Continu is het online marketing landschap aan het veranderen. Ook het aantal blogs dat hierover actief schrijft wisselt sterk, net zoals de stijlen die worden gebruikt. De artikelen die Robert schrijft en de tips die hij geeft spreken mij echter zo aan dat ik graag een interview met hem wilde doen.
Wie is Robert van Heerde?
Ik ben een jonge, enthousiaste internetondernemer en verhuur mijzelf als freelancer op het gebied van SEO (Search Engine Optimization). SEO staat ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, het vindbaar maken van je website voor je doelgroep. Hiermee richt ik mij voornamelijk op kleine en startende bedrijven. Op seodoorrobert.nl lees je precies wat ik doe en schrijf ik regelmatig over nieuws en ontwikkelingen.
Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?
Toen ik voor het eerst over online marketing hoorde zat ik nog op school. Ik deed de opleiding Marketing & Communicatie. Ik kon geen geschikt bedrijf vinden voor mijn examenstage. Ook wist ik nog steeds niet wat ik nu precies wilde gaan doen.
Een docent vertelde mij toen over een internetbureau dat op zoek was naar een stagiair. Ik ging er heen en werd aangenomen.
Er ging werkelijk waar een wereld voor mij open. Wát een informatie kwam er daar op mij af. En wat was dát allemaal interessant. Ik werd overspoeld met termen waar ik nog nooit van had gehoord. Maar hoe meer ik er over hoorde, hoe enthousiaster ik er over werd.
Toen wist ik eindelijk wat ik wilde gaan doen. Online marketing!
Terwijl mijn stageperiode verstreek, kwam ik er achter welk onderdeel van online marketing mij het meeste aansprak. SEO.
Mijn stage sloot ik uiteindelijk succesvol af. Ik heb daar nog een paar maanden gewerkt en ben daarna aan de slag gegaan bij een ander internetbureau. Bij beide bureaus heb ik ongelooflijk veel mogen leren.
En toen werd de knoop doorgehakt. Ik besloot aan het werk te gaan als freelancer op het gebied van SEO. Na een paar maanden tijd geïnvesteerd te hebben begonnen de opdrachten binnen te stromen. Ik werk nu voor bedrijven in uiteenlopende interessante branches.
Waarin onderscheid jij je?
Voornamelijk in mijn flexibiliteit. En dit is waar veel kleine en beginnende ondernemers naar op zoek zijn. Ik ben niet alleen flexibel qua tijd, maar ook als het gaat om samenwerkingsverbanden.
Ik hoor van veel klanten dat ze afgeschrikt werden door de contracten van andere SEO aanbieders. Voornamelijk door de langlopende contracten (6 maanden of een jaar) en het feit dat alles uit handen werd genomen.
Daar hebben kleine en beginnende ondernemers vaak geen behoefte aan. Ze willen juist betrokken worden bij het hele proces, weten wat er gebeurt, zelf werkzaamheden uitvoeren en grip hebben op hun uitgaven.
Hier pas ik mij op aan. Wil je geen contract van een half jaar of een jaar? Dan hoeft dat ook niet. Je kunt mij bijvoorbeeld inhuren per stap of opdracht. Is de stap genomen? Dan kijken we samen hoeveel tijd de volgende stap in beslag neemt en welke investering hiervoor nodig is. De keuze is dan aan de ondernemer om dit wel of niet aan mij uit te besteden.
Welke online marketing trends verwacht je voor de komende 12 maanden?
Online marketing staat bol van de trends en ontwikkelingen. Ik denk dat Google in 2013 de trend voortzet om slechte linkprofielen te achterhalen en te bestraffen. Ze worden steeds beter in het maken van onderscheid tussen natuurlijke links en gekochte/zelf aangevraagde links.
Zelfs links die je ontvangt door het plaatsen van een infographic worden onder de loep genomen. Dit omdat er genoeg websites zijn die een infographic puur voor de links plaatsen. Zonder directe meerwaarde voor de bezoekers.
Daarnaast denk ik dat Google iets gaat verzinnen om Google+ eindelijk eens echt van de grond te krijgen. Natuurlijk hebben ze dit al op verschillende manieren geprobeerd, maar of dit nu zo succesvol is geweest?
Tenslotte natuurlijk de veelbesproken Author Rank. Hoe moeten wij die precies gebruiken? Wanneer straks ieder resultaat over een foto beschikt is het niet echt onderscheidend meer. En plaats je de Author-tag op iedere pagina van je website of alleen bij je artikelen? Ik denk dat Google ons in 2013 hier meer duidelijkheid over gaat geven.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
In mijn geval: Dat lezers merken dat ik weet waar ik over praat. Dat ze zien dat ik mijn werk met passie en enthousiasme doe en mijzelf op de hoogte houd van ontwikkelingen.
Het leent zich ook perfect voor het op gang brengen van interactie. Je schrijft iets, mensen stellen vragen en jij kunt ze helpen met hun problemen.
Hoe zet jij social media effectief in?
Door nieuwe artikelen en ontwikkelingen met mijn volgers te delen. Ik ben van mening dat je niet per se op ieder sociaal netwerk aanwezig moet zijn. Tenzij je hier genoeg tijd voor hebt natuurlijk.
Zelf heb ik gemerkt dat Facebook mij de meeste respons oplevert. Terwijl ik van dit sociale netwerk de laagste verwachting had.
Hier kom je achter door simpelweg op ieder sociale netwerk aanwezig te zijn aan het begin. Je krijgt dan vanzelf in de gaten wat wel en niet werkt.
Van welke beslissing heb je het meeste spijt?
Ik heb gelukkig nog niet echt een slechte beslissing genomen. Wel ben ik bang geweest om spijt te krijgen van een gemaakte beslissing.
Ik heb bijvoorbeeld jarenlang het plan gehad om na mijn opleiding Marketing & Communicatie nog verder te studeren. In plaats daarvan ben ik mij gaan verdiepen in online marketing en maakte ik daar mijn werk van. Gelukkig heb ik daar tot op de dag van vandaag geen spijt van!
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Focus je in het begin niet te veel op je omzet (geld moet trouwens nooit de hoogste prioriteit hebben). Wees ook niet teleurgesteld als je in het begin nog niet zoveel klanten hebt, maar breid je netwerk uit.
Investeer tijd in het leren kennen van nieuwe mensen. Spreek met ze af, praat met ze en laat zoveel mogelijk mensen weten wat je doet. Nieuws verspreidt zich snel.
Wat is je gouden tip?
Laat je niet ontmoedigen door mensen die geen vertrouwen hebben in jou of in je plannen.
Kort maar krachtig. Natuurlijk moet je realistisch blijven en openstaan voor advies. Maar laat niet iemand anders bepalen welke koers je vaart.
Christian, hartelijk bedankt voor dit leuke interview.
Robert van Heerde