Slagter Media

Interview met Steven Pruis van PianoPro en Muziekschool.nl

Steven Pruis is iemand die met zijn online platformen PianoPro en Muziekschool.nl van zijn passie zijn onderneming heeft weten te maken. Lees hier zijn verhaal!

Wie is Steven Pruis?

“Ik ben muziekliefhebber en ondernemer. Ik speel vanaf mijn 10e piano en sinds mijn 18e ook een beetje gitaar. Daarnaast produceer ik ook, house met name, maar vind het ook leuk om dit als DJ zo nu en dan ten gehore te brengen.

Ik ben 32 jaar en inmiddels alweer 15 jaar samen met mijn vriendin, die overigens ook ondernemer is! Sterker nog, we zijn samen begonnen in 2007 met een videoproductiebedrijf, maar hebben onze echte passie gevonden in internet marketing. Het is gewoon prachtig om te zien hoeveel mensen je hiermee kunt bereiken.

Het maakt namelijk niet uit wat je doet, of wat je te vertellen hebt, er is altijd wel iemand die behoefte heeft aan jouw boodschap. Zo geef ik online pianoles en verkoopt mijn vriendin online brei cursussen, go figure!”

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

“Het begon tijdens een slechte stage-ervaring tijdens mijn studie Commerciële Economie. Ik had een verknipt beeld van hoe het bedrijfsleven eruit zag en wilde dus sowieso voor mezelf beginnen! Bovendien hield ik van mijn vrijheid en vond het belangrijk om ook ergens mijn creativiteit kwijt te kunnen, dus de keuze om een eigen bedrijf te starten was snel gemaakt. Ik ben begonnen met een videoproductiebedrijf, gespecialiseerd in bedrijfsfilms en promotiefilms.

Maar piano spelen is mijn echte passie en hier wilde ik eigenlijk meer mee doen. In 2007 bekeek ik een aantal tutorials, maar zag dat er in Nederland nog niet echt een professioneel aanbod was voor online pianolessen. En wat er was, was niet goed gemaakt. En omdat wij een videoproductiebedrijf hadden dacht ik: dat kan beter!

Toen heb ik een website laten maken, zonder blog en zonder inschrijfmogelijkheid. Eigenlijk een heel log en ouderwets ding, maar ik had zowaar na drie dagen online te staan mijn eerste verkoop! En een paar dagen later nog een! Omdat we toen nog redelijk druk waren met ons videoproductiebedrijf heb ik dat jaren lang zo door laten gaan en was het meer een leuke hobby voor erbij. Want het geld dat binnen kwam, ging er grotendeels weer uit via Google Adwords.”

Kun je wat meer vertellen over PianoPro?

“Ik ben me meer gaan verdiepen in internet marketing en zag dat het handig was om mensen in ruil voor naam en e-mailadres een aantal gratis pianolessen aan te bieden, zo is PianoPro ontstaan. Op die manier is de mailinglijst gaan groeien en had ik pas echt een business. Ook ben ik veel gaan bloggen en gratis tutorials gaan maken, om zo meer bezoekers naar de website te krijgen.

Ik kreeg ineens veel views en reacties op blogs, wat enorm veel energie gaf. Ik krijg nu bijna dagelijks reacties van mensen die schrijven dat ze door een filmpje van mij nu ineens een bepaald nummer kunnen spelen, hoe gaaf is dat! Of laatst van een man van in de 70 met een meervoudige handicap die me verteld dat hij met zijn kromme vingers weer plezier en verlichting krijgt van het piano spelen en dat het haast therapie voor hem is geworden. Daar doe ik het voor! Inmiddels hebben ruim 20.000 mensen mijn piano cursus gevolgd en zijn mijn video’s bijna een miljoen keer bekeken!”

Waarom ben je begonnen met Muziekschool.nl?

“Het is mijn missie om muzieklessen toegankelijk te maken voor iedereen en dit probeer ik te doen via Muziekschool.nl. Muzieklessen zijn namelijk duur en kosten veel tijd. Voor een jaar lidmaatschap bij een muziekschool betaal je vaak zo’n 1.200 tot 1.400 euro per jaar. Maar ook geef je een commitment af om elke week naar les te gaan. Veel mensen hebben het geld of de tijd hier niet voor.

Online lessen zijn daarom ideaal, je kunt immers zelf bepalen wanneer je oefent en de kosten zijn fors lager. Bovendien kunnen cursisten altijd vragen stellen per mail als ze ergens niet uit komen. En als ze bang zijn dat ze iets fout aanleren mogen ze altijd een filmpje opsturen, zodat professionele docenten kunnen zien of het goed gaat of niet.”

Hoe zetten jullie online marketing effectief in?

“Google AdWords zetten we nog maar minimaal in. Daarnaast hebben we ook wel eens Facebook campagnes lopen om mensen te bereiken. Maar het belangrijkste blijft het schrijven van waardevolle artikelen en het maken van leerzame video’s. Ik geloof heilig dat wat je erin stopt, je ook weer terug krijgt. Daarom geven we veel weg. Waar we eerst een proefles weggaven, geven we nu een hele starterscursus gratis weg, bestaande uit 10 lessen. Op die manier kan de muzikant in de dop eens kijken hoe deze manier van lesgeven bevalt.”

Heb je online tools die je graag gebruikt en zo ja welke zijn dat?

“Nee, alleen Google Analytics. Maar ik moet zeggen dat ik daar te weinig op kijk en misschien nog te weinig mee doe.”

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

“Het grootste voordeel van content marketing is dat het blijvend is. Voor een advertentie blijf je betalen, terwijl als je eenmalig een goed artikel schrijft kan dat jaren lang voor enthousiaste bezoekers zorgen. En dat gratis! Het is echt een lange termijn strategie.”

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

“De grootste uitdaging is om overeind te blijven staan tussen alle concurrentie. In 2007 was ik de eerste en inmiddels heb ik een stuk of 7 of 8 concurrenten die ook online muzieklessen aanbieden. En omdat ik de eerste en de grootste ben, wordt er nog wel eens inspiratie geput uit mijn cursus en website. Ik troost me dan met de gedachte dat ze door dat kopieergedrag altijd een stap achter zullen blijven. Zelf kijk ik helemaal niet naar de concurrentie, ik ga liever uit van mijn eigen kracht. En tot nu toe heeft dat nog altijd zijn vruchten afgeworpen!”

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

“Mijn grootste succes is dat er een heel aantal BN’ers zijn die mijn pianocursus volgen. Waaronder Gordon, Sonja Bakker, Robin Lefeber (SLAM!FM) en Eva de Goede (hockey international). Naast dat dit natuurlijk heel vleiend is zorgt dit ook voor een stuk vertrouwen bij de bezoeker.”

Waar wil je over 5 jaar staan?

“Ik kijk eigenlijk nooit zo ver vooruit, omdat er nog zoveel kan gebeuren in de tussentijd en de ontwikkelingen zo snel gaan. Wel plan ik altijd een jaar vooruit en mijn doel voor 2016 is dat ik dan de grootste muziekschool van Nederland ben.”

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Zorg ervoor dat je focus hebt. Het klinkt als een open deur, maar de meeste mensen willen teveel tegelijk doen. PianoPro ging pas echt groeien op het moment dat ik 100% focus had en ik mijn videoproductiebedrijf 100% had uitbesteed. Als je echt iets wilt bereiken moet je maar één doel hebben. Je moet ermee naar bed gaan en ermee opstaan. Je moet erover dromen. Pas dan heb je überhaupt de kans dat je de grootste of de beste gaat worden.”

Wat is je gouden tip?

“Onderneem vanuit je hart, doe het oprecht en doe het met passie. Ik wil mensen oprecht leren piano spelen en ze laten voelen wat ik voel als ik achter de piano kruip, er is niets mooiers! En mensen merken die authenticiteit. Als je het doet voor het geld, of voor een ander ga je het niet redden. En daarnaast: als je een droom hebt, doe het gewoon! Als je twijfelt of beren op de weg ziet: die perfecte tijd of perfecte kans komt nooit. Ga gewoon en learn as you go!”

Steven Pruis
PianoPro
Muziekschool.nl