.nl is een typisch online bedrijf wat elk jaar weer een groei doormaakt. Wij proberen elk jaar weer een stukje professioneler te werken. 4 jaar terug werden de facturen en orders nog handmatig gemaakt, maar inmiddels is ons complete bedrijf ingericht op een back-office systeem van Sherpa en is het complete bestelproces geautomatiseerd.  Dit zijn leuke ontwikkelingen om door te maken en wij zijn hier ook zeer trots op.

Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?

Eigenlijk heel cliché, maar 4 jaar geleden is het idee om LED verlichting te gaan verkopen ontstaan doordat Kim graag LED verlichting in huis wilde toepassen en eigenlijk weinig tot geen goede informatie kon vinden op het internet. Advies bij de bekende bouwmarkten kon er niet gegeven worden, doordat er te weinig kennis in huis was. Hieruit ontstond zodoende het idee om dan maar zelf wél de juiste informatie te verschaffen. LEDworld.nl is dus letterlijk ontstaan op de zolderkamer!

Waarin onderscheidt LEDworld zich?

Waar wij ons in onderscheiden is toch wel de productkennis en onze zeer gewaardeerde klantenservice. Vragen over producten of bestellingen worden tot in de late uurtjes beantwoord, om de klant zo goed mogelijk te kunnen begeleiden vanaf de oriënterende fase tot de daadwerkelijke aankoop. Deze waardering zien wij dan weer terug in onze klanten reviews en vervolg aankopen.

Daarbij zijn wij één van de weinige LED specialisten in Nederland met een eigen showroom waar de klant het product kan voelen en zien. In de showroom wordt dan ook weer meegedacht over de beste oplossing. Wij merken dat dit voor veel klanten toch een pré is bij aanschaf van LED verlichting, mede door het feit dat het redelijk nieuwe materie is voor de consument en dat veel mensen nog dat kille blauwe licht in hun gedachte hebben. De LED technieken zijn echter inmiddels al zover ontwikkeld, dat men LED niet meer kan onderscheiden van conventionele verlichting.

Welke online marketing trends verwacht je in de komende 12 maanden?

Een daadwerkelijke trend verwachten wij niet, maar wij merken wel dat veel online ondernemers steeds wijzer worden en steeds beter hun weg vinden op het internet. Met het enkel plaatsen van een advertentie hier en daar ga je het niet meer mee redden en dus is goede content straks een must als je als bedrijf mee wilt blijven spelen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Met goede content is het mogelijk om jezelf te kunnen onderscheiden van de concurrentie en je te profileren als de specialist in jouw vakgebied. Als je dit als bedrijf kunt uitstralen naar je klanten toe, zal het vertrouwen snel toenemen en dan maakt het niet meer uit als je een euro duurder bent dan de rest.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Op alle vlakken van social media zijn wij de laatste maanden een stuk actiever geworden. De mensen die ons volgen zijn ook echt geïnteresseerd in de LED materie en dus proberen wij hen voornamelijk op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en leuke projecten waar LEDworld bij betrokken is geweest. Dit is momenteel nog redelijk lokaal, maar van het één komt het ander denken wij altijd.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Eigenlijk krijgen wij wekelijks goede adviezen binnen van zowel klanten als leveranciers. Dit proberen wij altijd in onze bedrijfsvoering te verwerken. En advies dat hier echt uitspringt hebben wij niet.

Wat is je gouden tip?

Overschat je zelf niet en doe waar je goed in bent.

 

Ferry Meerman

LEDworld

Andere recente interviews:

 

Mobiele versie afsluiten