Interview met Tim Daalderop
Laatste update: 6 maart 2017

Tim trok mijn aandacht toen ik zijn artikel over 5 irritante trucjes die contentmarketing verzieken voorbij zag komen op Linkedin, een verhaal waarin ik veel herkende. Hij legt daarom graag uit wat volgens hem de essentie van contentmarketing is en waarom 2017 het jaar van de doorbijters wordt.

Wie is Tim Daalderop?Content Marketeer Tim Daalderop

“Wie ben ik? Die vraag is altijd tweeledig denk ik. Ik ben iemand en ik doe wat. Hoezeer werk en privé soms door elkaar lopen, de Tim in z’n vrije tijd is een andere Tim dan Tim de ondernemer.

Over die laatste; ik ben een digitale creatieveling die zich heeft gespecialiseerd in contentmarketing(strategie) en copywriting. Vorig jaar besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik werkte toen als campagne- en contentstrateeg bij Frankwatching, daarvoor als marketing & communicatie manager bij verschillende internetbureaus.

Het ondernemen, als onafhankelijke freelancer, trok me al een tijdje. Op een gegeven moment voelde ik dat het tijd was om de knoop door te hakken, ik ging er voor. Hoe precies wist ik nog niet, maar ik kreeg er ontzettend veel energie van. Meer dan genoeg energie om het hoe en wat te bedenken en daar heel hard voor te gaan werken.

De belangrijkste beslissing die ik toen heb gemaakt is om me volledig te specialiseren in twee dingen: contentmarketing en copywriting. Dat zijn zowel de twee dingen die ik het leukst vind om te doen als waar ik het beste in ben. Ik geloof dat zo’n keuze heel belangrijk is; het stelt je in staat je te focussen, ergens volledig voor te gaan, ergens dé specialist in te worden. Je levert daardoor veel beter werk; goed voor je eigen ontwikkeling én goed voor je opdrachtgevers.

Dan dat andere deel. Naast mijn werk als freelancer probeer ik zoveel mogelijk het avontuur op te zoeken. Avontuur is voor mij het verkennen van de wereld. De wereld, de mensen om je heen en jezelf. Steeds weer nieuwe dingen doen en elke keer weer overdonderd zijn door wat je hebt meegemaakt, wie je hebt leren kennen of wat je hebt ontdekt in jezelf. Voor mij is dat bijvoorbeeld toneel, dans, reizen, nieuwe mensen ontmoeten, in het buitenland wonen, een taal leren, een boek schrijven.”

Hoe en waarom ben je ooit freelancer geworden?Content Marketeer Tim Daalderop

“De vrijheid, de onafhankelijkheid, dat trok me heel erg. Ik merkte in mijn werk dat ik heel blij werd van het meedenken en -werken aan goede ideeën. Als je ergens in loondienst bent, dan kun je het nooit helemaal op jouw manier doen, is het advies dat je opdrachtgevers kunt geven vaak beperkt tot de diensten die het bedrijf waar je werkt levert of de gebaande wegen die er liggen. Als freelancer heb ik de vrijheid om altijd te denken, doen en zeggen wat ik het slimste vind. Ik kan me volledig focussen op mijn opdrachtgever en in alle vrijheid bedenken wat voor die opdrachtgever het beste is, zelfs wanneer dat een advies is om iets te gaan doen wat ik niet kan leveren. Dan zoek ik gewoon iemand waar ik mee kan samenwerken, of ik beperk me tot het advies en laat de uitvoering over aan iemand die daar gespecialiseerd in is. De beste uitvoering voor het beste idee, dat staat nu altijd op de eerste plek.

Verder vind ik het heerlijk om op de manier te kunnen werken die ik op dat moment fijn vindt. Thuis, in mijn chillbroek met jazz op de achtergrond en de ramen open, midden in de nacht met keiharde muziek en een grote pot koffie, buiten een wandeling maken en even alleen maar ideeën bedenken, in een koffietentje waar ik andere freelancers ontmoet. Elke dag indelen op basis van wat ik fijn vind of nodig heb, dat werkt heel goed voor mij.”

Wat maakt contentmarketing zo boeiend?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij alles draait om de inhoud. Marketing ‘the fun way’, in plaats van de knipperende kermisbanners en irritante, opdringerige zenden-en-we-zien-wel-marketing. Een prachtig compromis tussen mens en merk; goed voor het merk én goed voor de mensen die het merk wil bereiken. Goede content is daarom leuk om te maken én om te consumeren. Zowel de maker als de lezer / kijker / luisteraar heeft er wat aan. Zo hoort marketing te zijn, vind ik.

Contentmarketing is zo boeiend omdat het om de inhoud draait en niet om trucjes waarmee je iets door de strot duwt van mensen die je product eigenlijk helemaal niet willen kopen. De uitdaging om sterke content te maken, daar zit zoveel in. Het gaat over authenticiteit, een duidelijke propositie, creativiteit, waarde maken.”

Wat is volgens jou het grootste voordeel van contentmarketing?

“Ten eerste dat wat ik hiervoor al zei; je bent niet bezig met het bedenken van irritante trucjes om je product te verkopen. Met contentmarketing ben je bezig met de onderwerpen waar je enthousiast over bent, maak je waardevolle, leuke verhalen, deel je jouw kennis met de buitenwereld en bouw je aan relaties met mensen die jouw liefde voor een bepaald onderwerp delen. Het is daardoor altijd leuk én waardevol om te doen.

En het werkt. Niet voor niets besteden steeds meer organisaties steeds meer aan contentmarketing. Ook aan het werk dat ik maak voor mijn opdrachtgevers merk ik dat het werkt. Mooie resultaten, als gevolg van een mooie samenwerking, waarbinnen iedereen het leuk vond om naar dat resultaat toe te werken.

Tot slot is het voordeel dat elke organisatie met relatief weinig moeite en budget aan de slag kan met contentmarketing. Je moet er goed over nadenken en er serieus mee aan de slag gaan, maar het is voor iedereen weggelegd en het is relatief goedkoop, in tegenstelling tot bijvoorbeeld retargeting, AdWords, tv-reclames, advertenties in dagbladen, etc. Bovendien; de basis heb je al; de content zit voor een deel al in je organisatie en in je hoofd. Je hoeft alleen nog maar te bedenken hoe je daar een goed verhaal van maakt en dat verhaal op een slimme, effectieve manier met de wereld deelt.”

Waarom wordt 2017 het jaar van de doorbijters?

“Omdat contentmarketing een enorme hype is geworden. Het is iets prachtigs, het kan geweldige resultaten opleveren, maar je moet er wel serieus mee aan de slag. Je hebt een strategie nodig en moet er veel tijd in steken om het met succes te doen. Veel organisaties hebben gehoord van de hype en verwachten na drie, vier artikeltjes grootse resultaten. Maar zo werkt het niet. Contentmarketing is geen campagne, geen tijdelijk project. Contentmarketing is een pijler die aan de basis van je organisatie moet staan en waar je een lange adem voor nodig hebt. Iets waar je mee begint en waar nooit een einde aan komt. Maar dat is het waard; als het je lukt, bereik je het meest duurzame wat je als organisatie kunt bereiken; autoriteit op een bepaald onderwerp, een sterk imago, een goede relatie met de mensen die je wilt bereiken, top of mind zijn bij de mensen die jouw product overwegen.

Om succesvol te zijn met contentmarketing moet je dus doorbijten. Doorbijten tot je een écht goede strategie hebt, doorbijten tot je écht goede content hebt en blijven doorbijten tot je écht het maximale haalt uit de content die je maakt. Verzamel daarom de kennis en kunde die je nodig hebt om dat te doen. Betrek de juiste mensen, zowel intern als extern. Laat ze met je meedenken en -werken. Want je kunt niet alle goede ideeën die je nodig hebt voor een contentmarketingstrategie zelf bedenken. En je kunt niet alle content zelf maken.”

Wat zijn je belangrijkste inzichten van recente projecten?

“Elk project, of liever gezegd, elke samenwerking is heel leerzaam. Je komt nieuwe mensen tegen, nieuwe producten, nieuwe doelgroepen, nieuwe uitdagingen. Dat is het leuke aan ondernemen, je leert elke dag ontzettend veel.

De afgelopen tijd ben ik me steeds meer gaan realiseren dat een succesvolle uitkomst voor een groot deel afhankelijk is van het bij elkaar zetten van de juiste mensen. Iedereen heeft goede ideeën; door verschillende mensen die allemaal anders naar een situatie kijken bij elkaar te zetten, kom je tot een schat aan kennis. Al die verschillende perspectieven, al die verschillende ideeën kunnen in combinatie met elkaar iets bijzonders creëren. Juist verschillende meningen, achtergronden en perspectieven versterken dat effect. Elk ‘project’ begint daarom bij het uitwisselen van kennis en ervaring, zo open en eerlijk mogelijk. Daarbij zijn conflicten interessant; juist doordat je anders naar dingen kijkt komt je samen tot iets beters. Met de juiste mensen bij elkaar zetten bedoel ik niet alleen mij en de opdrachtgever, maar ook andere mensen binnen de organisatie van de opdrachtgever, en experts binnen mijn netwerk waar ik inhoudelijk mee praat over een opdracht.

Ook valt me op hoe leuk mensen het vinden om aan de slag te gaan met contentmarketing. En hoe bevrijdend het is om eindelijk een strategie te hebben die richting geeft, waarin goed is nagedacht over belangrijke fundamenten van een strategie. Het is dan veel makkelijker om aan de slag te gaan; je hebt een veel beter idee van wat je doet, waarom je het doet en waar je naartoe werkt.”

Welke online tools gebruik je?

“Wunderlist is mijn persoonlijke assistent; daar staat alles in wat ik moet doen, zowel privé als zakelijk. Belangrijke afspraken, maar ook opdrachten waar ik aan werk, ideeën die ik verder wil ontwikkelen, telefoontjes die ik moet plegen, mailtjes die ik moet beantwoorden, boodschappen die ik moet doen, films die ik wil zien, boeken die ik wil lezen, alles. Dat is heel bevrijdend; ik hoef qua planning nergens over na te denken en vergeet nooit wat.

Canva vind ik onmisbaar voor het bijsnijden en bewerken van afbeeldingen. Er staan een aantal standaardformaten in die heel handig zijn voor social media, waardoor je niet meer hoeft na te denken over de juiste afmetingen. Verder is het een handige tool om een cover te maken, een afbeelding te voorzien van teksten, etc.

Piktochart gebruik ik om infographics en visuele weergaven van ideeën te maken. Net als Canva werkt Piktochart heel intuïtief.

Om met opdrachtgevers te communiceren gebruik ik veel WhatsApp en Slack. Dat werkt vaak fijner dan mail, het is directer, interactiever. Bovendien merk ik dat veel mensen – en ik ook – hun mail niet meer als centrum van hun werkdag zien en dus minder goed bereikbaar zijn per mail.

Google Apps is onmisbaar, zeker als je niet altijd op dezelfde locatie werkt. Google Docs, Google Drive, Gmail, het werkt allemaal heel handig en alles staat altijd online.”

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

“Het overtreffen van de verwachtingen van mijn opdrachtgevers. Toen ik begon had ik met mezelf afgesproken dat ik altijd een stapje extra zou zetten. Daar hou ik me aan, maar dat is niet altijd even makkelijk. Ik probeer mezelf te dwingen om altijd met iets extra’s te komen, een goed idee, een bijzondere tekst, iets waardoor mijn opdrachtgever nét een beetje enthousiaster is over mij dan hij over een andere freelancer zou zijn. Die uitdaging geldt natuurlijk voor elke ondernemer / freelancer, maar het is wel een pittige. Pittig, maar het houdt je werk uitdagend.

Verder probeer ik de keuze om mij 100% te specialiseren in contentmarketing en copywriting zo zuiver mogelijk te houden. Dat is altijd een uitdaging, want als ondernemer heb je ook te maken met administratie, verzekeringen en een hele hoop andere dingen. Daarom heb ik er bijvoorbeeld meteen voor gekozen een boekhouder in de arm te nemen. En soms is het een kwestie van verleidingen weerstaan; wanneer iemand een opdracht voor me heeft die eigenlijk buiten mijn expertise ligt, dan speel ik die opdracht door aan iemand anders, iemand die specialist is op dat gebied. Want als je belooft dat je een specialist bent, dan moet je ook het bijbehorende niveau leveren. Dan kun je geen opdracht aannemen waar iemand anders eigenlijk veel beter in zou zijn.”

Welke ambitie(s) heb je voor de nabije toekomst?

“Zo goed mogelijk worden in wat ik doe en blijven vernieuwen. Zo ver mogelijk komen als ondernemer; de beste zijn in wat ik doe en werken aan de leukste opdrachten die ik me kan wensen.

Voorlopig heb ik niet de ambitie om mijn eigen bureau te starten, met personeel. Laat mij maar de onafhankelijke specialist zijn, daarin ligt meer dan genoeg uitdaging om ambitieus te blijven.”

Wat is jouw gouden tip voor online marketeers en ondernemers?

“Specialisatie. Hoe meer je je specialiseert, hoe meer je de diepte in kunt, hoe beter je wordt in wat je doet, hoe meer je kunt toevoegen aan het bedrijf waar je werkt of de opdrachtgevers waar je voor werkt.

Online marketing is zo’n enorme wereld geworden dat je jezelf onmogelijk nog online marketing expert kunt noemen. Je kunt niet alles weten over Facebook advertising, het schrijven van taglines, het beheren van AdWord campagnes, het uitwerken van een contentmarketingstrategie én de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van livestreaming begrijpen. Je verliest het dan altijd van iemand anders die zich heeft gespecialiseerd in één van die expertises.

Ook voor bedrijven is dat qua propositie wel een waardevolle tip denk ik; kiezen, focussen, de beste zijn op dat ene kleine stukje. Ook contentmarketing wordt dan veel makkelijker en leuker; contentmarketing gaat om inhoud en je kunt veel dieper die inhoud in wanneer je je focust.”

Tim Daalderop

1 Reactie

  1. Dirk Karten

    Dank voor je waardevolle tips over online tools die je gebruikt. Mooie aanvulling op mijn programma’s die vooral printgerelateerd zijn.

    Succes!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *