Interview met online ondernemer Wilco de Kreij
Laatste update: 8 mei 2013

Wilco de Kreij is bij veel internet marketeers een naam die bekend in de oren klinkt. Hij houdt zich niet alleen bezig met affiliate marketing, maar heeft inmiddels ook een aantal eigen WordPress plugins succesvol gelanceerd. We hebben daarnaast als boerenzonen onder elkaar veel gemeen. Hoog tijd dus voor een interview!

Wie is Wilco de Kreij?

Een 26-jarige ondernemer met een passie voor internet – met name online marketing. Ik ben op 16-jarige leeftijd begonnen met online ondernemen en heb sindsdien een breed scala aan projecten en bedrijven gestart.

Het begon ooit met het importeren en online verkopen van fysieke producten (van zonnebrillen tot aan RC vliegtuigjes), maar al snel ontdekte ik dat marketing veel leuker was dan de logistieke werkzaamheden.

Vervolgens ben ik me (verder) gaan specialiseren in online marketing, en heb ik me met name gericht op het uitwerken, opzetten en in de markt brengen van eigen (online) concepten, veelal gericht op het genereren van sales via het affiliate kanaal.

Zodoende heb ik door de jaren heen vele verschillende concepten gelanceerd en valt mijn “werk” (het voelt niet als werk) lastig samen te vatten. Al met al past de term “internet ondernemer” waarschijnlijk het beste in het plaatje.

Op OnlineBizz.nl houd ik (hobbymatig) een blog bij over het reilen en zeilen van online ondernemen – al moet ik toegeven dat er de laatste maanden niet is geblogd.

Kun je een aantal voorbeelden geven van succesvolle bedrijven die je hebt gestart?

M’n allereerste (zakelijke) succes was ongetwijfeld het zonnebrillen-project waar ik het net al over had. Op 16-jarige leeftijd een omzet van €17.000 in één zomer tijd behalen was – zeker op die leeftijd – een flinke mijlpaal.

Nadat ik m’n zinnen op online marketing had gezet, zat een aanzienlijk deel van mijn succes in het lanceren van een groot aantal concepten (e.g. websites) die allen een steentje bijdragen aan het gehele resultaat. Het voordeel is dat er een vorm van risicospreiding plaatsvindt; een van de nadelen is dat het lastig is om één (of enkele) successen aan te wijzen. Ter indicatie een tweetal oude (in-actieve!) projecten: VergelijkVakantie.com (2007) & Hinta.nl (2008).

De laatste 1,5 jaar ben ik me meer op de internationale markt gaan richten, zowel als affiliate (promoten van andermans producten) als ook ontwikkelen en lanceren van eigen software producten. Een voorbeeld daarvan is WP4FB, een WordPress plugin die wereldwijd meer dan 7500 keer is verkocht. Onlangs is dit bedrijf overgenomen door een Amerikaanse investeringsmaatschappij en ben ik bezig met het ontwikkelen van een diverse nieuwe startups.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Het meest voor de hand liggende antwoord zou zijn om in te gaan op de trends waar iedereen het over heeft (e.g. mobile etc). Bij een 5-jaars voorspelling denk ik echter dat je de toekomst daarmee tekort doet; tegen die tijd zijn we alweer een flink aantal trends verder.

Hoe ziet het online landschap er over vijf jaar dan wel uit? Lastig. Online en offline zullen m.i. verder samensmelten. De sociale netwerken zoals we ze nu kennen zullen drastisch veranderen (en Facebook zal niet meer de grootste zijn). Er zal meer scheiding zijn tussen de écht sterke relaties (je inner-circle) en alles daarbuiten. Consumenten worden bovendien steeds veeleisender, wat ervoor gaat zorgen dat de drempel van online ondernemen steeds hoger gaat worden door stijgende technische kosten.

Om heel eerlijk te zijn plan ik niet zo ver vooruit. Uiteraard let je als ondernemer op trends, maar in het online landschap kan er in 5 jaar zó veel veranderen, dat je daar onmogelijk goed op in kunt spelen. Ik richt me eerder op het komende jaar, en pas de koers aan naarmate we verder komen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Om eerst maar even tegendraads te doen: ik vind de naam “content marketing” een hype woord. Het principe achter content marketing bestaat al jaar en dag, maar de laatste tijd lijkt het een buzz-woord op en top.

Maar goed.. De kracht van content marketing? Meer Google traffic? Yep. Meer social media shares? Ja, goede content verspreidt makkelijker.

Toch zou het (m.i.) niet goed zijn als dát je einddoelen zouden zijn. Uiteindelijk wil je simpelweg meer business behalen, maar meer bezoekers naar je website is niet de enige manier om dat te behalen. Zie “content marketing” eerder als een verlengde van je service/dienstverlening (bijvoorbeeld door klanten te voorzien van bepaalde informatie), en bouw daarmee goodwill en vertrouwen op.

Wat is dan uiteindelijk het grootste voordeel van content marketing? Dat het een middel is om zowel meer verkeer te genereren, maar het je tegelijkertijd in staat stelt om betere relaties op te bouwen én je conversies te verhogen. Win-win. Oh, en dat – mits goed uitgevoerd – je hele leuke ROI’s kunt zien uiteraard. Dus gebruik content marketing als katalysator voor je marketing efforts (zowel in traffic als conversie)!

Hoe zet jij social media effectief in?

Momenteel gebruik ik het met name voor B2B-communicatie: het vinden van en netwerken met potentiële affiliates en soortgelijke ondernemers om mee samen te werken. Op het moment dat ik een nieuw product en/of concept op de markt zet, zet ik bijvoorbeeld Facebook heel gericht in om in contact te komen met de juiste mensen, en zodoende een kickstart te genereren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik social media momenteel niet heel actief inzet qua B2C. Tenminste, niet zoals de meeste dat doen. Ik doe bijvoorbeeld relatief weinig met eigen Facebook fanpagina’s, Twitter accounts en LinkedIn-groepen.

Wat is je gouden tip?

Een gouden tip… Ik heb een tijdje terug 26 tips beschreven, mag dat ook? Ik denk dat de eerste van dat lijstje ook meteen mijn “gouden tip” is.

Van welke beslissing heb je het meest spijt?

Moet zeggen dat ik niet snel spijt heb. Je maakt beslissingen en je gaat verder. Pakken ze goed uit? Top. Zo niet? Aanpassen/leren en weer verder. Een foute beslissing is immers beter dan geen beslissing!

Maar goed – zal niet flauw zijn en toch iets noemen. Hetgeen wat ik door de jaren wellicht anders had kunnen doen, is me meer op één ding richten in plaats van non-stop nieuwe concepten en producten lanceren. Ja, het is ontzettend leuk en werpt z’n vruchten af, maar het lijkt me ook wel leerzaam om te zien wat voor resultaten je kunt boeken als je al je energie op één project zet. Dan moet het dak er helemaal van af knallen!

Wat is het beste advies die je ooit kreeg?

Weet niet of iemand me dit zo expliciet verteld heeft, maar er zijn wel mensen om me heen geweest die het idee in m’n hoofd gepraat hebben. Het heeft niets met business te maken:

GA REIZEN

Het beste advies ever. Ben in 2008 voor het eerst een halfjaar weggeweest, en ben dat sindsdien regelmatig blijven doen. In 2011 ben ik zelfs 10 v/d 12 maanden weggeweest.

Wilco de Kreij Onlinebizz

En nee, dat is niet alleen “voor de leuk”. Door te reizen verbreed je je blikveld. Je ontmoet mensen van verschillende culturen, verschillende meningen etc etc. Ik zou zeggen – een must in ieders opvoeding! 😉

 

 

Wilco de Kreij

Onlinebizz.nl

Andere recente interviews:

3 Reacties

  1. Roy

    Wederom een inspirerend interview met een online ondernemer! 🙂

  2. Bart

    Mooi stuk Christian,

    Wilco is inderdaad een goede en slimme ondernemer waar we allemaal nog veel van kunnen leren.

    Bart

  3. Christian Slagter

    Roy & Bart bedankt voor de complimenten, leuk om te lezen :).

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *