Interview met Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect

Christian Slagter-Koster

On 18 februari 2015

Sam van Gentevoort timmert met zijn bedrijf Vertaalbureau Perfect hard aan de weg. Dat bleek wel uit zijn 12e positie in de Deloitte Fast50 van 2014. In dit interview vertelt Sam hoe hij zover is gekomen en wanneer content marketing volgens hem pas echt nuttig is.

Wie is Sam van Gentevoort?

Ik ben 28 jaar en sinds mijn studententijd internet ondernemer. Ik hou van de uitdaging om een bedrijf uit te bouwen, omdat je continu je creativiteit moet aanboren om problemen op te lossen op allerlei gebieden.

Naast de opleiding commerciële economie heb ik ook de opleiding maritiem officier afgerond. Deze opleiding heeft veel raakvlak met ondernemen. Een koers uitzetten, omgang met risico’s, teamwork en avontuur. Mijn interesses op ondernemersgebied liggen bij online marketing, ict applicaties, coaching en bedrijfskunde.

Hoe ben je ooit in het (online) ondernemerschap gerold?

Na mijn stage op een superjacht had ik het idee om een detacheringsbureau voor superjachtbemanning op te richten. Voor dit bedrijf had ik een startkapitaal nodig om een fiscale constructie op te richten, zodat Nederlandse crew een stuk minder belasting hoefde te betalen. Tevens was er een bedrag nodig voor de online vacaturebank.

Het plan was om dit startkapitaal te vergaren met het Vertaalbureau Engels. Al snel vroegen klanten ook om vertalingen naar andere talen. Het algemene Vertaalbureau Perfect was geboren.

De rest is geschiedenis. Vertalen vond ik een interessante online business en het liep al redelijk goed tijdens de start. Ik heb toen bewust gekozen om verder te gaan met het vertaalbureau. De reden hiervoor is dat een vertaling een 100% online product is en het niet een “doosje” is. Vertalen kan soms behoorlijk complex zijn. Dit spreekt mij aan.

Wat mij aanspreekt aan online ondernemerschap is het steeds uitbouwen van de website en online activiteiten, om meer klanten binnen te halen. Wat dat betreft heeft het veel raakvlak met mijn hobby vissen. Ook hier moet je “jagen” en continu analyseren en je tactiek aanpassen.

Kun je wat meer vertellen over Vertaalbureau Perfect?

Vertaalbureau Perfect Sam van GentevoortWe zijn een betrokken informeel bedrijf met een jong team en we proberen het anders aan te pakken dan traditionele bedrijven.

De grap is dat ik niet zoveel met taal heb. Omdat ik mij hier bewust van ben kan ik hier goed op in spelen. Je kan ook niet overal goed in zijn. Ik vind het wel erg belangrijk dat we passie voor taal en ondernemerschap hand in hand laten gaan binnen het bedrijf.

Naast goede vertalingen, ondernemerschap en cijfertjes vinden we welzijn ook belangrijk. Voorbeelden hiervan zijn dat we geen vaste werktijden hebben en geloven in collectief ondernemerschap. De winst boven de 10% voor investeringen is voor de medewerkers. We geven mensen daarnaast veel vrijheid zodat ze autonoom kunnen werken.

Waarin onderscheiden jullie je?

We positioneren ons als het voordeligste gecertificeerde vertaalbureau van Nederland. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in diverse vakgebieden.

Er zijn veel vertaalbureaus goedkoper dan ons, maar in vergelijking met andere serieuze partijen bieden wij een scherpe prijs. Samengevat komt dit erop neer dat we verder gaan waar onze concurrenten stoppen.

We hebben geen patenten en moeten het dus hebben van een goed team, slimme online innovaties en certificeringen. Voorbeelden hiervan zijn om aandacht te geven aan je klanten en medewerkers, onze eigen ontwikkelde applicatie om de vertalingen te managen en hoe we online marketing inzetten.

Hoe zetten jullie online marketing effectief in?

Het belangrijkste voor ons zijn Google AdWords en social media. We zetten deze effectief in door de Return On Investment goed te meten en een goed plan te maken. Dit verschilt niet veel van andere online bedrijfstakken, alleen is het verschil dat de vertaalmarkt kleiner is dan bijvoorbeeld de online reisbranche of webshops voor witgoed. Belangrijk voor onze markt is om een goed onderscheid te maken tussen de betalende doelgroep en mensen die op zoek zijn naar een gratis vertaling.

Heb je online tools die je graag gebruikt en zo ja welke zijn dat?

Jazeker. Natuurlijk analytics, de webmastertool maar ook lastpass en ons eigen ontwikkeld crm systeem.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Eerlijk gezegd vind ik content marketing grotendeels een gehyped woord. Sinds de middeleeuwen moet een bedrijf laten zien wat het in huis heeft. Dit verschuift alleen steeds meer naar het internet.

Het internet bulkt van de content en veel hiervan is niet de moeite waard om te lezen. Je valt hierdoor niet meer op. Ik geloof erin dat je je straks alleen nog maar kan onderscheiden op het internet door echte toegevoegde waarde te creëren.

Voorbeelden zijn een nuttige tool een echt leuk filmpje of een hoogwaardig onderzoek. Voor ludieke guerrillamarketing is natuurlijk ook altijd plaats.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het “vliegtuig” Vertaalbureau Perfect op laten stijgen. Een vliegtuig op laten stijgen kost in verhouding verreweg de meeste energie van de hele reis en de kans op brokken is ook groter. Met een (online) bedrijf opzetten was het voor mij niet anders.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Tijdens mijn studie starten met het bedrijf was mijn grootste succes. Ik kon hierdoor meer risico’s nemen en sneller aan het bedrijf werken. Deze strategie heeft een 12e plek in de Deloitte Fast50 opgeleverd.

Waar wil je over 5 jaar staan met Vertaalbureau Perfect?

We willen doorgroeien tot de Bol.com van de vertaalwereld, zonder dat onze waarden in het geding komen. De vertaalmarkt is een relatief kleine markt dus je praat dan oveSam van Gentevoort Vertaalbureau Perfectr een omzet van circa 15 miljoen euro.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Alles wat je geeft krijg je terug.

Wat is je gouden tip?

Je overschat wat je op korte termijn kan bereiken en je onderschat wat je op lange termijn kan bereiken.

Sam van Gentevoort

Vertaalbureau Perfect

 

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. Eveline

    Wat een mooi interview! Heel duidelijk en met een mooie boodschap. Ik hou van jou manier van ondernemen. Trots op je Sam! Groetjes Eveline

  2. Sam

    Dankje! Groeten Sam

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *