Meer omzet uit je webwinkel? Start een blog!

Christian Slagter-Koster

On 11 januari 2012

Een blog zorgt niet alleen voor meer omzet, maar maakt je webwinkel ook beter vindbaar.

Groei webwinkels

Ondanks dat Nederlandse consumenten in het najaar tien procent minder uitgaven bij webwinkels in vergelijking met een jaar geleden, was afgelopen jaar wederom een recordjaar. Over heel 2011 steeg de omzet van de abonnees van Mijnwebwinkel namelijk met 9,8% tot €60,8 miljoen. Dit is echter maar een klein deel van de totale handelswaarde van webwinkels in Nederland, wat over 2011 ongeveer €9 miljard bedroeg!

Mede daardoor blijft de populariteit van webwinkels hoog en worden er nog iedere dag een aantal opgezet. De concurrentie neemt daardoor ook toe en het wordt moeilijker om jezelf met je webwinkel te onderscheiden van de massa. Het geven van kortingen op je producten kun je natuurlijk niet eeuwig volhouden. Een manier om dat te doen is het opzetten van een blog!

Webwinkel blog

Een gratis manier om bezoekers naar je webwinkel te krijgen is door middel van een blog. Het opzetten en (vooral) bijhouden van een blog is een prima manier om je te onderscheiden, het vertrouwen van mensen te winnen en relaties aan je te binden. Door de blog ontstaat er een stuk persoonlijkheid rond je website en kun je expertise tonen. Bezoekers van je webwinkel zien de persoon achter het bedrijf, wat vertrouwen schept. Je kunt natuurlijk ook schrijven op blogs van anderen waar veel bezoekers te vinden zijn. Hierdoor wordt je beter gevonden door potentiële klanten.

Beter gevonden worden

Door een blog, zowel intern als extern, wordt je webwinkel daarnaast beter gevonden door de zoekmachines. Het blogbericht is dus goed voor je SEO, omdat het relevante en waardevolle content is. Google vindt een link die geplaatst is in content veel interessanter dan een link op een overzichtspagina.

Stappenplan

Veel webwinkels hebben echter geen blog omdat zij niet zo goed weten waar zij moeten beginnen of het teveel werk vinden. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Hieronder volgen een aantal stappen waarmee je gemakkelijk een blog opzet.

Bepaal je doel & onderwerp

Voordat je aan een blog bedenkt moet je goed nadenken over wat je met je blog wilt bereiken. Wil je laten zien dat je verstand van bepaalde zaken hebt, zorgen dat je beter wordt gevonden of bijvoorbeeld meer met je klanten in contact komen. Bedenk daarnaast hoeveel tijd je wekelijks aan je blog wilt besteden en hoeveel artikelen er geplaatst worden.

Kies een platform

Voor mijn hele website, dus ook mijn blog, maak ik gebruik van WordPress. Het is een veelzijdig systeem en is ook goed ingericht voor zoekmachine optimalisatie. Door middel van plugins kun je je website danwel blog verreiken met informatie. Andere bekende blogplatformen zijn Blogger en Typepad.

Zorg voor de juiste content

Denk goed na over welke content je op je blog wilt plaatsen die in lijn liggen met je doelstellingen. Gaat het vooral om korte artikelen waarin je een product uitlicht, of zijn het diepgaandere artikelen waarin je je expertise aantoont? Als je bijvoorbeeld zelf met de handgemaakte spullen verkoopt is het een idee om door middel van foto’s te laten zien wat je precies maakt. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden aan een tekstschrijver.

Verspreid de boodschap via social media kanalen

Met het schrijven van een blog ben je er nog niet, want je potentiële bezoekers moeten natuurlijk ook op de hoogte zijn van je nieuwste artikelen. Zet daarom social media in om je artikelen onder de aandacht te brengen. Bezoek daarnaast fora waar potentiële klanten zitten en wijs hen op een artikel van jouw hand wanneer dit volgens jou van toegevoegde waarde kan zijn.

Ben jij al begonnen met een blog? Zie je het al terug in je resultaten? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een blog of bij het verspreiden van je boodschap? Laat een reactie achter!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *