Steeds vaker kom je op website een explanimation tegen. Dat is een animatievideo waarin een product, concept of bedrijf op een simpele manier wordt uitgelegd. Animotus is een bedrijf dat zich hiermee bezighoudt en is opgericht door Tim en Daan Viergever. Aangezien ik zelf (nog) geen ervaring heb met explanimations leek het mij interessant om hen eens te interviewen.

Wie is Tim Viergever?

Ik ben Tim Viergever. Ik woon en werk in IJsselstein, Utrecht en ik ben (samen met broer Daan) oprichter van animatie bureau Animotus. Ik heb de bachelor opleiding International Business en de master opleiding Strategic Management aan de Tilburg Universiteit afgerond. Daarnaast hou ik van sport; fitness, voetbal, hardlopen en golf.

Hoe ben je ooit in het (online) ondernemerschap gerold?

Tijdens mijn studie ben ik begonnen met mijn eerste bedrijf. Ik was toen 19 jaar oud en ging veel uit. Tijdens het uitgaan kreeg ik vaak een stempel op mijn hand van de discotheek als ik even naar buiten ging. Op die manier kon je weer kosteloos naar binnen. De volgende dag had ik nog steeds deze stempel op mijn hand en zag commerciële kansen. Waarom geen advertentie op de stempel? Zo kon de horecagelegenheid extra omzet genereren en ik de advertentieruimte verkopen en dus ook geld verdienen. Het bedrijf Marketing At Night was geboren.Dit ging echter zwaar ten koste van mijn studie en daarom ben ik er na anderhalf jaar mee gestopt.

Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met Amerikaanse start-ups die hun concept uitlegden in een animatievideo zag ik kansen. In Nederland/Europa was dit nog niet erg gebruikelijk, terwijl de markt enorm is. Ieder bedrijf heeft een boodschap over te brengen en een explanimation is hiervoor ideaal.

Animatie bureau Animotus over explanimations

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Alle uren van de dag. Eigenlijk ben je als online ondernemer altijd aan het werk. Ik zie het echter niet als werk. Het is gewoon iets wat ik graag doe en waar ik graag over praat.

Kun je wat meer vertellen over Animotus?

Animotus is een animatiebureau dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van animatievideo’s voor bedrijven en instellingen. Het is ontstaan uit ons eerder opgerichte online marketing bureau Viergever Online. De activiteiten van Viergever Online hebben we inmiddels gestaakt om ons volledig op Animotus te kunnen focussen.

Wat zijn explanimations?

Een explanimation is een animatievideo waarin een product, concept of bedrijf op een simpele manier wordt uitgelegd. Zie bijvoorbeeld een van onze video’s hieronder.

Arlanet | Explanimation | Bedrijfsanimatie | Uitleganimatie van Animotus op Vimeo.

Wil je meer weten over explanimations? Op Emerce staat een interessant artikel.

Waarin onderscheiden jullie je?

Met Animotus onderscheiden wij ons van andere (internet)bureau’s door ons 100% te richten op het ontwikkelen van animatievideo’s. Er zijn in Nederland maar een paar bedrijven die dit ook doen.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Het is misschien niet helemaal objectief, maar ik denk dat het gebruik van online video voor commerciële/marketing doeleinden nog enorm gaat groeien. Wat daarbij meespeelt is de aankondiging van Facebook dat het gaat starten met video advertenties. Op den duur kan dit er voor gaan zorgen dat ieder bedrijf een bedrijfsvideo/animatie laat ontwikkelen voor gebruik op Facebook, andere sociale netwerken, nieuwsbrieven, website, TV, etc.

Hoe zet jij social media effectief in?

We zijn het meest actief op LinkedIn. We werken veel samen met reclame-, internet- en communicatiebureau’s en hebben daardoor een groot aantal bureaueigenaren in ons LinkedIn netwerk. Die contacten proberen we via LinkedIn zo goed mogelijk te onderhouden.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De grootste uitdaging was een aantal jaar geleden toen ik mijn studie en ondernemerschap combineerde. Als dat toen niet goed was gegaan had ik wellicht nu in loondienst gewerkt.

Uitleg over explanimations door Animotus

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Denk groot.

Wat is je gouden tip?

Begin zonder plan, maar zorg dat je kan aanpassen aan de veranderingen en kansen die op je pad komen.

Tim Viergever

Animotus