Interview met online ondernemer Jeremy van der Heijden

Christian Slagter-Koster

On 12 juni 2013

Affiliate marketing is een van de manieren waarmee je online geld kunt verdienen. Om hier meer te weten over te komen heb ik Jeremy gevraagd voor een interview, die hier al van kleins af aan mee bezig is.

Wie is Jeremy van der Heijden?

Ik ben een 27-jarige ondernemer met een passie voor online en affiliate marketing die na jarenlang gewerkt te hebben voor een grote multinational heb ik de stap genomen mij volledig te gaan richten op het ondernemerschap.

Door mijn opleiding (Bedrijfskundige Informatica) en ervaring als Business Analist liggen mijn sterke punten op het analyseren en optimaliseren van processen, communicatie en als schakel te dienen tussen de programmeurs en klanten.

Hoe ben je ooit in het (online) ondernemerschap gerold?

Van kleins af aan was ik altijd al bezig met affiliate websites. Ik heb altijd al een fascinatie gehad over wat de mogelijkheden online zijn en hoe mensen hier geld aan verdienen. Je begint met een simpele affiliate website en voordat je het weet heb je een bedrijfje ingehuurd om een complete website voor je te bouwen.

Ik had altijd voor ogen gehad om mij na mijn studie te gaan richten op het online ondernemen, maar toen kreeg ik een baan aangeboden die ik eigenlijk niet kon weigeren (en zou maar voor 1 jaar zijn). Dat ene jaar werden er al gauw 6, voordat ik alsnog besloot om te gaan stoppen met mijn fulltime baan en volledig te gaan richten op het online ondernemerschap.

Waarin onderscheidt Website Academie zich?Website Academie Jeremy van der Heijden

Website Academie is opgericht puur vanuit mijn passie voor online marketing en om mensen te helpen online te slagen. Website Academie onderscheidt zich door mensen bij de hand te nemen en ze stap voor stap uit te leggen hoe ze iets kunnen bewerkstelligen.

Persoonlijk vind ik dat veel websites ervan uit gaan dat iedereen begrijpt wat ze bedoelen als ze praten over “SEO” of “Copywriting”, maar ik ben er meer voorstander van om een stapje terug te doen en het geheel goed uit te leggen. Website Academie is voor iedereen toegankelijk; voor zowel de beginneling als de meer gevorderde website eigenaar.

Wat wordt in de komende 12 maanden de belangrijkste online trend?

Het grappige is dat website eigenaren in deze tijd zo ontzettend gefocust zijn op een goede positie in de zoekmachines. Begrijp me niet verkeerd, dat is natuurlijk een essentieel aspect, maar ik merk en zie dat als ze een goede positie hebben bereikt ze hierna eigenlijk stoppen met het optimaliseren van de website en zich gaan richten op de andere zaken.

Naar mijn idee breekt er juist nu een cruciale fase aan van je business; je krijgt meer bezoekers en natuurlijk zal je dan ook wel maar klanten krijgen. Maar waarom focussen de meesten dan op het genereren van bezoekers via andere kanalen in plaats van het optimaliseren van de salespagina’s?

Hopelijk kan ik mijn verhaal verduidelijken met een voorbeeld in de branche waar ik zelf veel ervaring in heb; de affiliate marketing branche. Als ik ga zoeken op bijvoorbeeld “iPhone kopen” dan staan hier 2 websites die het dus gelukt is om op deze keywoorden bovenaan te komen. Neem van mij aan dat je best leuk verdient als je hier bovenaan op staat.

Als je echter de eerste website eens opent en je klikt op een link waar de abonnementen staan vermeld, gaat het niet zoals het naar mijn mening zou moeten. Ik krijg nu de details te zien van de Vodafone abonnementen (overigens zijn de abonnementen hier niet actueel). Als ik op een link klik ga ik naar de algemene telefoon pagina van Vodafone in plaats van de bestelpagina met het betreffende abonnement. Hierdoor haken klanten af, want klanten moeten nu weer op zoek naar de informatie (ze moeten weer moeite doen).

Wellicht een beetje een lang verhaal maar ik wilde dit graag onderbouwen met een voorbeeld. Dit is een onderdeel van copywriting (wat naar mijn idee de trend zal zijn voor de komende 12 maanden) en waar Aartjan van Erkel overigens echt een koning in is.

Wat is het grootste voordeel van content marketing?

Het heeft eigenlijk een paar grote voordelen; ten eerste gaan mensen je als een expert zien (mits de content van toegevoegde waarde is), ten tweede zal je website beter gevonden worden in de zoekmachines en het derde voordeel is dat je meer interactie / feeling krijgt met je bezoekers.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik gebruik bijna dagelijks Facebook en Twitter, in mindere mate maak ik ook gebruik van LinkedIn en Google Plus. Naast dat ik zelf social media gebruik om vooral mensen te informeren over een nieuw artikel gebruik ik het ook om juist op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in het online marketing landschap.

Welke beslissing had je liever nooit genomen?

Ik vind het een cliché om te roepen dat elke beslissing een goede beslissing is. Natuurlijk leer je van ‘foute’ beslissingen het meest maar als je de beslissing opnieuw mocht nemen had je dan ook weer de foute beslissing genomen? Nee, ik dacht het niet.

De beslissing waar ik spijt van heb is dat ik mijn affiliate websites niet (verder) ging optimaliseren en meer van toegevoegde waarde ging maken toen ze hoog scoorde in de zoekmachines. Hierdoor kregen ze na enige tijd een Google Ban en hierdoor raakte ik een goede bron van inkomsten kwijt. Ja, ik heb hier veel van geleerd! En ja, ik zou de beslissing anders nemen als ik het over mocht doen!

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Think big, start small.

Als je aan iets wilt beginnen moet je altijd het grotere plaatje in ogenschouw houden. Wat wil je nu precies bereiken? Als je dit niet doet dan loop je als een kip zonder kop rond en zal je niet je doel bereiken.

Daarnaast moet je ook niet in het begin willen om meteen 1000 orders per dag binnen te krijgen, als je dit niet aankunt dan start je direct met een slechte naam. Wees daarom niet bang om klein te beginnen en langzaam te groeien naar het hogere doel.

Wat is je gouden tip?Jeremy van der Heijden Website Academie

Waar in de IT wereld vooral gebruik van wordt gemaakt van de stelling “Keep it Simple Stupid (KISS)”, heb ik zelf de voorkeur voor “Keep it Simple, Make it Simple”. Tegenwoordig lijkt alles steeds onduidelijker en minder transparant te worden; ik ben zelf nogal voorstander om zo transparant mogelijk te zijn en het mijn klanten zo eenvoudig mogelijk te maken.

Als je moeite hebt om iets te uit te leggen of te verklaren, dan zal het 99% van de tijd al te ingewikkeld zijn en zullen je klanten het al helemaal niet snappen en dus afhaken. Zorg dus dat het niet alleen simpel blijft, maar maak het zo het simpel mogelijk!

Jeremy van der Heijden

Website Academie

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

1 Reactie

  1. James

    Jeremy, leuk artikel! Christian, bedankt!

    Ben het met veel punten uit:

    1) Je gouden tip; 100% mee eens

    (het doel van informatie of een gesprek is de boodschap overbrengen, soms houden mensen ervan om dingen zo gecompliceerd mogelijk uit te leggen, waardoor ze hun doel volledig voorbij schieten)

    2) Je beste advies; 100& mee eens

    Begin klein, heb grote(re) ambities. Hoe leuk is het om te zien hoe iets zich steeds beter ontwikkelt, als je er zelf hard aan hebt moeten werken om het op te bouwen. Het geeft het gevoel dat je het ook daadwerkelijk hebt verdiend. Een bijzonder gevoel is dat. Begin klein, stel heldere en haalbare doelen (breek doelen altijd op in kleine stukjes) en hou je einddoel ook in zicht.

    3) Over zoekmachine optimalisatie: inderdaad mee eens! Begin ermee, maar zet ook door. Focus. En optimaliseer de conversie. SEO is één van de meest effectieve online marketingvormen, hier hoor je nooit mee te stoppen. Nadat de basis is opgebouwd, is het tijd voor conversie optimalisatie i.c.m. zoekmachine optimalisatie.

    Bedankt voor de adviezen en inzichten. Succes met de website academie!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *